הצפות בדרום: עשרות תלמידים פונו מבית ספר

כוחות ההצלה חילצו ממוסד לימודי במועצה האזורית באר טוביה כ-50 נערים, בעזרת טרקטור. גם תושבי המושבים גבעתי ואמונים שבאזור פונו. רה"מ: "אם תישמעו להנחיות, ברוב המקרים לא תהיו בסכנה"

זמן צפייה: 04:54

המערכת החורפית הסוערת שהחלה אתמול (רביעי) נמשכת גם היום ומתמקדת בשעות אלה בעיקר בדרום. בשלב זה מוקד הסערה נמצא במרחב שבין אשדוד לאשקלון, וקיים חשש חמור להצפות באזור זה בשעות הקרובות. בשעות הצהריים יתחדש הגשם גם בצפון ובחוף, ותהיה סכנה להצפות גם בערי החוף ובגוש דן.

כוחות ההצלה חילצו עשרות תלמידים במועצה האזורית באר טוביה מבית ספר באזור. הנערים פונו בעזרת טרקטור מהמקום. במושבים גבעתי ואמונים שבמועצה האזורית בתים רבים הוצפו, והתושבים פונו מהבתים בעזרת כוחות ההצלה שהגיעו ליישובים. בין היתר, חולצו גם תינוקות. נזקים עצומים נגרמו לבתים ולרכבים, והמשטרה מנסה לחסום את הצירים במטרה שלא יהיו נפגעים בגוף. הגשם באזור צפוי להימשך במלוא העוצמה במהלך כל היום.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200109-1328' autoplay='0' credit='' desc='תלמידים מחולצים מבי"ס בבאר טוביה' kid='1_rk0ns4kj' duration='27'']

"הבית הוצף כולו, כל הרהיטים הלכו", סיפר תושב מושב אמונים. "חילצנו את הילדים. אי אפשר היה למנוע את זה – המים עלו על גדותיהם". מור מסיקה, שגרה גם היא במושב, סיפרה: "אנשים נאלצו לצאת מהבית באמצעות כוחות ההצלה. מי שהצליח יצא עוד לפני שהמים החלו לעלות. רכבים נתקעו. מהבוקר זה רק מתגבר, מנסים לנקז איכשהו את המים לנחלים אבל נחש לכיש עלה גדותיו".

עוד בחדשות 13:

חורף קטלני: ניסה להציל משפחה שנסחפה – ונהרג בהצפה בנהריה

העד שהיה עם מוטי כשטבע בנהריה: "ראיתי את הרכב שוקע" • האזינו

40 אלף תביעות וכמיליארד ש"ח: מי ישלם על נזקי הסופה הקשה?

חילוץ תינוקת מהבית באמונים
חילוץ תינוקת מהבית באמונים | צילום: חדשות 13, אלמוג בוקר

בד בבד, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר במרכז השליטה של אגף התנועה בבית דגן, וקיים הערכת מצב משותפת עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, מ"מ המפכ"ל ובכירי ארגוני החירום וההצלה, בנוגע למזג האוויר הסוער.

[brightcove_iframe video_id='news-weather-part-0901201144' autoplay='0' credit='' desc='בנימין נתניהו וגלעד ארדן מרכז השליטה של אגף התנועה בבית דגן' kid='1_io9yhndu' duration='86'']

"יש לי בקשה אחת – היעד הראשון שלנו לפני כל דבר אחר הוא הצלת חיים", אמר ראש הממשלה. "כדי להציל חיים, כדי למנוע את רוב המקרים, אני מבקש מכם להישמע להנחיות המשטרה וגופי החירום. אם תישמעו לדברים האלה, זה בדיוק כמו מתקפות טילים – אתם יודעים שאם אתם שומעים להנחיות, אתם ברוב המקרים, כמעט בכולם, לא תימצאו בסכנה. לכן זו הבקשה הראשונה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200109-1055' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='איזור התעשייה גן יבנה' kid='1_m97qjygz' duration='94'']

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200109-1048' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='בתים מוצפים בשדה עוזיהו' kid='1_ma7vzfb7' duration='24'']

גם בצפון נרשמת דריכות לאחר יממה סוערת. כ-40 אלף תלמידים נשארו בבית, לאחר שהוחלט לבטל את הלימודים בנהריה, מטה אשר, מעלה יוסף, שלומי, מעלות, עכו, וכן במועצה האזורית תמר שבדרום. בנהריה, שאתמול ניזוקה מפגעי מזג האוויר ומהצפות משמעותיות, הודיעה העירייה כי תפעל במתכונת חירום, עם צוותי שטח נרחבים בכל רחבי העיר בשיתוף כוחות ההצלה והביטחון. בתי עסק רבים נסגרו.

הירמוך גועש אחרי לילה גשום מאד
הירמוך גועש אחרי לילה גשום מאוד | צילום: שי הדר, אתר נהריים בעמק הירדן

מהבוקר עלה מפלס הכינרת בשלושה ס"מ ועומד כעת על 211.07-. כמו כן, נחל הירמוך זורם בספיקה של 200 מ"ק/שנייה. מרכז הכובד של ירידת הגשמים עבר דרומה, ונכון לשעה זו הקיבוץ ניצנים הוא שיאן כמות הגשם עם 122 מ"מ. אחריו עין צורים עם 116 מ"מ, כפר ורבורג עם 95 מ"מ וקיבוץ גת עם 60 מ"מ של גשם. הגשמים עוררו את הנחלים באזור, נחל לכיש ונחל אלה זורמים בעוצמות גבוהות, שמוערכות כהיסטוריות.

מפלס הכינרת עלה ב-23 סנטימטרים מתחילת הסערה הנוכחית. ספיקת שיא נרשמה בנחלי הצפון, כאשר בנהר הירדן נרשמה ספיקה של 136 מ"ק/שנ' ובנחל קישון  215 מ"ק/שנ' - שווה לשיא כל הזמנים. כמויות הגשם עד לשעה זו: חיפה עם 114 מ"מ, נהריה 110 מ"מ, צפת - 91 מ"מ, ראשון לציון עם 52 מ"מ, תל אביב וירושלים עם 32 מ"מ, וערד עם 2 מ"מ.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200109-0929' autoplay='0' credit='פז בן דוד' desc='מפל עיט' kid='1_mgrs3opg' duration='29'']

קריסת עץ ברחוב בורוכוב בגבעתיים
קריסת עץ ברחוב בורוכוב בגבעתיים | צילום: צביקה רוזנבלום

בעקבות מזג האוויר הסוער נחסמו לתנועה כמה צירים בצפון ובדרום. בצפון, כביש 89 נחסם לתנועה בשני הכיוונים מצומת מירון לעין זיתים, כביש 22 נחסם ממחלף ידין לכיוון חיפה, כביש 959 נחסם בשני הכיוונים מצומת וואסט לצומת גונן, כביש 7255 - מכפר ברוך למגדל העמק בשני הכיוונים, כביש 899 - מצומת סאסא לצומת מתת בשני הכיוונים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200109-0932' autoplay='0' credit='שמואל בן דוד' desc='נחל לכיש שוצף' kid='1_f6e9ns7m' duration='30'']

בדרום, נחסם כביש 232 מצומת הודיה לצומת אשכולות בשני הכיוונים, הנתיב הימני בכביש 4 נחסם מחלף אשדוד לכיוון דרום, וכביש 90 נחסם מעין בוקק למצפה שלם בשני הכיוונים.

[brightcove_iframe video_id='news-weather-part-2001090925' autoplay='0' credit='' desc='הצפות בעזריקם' kid='1_c0vmorwz' duration='29'']

במהלך הלילה הוזנקו צוותי מגן דוד אדום ומשטרה לטפל בנזקים רבים שגרם מזג האוויר, בהם הצפות בכלי רכב ובבתים. ברחוב קפלן בתל אביב קרסה מרפסת בניין בקומה ראשונה, לא היו נפגעים ונקבע כי אין סכנה למבנה.