סכנת משככי הכאבים: 3 מתו מהסנפת מדבקה לטיפול בחולי סרטן

מדבקת הפלא שמסייעת בשיכוך כאבים קשים הפכה פופולרית בקרב צעירים רבים שמשתמשים בה כסם - אך מסתבר שמדובר בחומר קטלני ביותר: "תופעה מדאיגה" • פרסום ראשון

מדבקות פנטה 75 נועדו במקור לשכך כאבים קשים ביותר. בפועל, צעירים רבים מדליקים את המדבקה, ונושמים את העשן כדי להתמסטל. אך רק בחודש האחרון שני צעירים וצעירה מתו תוך שניות ממנת יתר של החומר שמשתחרר מהמדבקה.

הכירו את הסם הקטלני ביותר שיש היום בשוק, כך על פי הרשויות. מדבקת הפלא שעוזרת לשכך כאבים של חולי סרטן מכילה בתוכה חומר שנקרא "פנטניל", שבמינון גבוה עלול להוביל למוות מיידי. החומר שאלפים, בהם גם הזמר פרינס, מתים ממנו מדי שנה, הגיע לתל אביב ונסחר תמורת 200 שקלים למדבקה.

רפ"ק טל קאופמן, קצין חקירות בתחנת שכונות ת"א, סיפר לחדשות 13: "איתרנו תופעה מדאיגה ביותר של סחר במדבקות מסוג פנטה. מדובר בחומר מסוכן ביותר. על פי החשד, עבריינים מצאו דרך לעשות שימוש במדבקות הללו ומוכרים אותן לכל דורש". ואכן, החומר המסוכן הפך פופולרי ביותר בקרב צעירים בעולם.

ניק ג'ונסון מקנדה איבד את אחיו ובת זוגו בתוך חצי שנה, לאחר ששניהם הסניפו את הפנטניל במינון נמוך מאוד, שהיה קטלני. "הייתי המום כל כך"' הוא סיפר בכאב. "זה משתלט עליך והורס אותך ואתה לא יכול להביס את זה. אנשים חושבים שהם ינסו את זה רק פעם אחת הם חושבים שהם בלתי מנוצחים ולא יתמכרו. זה לא המצב. לסם לא אכפת מי אתה, הוא ייקח אותך".

ד"ר רוני ברקוביץ', מנהל אגף אכיפה במשרד הבריאות, הסביר על הסכנה בשאיפת החומר שבמדבקה: "החומר משתחרר בצורה מהירה מהמדבקה כאשר מחממים אותה, ואם שואפים ומסניפים אותו יש סכנה מיידית למינון יתר ולהתקפי לב. גם במרשם רופא המינון הוא נמוך מאוד, מיקרוגרמים", אמר והוסיף כי "לא רק נרקומנים נחשפו לחומר אלא גם אנשים נורמטיביים. החומר הזה מתחיל להיות פופולרי בקרב צעירים - כמו שלושת מקרי המוות בתל אביב, כולם של צעירים בגילי ה-20 שהושפעו כנראה מסרטונים שרצים ברשת".