ישראל בוחרת - ירוק: מהי עמדת המפלגות ללגליזציה של קנביס?

נושא התרת השימוש במריחואנה הפך למרכזי עבור מצביעים רבים. לאחר פרישת זהות וההבטחה של רה"מ לקדם רפורמה בתחום, סקרנו את מצעי המפלגות והתבטאויות המועמדים ביחס לאג'נדה הירוקה

זמן צפייה: 03:50

לאחר שלפני כשבוע פרש מהמרוץ לכנסת מי שייצג את קול הלגליזציה באופן הברור ביותר, יו"ר זהות משה פייגלין, עולה השאלה בקרב המצביעים התומכים במתן אישור לשימוש, גידול ומכירה של מריחואנה - מי הן המפלגות המקדמות את האג'נדה הירוקה - ומה היחס של כל מפלגה לנושא?

ברחבי העולם הפך הנושא לנפוץ בשנים האחרונות, ומדינות רבות שינו את המדיניות שלהן כלפי קנביס. בארצות הברית אושרה הלגליזציה בכמה ממדינותיה, בהן אורגון, אלסקה, וושינגטון וקולרדו. נוסף לגל האמריקני, גם חלק ממדינות יבשת אמריקה האחרות, בהן מקסיקו, קולומביה ואחרות אימצו מדיניות של אי הפללה של צרכנים.

כתבות נוספות בנושא >>

פרישת זהות: היועמ"ש התנגד לשינוי רפורמת הקנביס לפני הבחירות

נתניהו ופייגלין סיכמו שזהות תפרוש: "נקדם תחום הקנביס רפואי"

משרד הבריאות: "אם הקנביס לא יסופק לשיווק – נפשוט על המחסנים"

נתניהו ופייגלין בהצהרה משותפת
נתניהו ופייגלין בהצהרה משותפת | צילום: חדשות 13

בישראל, השיח הציבורי בנושא נסוב בימים אלה סביב משבר הרפורמה בתחום הקנביס רפואי על נגזרותיו בתור תרופה לחולים הנזקקים לה, וכן סביב התרת האיסור על שימוש במריחואנה לצורכי פנאי, בדומה לשתיית אלכוהול. בתחום הפוליטי, קיימת פעילות בתחום אי ההפללה וכן קידום של לגליזציה כבר שנים ארוכות.

המפלגה הראשונה שתמכה באופן מוצהר בנושא הייתה עלה ירוק, שהוקמה ב-1998. היא התמודדה לכנסת כמה פעמים, לא עברה אף פעם את אחוז החסימה - אך הצליחה לעלות לכותרות, ולהוות חלק מהותי בדיון על איסור השימוש בסמים הקלים. המפלגה שהעלתה את הנושא למרכז הבמה בבחירות האחרונות הייתה זהות, שכאמור, פרשה מהמרוץ בתמורה להבטחות מראש הממשלה בנימין נתניהו.

שטר המקנה גרם אחד של קנאביס, מתוך קמפיין 'עלה ירוק'
שטר המקנה גרם אחד של קנאביס, מתוך קמפיין 'עלה ירוק' | צילום: עלה ירוק

המדריך המלא: מהי עמדת המפלגות ללגליזציה של קנביס?

הליכוד: בעקבות לחץ ציבורי, הודיע השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בינואר 2017, על שינוי מדיניות האכיפה בנושא שימוש במריחואנה במסגרתה יחולקו קנסות ולא יירשמו עבירות בתיקים הפליליים של אזרחים.

שנתיים לאחר מכן, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יתמוך בהצעת החוק של ח"כ שרן השכל, שתתיר לכל ישראלי לגדל עציץ קנביס אחד, ותאפשר לעשן מריחואנה ברחוב – במקום שבו מותר לעשן סיגריות.

שרן השכל, חברת כנסת מטעם מפלגת הליכוד
שרן השכל, חברת כנסת מטעם מפלגת הליכוד | צילום: חדשות 13

כמו כן, בתחילת אפריל, כשבוע לפני הבחירות האחרונות, נתניהו התייחס לרפורמת אי הפללת משתמשי הקנביס ואמר כי "מי שבעד הצמח צריך להצביע מחל".

בסוף השבוע האחרון תועדה ההתייחסות האחרונה של הליכוד לנושא, בעת הצהרת הפרישה של זהות. במהלך מסיבת העיתונאים הכריזו ראש הממשלה בנימין נתניהו ופייגלין על כך שיקדמו לגליזציה של קנביס רפואי. במהלך דבריו התייחס נתניהו לנושא, ואמר: "החלטנו לפתור את בעיית הקנביס הרפואי. נביא לאישור הכנסת חקיקה של לגליזציה כדי להקל על החולים ולמנוע מהם רגולציה מיותרת". כידוע, הליכוד לא מפרסמת מצע, כך שמלבד ההצהרות, אין להן ביסוס במסמכים רשמיים של המפלגה לקראת הבחירות.

כחול לבן: כשבוע לפני הבחירות לכנסת ה-21, התייחס לנושא יו"ר המפלגה בני גנץ, ואמר: "המדיניות שלנו היא בעד הרחבת השימוש בקנביס רפואי וביטול ההפללה סביב השימוש לצריכה עצמית". לדבריו, שנאמרו אז בתוכנית "לפני החדשות" עם אודי סגל, "אנחנו בעד לשקול בחיוב מודלים שמרניים שקיימים בעולם". למרות אמירה זאת, המפלגה לא התייחסה לנושא זה במצעה.

גנץ ולפיד
גנץ ולפיד | צילום: רויטרס, shutterstock

העבודה-גשר: בבחירות הקודמות הפכה העבודה בראשות אבי גבאי לראשונה בישראל למפלגה מרכזית שהכניסה את נושא הלגליזציה למצעה. המודל שהציעה הוא "צריכה אישית באופן חוקי ומפוקח לכל אזרחי המדינה".

בטרם נבחר עמיר פרץ לתפקיד יו"ר העבודה, אמר למגזין "קנאביס": "אני בעד אי הפללה מלאה". עוד אמר המועמד דאז פרץ כי הוא "מאמין שיש לפעול להסדרת שיווק הקנביס בדרך ראויה ומכובדת, כפי שנעשה למשל בתרופות ללא מרשם, ולדאוג להגבלת הגיל והשימוש בדומה לאלכוהול וחומרים משפיעים אחרים". פרץ הוסיף אז כי "יש להבטיח מניעת הפצה למי שאינו מורשה וענישה קשה לסוחרים מחוץ למערכת המוסדרת".

לאחר האיחוד בין העבודה וגשר, המצע הוחלף וזכה לשם "התוכנית הכלכלית-חברתית". נושא הקנביס לא מופיע במצע המחודש.

יו''ר העבודה-גשר, עמיר פרץ
יו''ר העבודה-גשר, עמיר פרץ | צילום: חדשות 13

ימינה: יו"ר המפלגה, איילת שקד, התייחסה לנושא כמה פעמים בחיוב. השבוע אמרה: "בשבועיים שחשבתי שאני יוצאת לאזרחות, הוצעו לי תפקידים בחברות קנביס רפואי. אני חייבת לומר שמדובר בתחום אדיר עבור מדינת ישראל. הוא יכול לפתח את החקלאות והתעשייה. צריך להפוך את הקנביס לתרופת מרשם, כך שרופאים יוכלו לרשום את התרופה הזאת".


שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הציג עמדה הפוכה לדברי ראש מפלגתו בחודש שקדם לסבב הראשון של בחירות 2019, ובטרם האיחוד בין המפלגות. סמוטריץ' פרסם בחשבון הטוויטר שלו סדרת ציוצים שבהם התנגד נחרצת ללגליזציה. הוא כתב, בין היתר: "לגליזציה זו מכבסת מילים שקרית להצפת רחובות ישראל בסמים".

המפלגה לא פרסמה מצע, והסיעות המרכיבות אותה שמרו כל אחת על המצע שלה. המפלגה היחידה באיחוד שהתייחסה לנושא היא "הימין החדש", שם נכתב כי "המפלגה תבקש לאפשר לחולים שימוש בקנביס רפואי מבלי להערים עליהם קשיים ביורוקרטיים מיותרים".

ישראל ביתנו: המפלגה לא התייחסה לנושא הלגליזציה במצעה, אך בדברים שהעבירה למגזין "קנביס" נכתב כי "מדובר בסוגיה רצינית וזו טעות למסור אותה דרך פריזמה של בחירות. חייבים לקבל התייחסות של הגורמים המוסמכים, כמו הרשות למלחמה בסמים, משרד הבריאות ומשטרת ישראל, לפני שמקבלים החלטה בנידון".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: חדשות 13

המחנה הדמוקרטי: יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ התייחס לנושא בעמוד הפייסבוק שלו ותמך בלגליזציה עבור צרכני פנאי, וכן לטיפול בחולים באמצעות קנביס רפואי. כמו כן, מספר עשר ברשימה, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, עמד בראש חברת קנביס רפואי בשנים האחרונות בטרם חזרתו לפוליטיקה והביע תמיכה בנושא פעמים רבות.

במצע המפלגה ישנו סעיף מפורט המתייחס ללגליזציה והיבטיה השונים. בין היתר, נכתב כי "יש לקדם לגליזציה של קנביס ומוצריו לצד מאבק בסוחרי הסמים הקשים".

סתיו שפיר, אהוד ברק וניצן הורוביץ | צילום: חדשות 13

הרשימה המשותפת: חברי המפלגה לא התייחסו לנושא, והנושא לא נכלל במצעה.

יהדות התורה: המפלגה מתנגדת ללגליזציה, "בהתאם לדרישות החוק", כך נמסר. עם זאת, בתחום הקנביס הרפואי, "המפלגה תומכת בהקלת התנאים והביורוקרטיה למשתמשים בקנביס רפואי". המפלגה לא התייחסה לנושא במצע.

ש"ס: יו"ר המפלגה אריה דרעי התייחס לנושא בסמוך לבחירות הקודמות, ואמר: "יש רק מדינה אחת שעושה את זה, הולנד, האם אנחנו רוצים להיות כמוהם? האם זו לא בריחה מהמציאות? האם זה לא לתת לאנשים לחיות בצורה הזויה?”. עם זאת, דרעי ציין כי הוא "בעד קנביס רפואי כיוון שיש מחקרים שמראים שזה עוזר, בצורה מפוקחת, אבל מעבר לכך בלי שיש הוכחה ברורה מה המשמעות, אני לא מכיר מה זה עושה". את הדברים אמר בריאיון ברדיו 103FM. המפלגה לא פרסמה מצע מעודכן מאז שנת 2006.