המסע אל האבאיודאיה: סיפורה של הקהילה היהודית במזרח אוגנדה

כ-2,000 בני הקהילה מפוזרים בכעשרה כפרים, מקיימים אורח חיים יהודי ומתפללים בבתי כנסת. בקרוב יפתחו שם בית-עם שייקרא ע"ש יוני נתניהו. עם זאת, לארץ הם מתקשים להיכנס: "אנחנו חלק מישראל"

זמן צפייה: 19:13

כשהבריטים הציעו לסמיי קאקונגולו להיות מלך מזרח אוגנדה ב-1919, הם נתנו לו תנ"ך כדי שיתנצר. אבל במקום להתאהב בנצרות התאהב קאקונגולו ביהדות, והפך לפוסק הלכה. כמה מאות מבני השבטים באזור הלכו אחריו, וכך נוצר שבט ה"אבאיודאיה", שפירושו "יהודי" בסווהילית.

כיום קהילת האבאיודאיה מונה כ-2,000 איש המפוזרים בכעשרה כפרים במזרח אוגנדה. "הדסה" הוא בית הספר הראשון של האבאיודאיה, פנימייה בה לומדים כ-400 תלמידים. בבית הספר מלמדים בנוסף ללימודים הרגילים גם עברית, תפילה, ומכינים לבר מצווה. "אנחנו רוצים לוודא שאנחנו מעניקים מספיק ידע כדי שיחיו כיהודים בעתיד", אמר אהרון קינטו, מנהל בית הספר.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ארבעה נעצרו בחשד שהונו קשישה וסחטו ממנה 100 אלף שקלים

נתניהו לר"מ יפן לקראת נסיעתו לאיראן: "יש לבלום תוקפנותה"

מטוס קל התרסק באזור מגידו; הטייס נהרג, אדם נוסף נפצע בינוני

קהילת האבאיודאיה באוגנדה
קהילת האבאיודאיה באוגנדה

הכפרים אינם של יהודים בלבד. השכנים הם נוצרים ומוסלמים, וגם בבית הספר היהודי רק מחצית מהתלמידים והמורים הם יהודים. "אנחנו מעודדים את הנוצרים והמוסלמים לקיים את הפולחן שלהם", סיפר קינטו. "לפעמים ילדים נוצרים ומוסלמים רוצים לבוא ולהקשיב למה שאנחנו עושים בשבת, אז הם באים לכאן ושומעים את המזמורים".

''התקווה'' בבית ספר באבאיודאיה
''התקווה'' בבית ספר באבאיודאיה
אהרון קינטו, מנהל בית הספר ''הדסה'' שבאוגנדה
אהרון קינטו, מנהל בית הספר ''הדסה'' שבאוגנדה

בשנים האחרונות הצעירים מגיעים לארץ לתוכניות כמו "מסע" או "תגלית". האבאיודאיה יהודים לפי החוק היבש. הקהילה עברה גיור, רב הקהילה גרשון סיזמו הוסמך לרבנות, ועדיין מערימים קשיים על בני הקהילה כשהם מנסים להיכנס לישראל. "אמנם ישראל קמה אחרי שנוצרה הקהילה", אמר הרב גרשון. "אבל מאחר שישראל היא מולדתו של העם היהודי, אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים להיות חלק ממנה. מדוע לא? למה שיפלו אותנו?"

''עליהם השלום'' - בית הספר ''הדסה'' באוגנדה
''עליהם השלום'' - בית הספר ''הדסה'' באוגנדה
גרשון סיזמו, רב קהילת האבאיודאיה
גרשון סיזמו, רב קהילת האבאיודאיה
האבאיודאיה, אוגנדה
האבאיודאיה, אוגנדה