ל"ג בעומר לוהט: הגבלות ואזהרות לקראת חג המדורות

ילדים רבים נפצעים בחג המדורות, אך השנה - הסכנה גדולה אף יותר עקב מזג האוויר. היום צפוי להתחיל גל חום שיגיע לשיאו מחר עם טמפ' של למעלה מ-40 מעלות ברוב חלקי הארץ

זמן צפייה: 01:27

גל חום ושרב כבד צפוי להתחיל היום (רביעי) ברחבי הארץ, ערב חגיגות הל"ג בעומר. הטמפרטורות יטפסו ללמעלה מ-30 מעלות, וימשיכו לעלות בסוף השבוע. קיימת סכנה חמורה להתפשטות שריפות והציבור מתבקש להקפיד על כללי בטיחות באש.

במהלך הבוקר והצהריים כיסה ענן בגובה נמוך אזורים רבים לאורך מישור החוף. בחמישי ישרור שרב כבד בכל הארץ ובשישי החום יגיע לשיאו – הטמפרטורות יהיו גבוהות מ-40 מעלות ברוב האזורים. בשבת ובתחילת השבוע הבא הטמפרטורות ירדו ותורגש הקלה ניכרת בחום.

הטמפרטורות המקסימליות החזויות להיום: רמת הגולן – 38, הרי הצפון – 33, הכינרת – 40, נצרת – 34, חיפה – 33, תל אביב – 32, השפלה – 37, אריאל – 36, ירושלים – 36, באר שבע – 40, הרי הנגב – 36, ים המלח – 41, אילת – 44.

ענן נמוך בנתניה
ענן נמוך בנתניה | צילום: לימור אלון

השנה, לאור גל החום הצפוי בחגיגות הל"ג בעומר והחשש משריפות, נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, חתם על צו המטיל הגבלות על קיום המדורות. זאת, בשל הסכנה החמורה להתפשטות מדורות. קרן קיימת לישראל פנתה לציבור בשל תנאי השרב הקיצונייים וביקשה שלא להגיע לפארקים וליערות ולעסוק בפעילות פנאי ונופש.

לפי הצו, אסור לקיים מדורות בכל רחבי הארץ, מלבד באזורים שהוכשרו על ידי הרשויות המקומיות, ובאזורים הנמצאים מדרום לכביש נחל עוז-צומת הערבה. עוד נכתב כי במקומות שבהם הותרה הדלקת מדורות, יש לוודא כי המדורה נמצאת בתוך גומה באדמה ולא בתוך שטח יער וחורש.

עוד נקבע כי המרחק בין המדורה ליער יעלה על חצי קילומטר; המרחק ביו מדורה למתקני גז יעלה על 60 מטר; המרחק בין המדורה לקווי חשמל וטלפון יעלה על 20 מטר; המרחק בין המדורה למבנה יעלה על 60 מטר והמרחק בין מדורה למדורה אחרת לא יעלה על שמונה מטרים. נציב הכבאות וההצלה הדגיש כי גודל בסיס המדורה לא יעלה על שלושה מטרים וגובה מערום הקרשים לא יעלה על מטר וחצי.

מדורה
מדורה | צילום: רויטרס

בגין מזג האוויר הקיצוני הצפוי לימים הקרובים, הוציא משרד הבריאות הודעה ובה הנחיות להתמודדות בטוחה עם גל החום הקרב: "אנו קוראים לציבור הרחב, לאוכלוסיית הקשישים ולחולים במחלות כרוניות בפרט, להימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש, להימנע ממאמץ גופני שאינו הכרחי, להקפיד לשתות מים ולהימצא ככל האפשר במקומות ממוזגים". עוד כתב משרד הבריאות, כי בימים של עומס חום כבד, כדאי לשתות מים גם כאשר לא מרגישים צמא, להמעיט בשתיית משקאות מתוקים ואלכוהוליים, להגיף את תריסי הבית במהלך החום ואף ללבוש בגדים בהירים ולמרוח קרם הגנה.

כמו כן, נמסר כי בשעות השיא של החום מומלץ לשהות במקום שיש בו מיזוג אוויר, ולא רק מאוורר. נוסף על כך, במקומות בהם אין מיזוג אויר, מומלץ לשהות מספר שעות במקום ציבורי ממוזג, ולצמצם את משך השהיה בחום. עקב מזג האוויר הקיצוני, פרסם המשרד כי במידה שמזוהה אצל אדם תסמיני מדאיגים כגון טמפרטורת גוף גבוהה מ-39.5 מעלות צלזיוס, עור אדום, חם ויבש, דופק מהיר, כאב ראש חזק, סחרחורת, בחילה ובלבול עקב החום - נדרש ליצור בדחיפות קשר עם מוקד רפואי, ולקרר אותו מחשש למכת חום.

גם המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות פרסמו צו משותף להזהרת הציבור, שבו הומלץ למי שיחליט לחגוג במדורה על אף החום הקיצוני, להגדיל את הקבוצות שבהן חוגגים על מנת להקטין את כמות המדורות – אך לא להגדיל את המדורה בשל האיחוד. נוסף על כך, הורה הציבור להצטייד בתיק עזרה ראשונה, להחזיק בקרבת המדורה שני דליי מים מלאים לפחות, ולוודא כי לא מובערת מדורה מתחת לקווי חשמל וטלפון, בקרבת עצים ושיחים או מתקני דלק.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-environment-20190522-0151' autoplay='0' credit='עדן מזרחי' desc='המדורה של ילדי גן דרור ברעננה' kid='1_cb5jovz5' duration='13'']

כמו כן, המליצו המשרדים לשמור על הילדים בכל הגילאים ובכל רגע שבו בוערת המדורה - ולא להשאירם ללא השגחה. במסגרת איסוף הקרשים, הומלץ שלא לשרוף תחליפי עץ ולאסוף עצים ללא מסמרים ובליטות.

ולאלו שעל אף ההזהרות מחליטים לא לוותר על המדורה המסורתית, ארגון "בטרם" פרסם הנחיות בטיחות על מנת שהחגיגה לא תסתיים באסון.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190522-0858 ' autoplay='0' credit='' desc='הנחיות בטיחות לל"ג בעומר מטעם ארגון "בטרם"' kid='1_4wasaurd' duration='73'']

בשלב איסוף הקרשים: אין לאסוף קרשים אם הם לא נמצאים בסביבה נגישה - בגובה רב, באזורי בנייה או במקומות מסוכנים אחרים. כדאי לוודא שהקרש חלק ולא מכיל מסמרים, זיזים בולטים או שבבים. כשמרימים את הקרש, יש לוודא שאין חיות מסוכנות מתחתיו. מומלץ לסיים את איסוף הקרשים לפני שעות החשיכה.

בזמן המדורה: חשוב ללבוש מכנסיים ארוכים ולנעול נעליים סגורות. נדרשת השגחת מבוגר מהדלקת האש ועד לכיבוי הסופי, אין להשאיר ילדים ללא השגחה באזור המדורות. את המדורה יש למקם בשטח פתוח, מבודד ונקי מקוצים, עשבים וכבלי חשמל ובמרחק ממדורות אחרות.

Lag Baomer
כללי זהב במדורה

יש לתחום את האש באבנים, ולהכין בקרבת מקום מים, חול או אמצעי כיבוי אחר למקרה שהאש תתפשט. אין להשליך חפצים או חומרים מתלקחים למדורה. בכל מקרה של חוסר שליטה על האש - יש להתקשר במהירות לכוחות הכיבוי במוקד 102.