ים, סקייט פארק והפגנות: חיי הצעירים בעזה ברקע דיכוי חמאס

צעירים רבים שואפים להגר מהרצועה עקב האבטלה הגבוהה וחוסר האפשרות ללימודים אקדמאיים. אבל בינתיים הם מוצאים נחמה בריקודים, מפגשים חברתיים וספורט • שבאב, הדור הבא - פרק 4

זמן צפייה: 12:52

החיים בעזה תחת שלטון חמאס יוצרים הבדלים משמעותיים בין צעירי הגדה לצעירי הרצועה. חמאס מצליח לשכנע ילדים וצעירים, לעיתים בלא קושי רב, לעמוד בחזית ההפגנות על הגדר, לנסות לחדור אותה ולהתגרות בחיילי צה"ל. בתוך עזה המצב קשה גם אחרי כניסת הכסף הקטארי, שאינו מספיק לבער את העוני, האבטלה והייאוש, לשפר את התשתיות הרעועות והמצב ההומניטרי מחריף. חוסר האפשרות לצאת ללימודים אקדמיים, והתעמולה הבלתי פוסקת של חמאס, יוצרים אווירה של חוסר תקווה בקרב הצעירים.

תושבי רצועת עזה מפגינים בסמוך לגדר המערכת | צילום: החדשות 13

"המצב בעזה קשה. לא קל להתמודד עם מציאות של מצור", סיפרה חנאן חשאן, תושבת הרצועה, "מובן שלצעירים יש שאיפות, חלומות, חזון למציאות ולעתיד שהם מייחלים לעצמם, אבל הם נתקלים במציאות הקיימת שהיא אחוז אבטלה גבוה, מצור ומצב כלכלי גרוע ביותר". "אנחנו חיים באבטלה", הוסיף מואמן, תושב הרצועה, "אין שום עבודה, שום תעסוקה, כלום. כל מה שאנחנו חולמים אינו קיים במציאות. אנחנו רוצים לנסוע לחו"ל להגשים את חלומותינו וללמוד".

כאשר 69% מהצעירים בגדה מובטלים, ו-63% מבעלי ההשכלה לא מצליחים למצוא עבודה, אפשר לדבר על "דור כמעט אבוד". לפי הערכות של גורמים פלסטינים, כשליש מן הנערים הפלסטינים בעזה מעוניינים למצוא את עתידם מחוץ לרצועת עזה ולהגר ממנה. זהו בעצם חלומם הגדול של רבים מצעירי הרצועה - לעקור למקום אחר, לרכוש השכלה גבוהה ואפשרויות תעסוקה מפתות וטובות יותר.

צעירים נוסעים ב''סקייט פארק''
צעירים נוסעים ב''סקייט פארק'' | צילום: החדשות 13

אבל גם הם, במשותף לצעירים בגדה, מחוברים לעולם הדיגיטלי ולרשתות החברתיות ובינתיים, כשהם בתוך עזה, הבילוי המרכזי שלהם מתחלק לשניים: פגישות המוניות של צעירים יחדיו לשם ישיבה משותפת ושיחות ארוכות, או ריקודים המוניים כמו ריקודי ה"דבקה". גם לצעירים בעזה בדומה לגדה יש "סקייט- פארק", אבל היתרון הכמעט יחיד של העזתים הוא כמובן - הים. כחלק מהבילוי הימי, פורחים בשנים האחרונות גם מועדוני גלישה בים. ולמרות שלטון האסלאם של חמאס - גם בחורות עזתיות משתתפות בפעילויות עם הבנים בעזה, ובאחרונה אף החל לפעול גם מועדון כדורסל לבנות.

גולשים ברצועת זעה
גולשים ברצועת זעה | צילום: החדשות 13