"זו שינקין - לא שווייץ": זקני ת"א נזכרים בשלג שכיסה את העיר

בחורף 1950 מדינת ישראל כולה כוסתה בלבן צחור - מהכינרת, דרך ערי המרכז ועד ים המלח. מאז, 70 שנה אחרי, התל אביבים עדיין לא זכו לחזות בפלא - ולצערם, כנראה שזה גם לא יקרה בקרוב

שלג בתל אביב 1950
שלג בתל אביב 1950 | צילום: חדשות 13

בערב אחד לפני 70 שנה, בעיצומו של חורף 1950, התרחש קסם אטמוספרי שלא קרה לפני - ולא חזר על עצמו שוב. סמוך לשעה שמונה בערב תושבי ישראל, ובהם גם תושבי תל אביב, נצמדו לחלונות ולא האמינו למראה עיניהם: פתיתי שלג החלו לרדת ולכסות את הגינות, השדרות, הרחובות והעצים.

"פתאום הגיעו ההורים שלי ואמרו 'מה, לא ראיתם שיורד שלג?", נזכר זאב פאר, תושב תל אביב דאז, "פתחנו את הדלת והכול היה לבן". גם בינה מור, שהייתה ילדה באותו חורף היסטורי, נזכרה איך הוריה העירו אותה במיוחד על מנת שתצפה בפלא - והיא התקשתה להאמין במתרחש. "אמרתי 'איזה שלג? שלג יש רק באגדות - לא בתל אביב'. אבל באמת היה שלג, הכול היה לבן. עד אז לא ידענו מה זה שלג, אנחנו הרי בשינקין ולא בשווייץ".

המראה למחרת בבוקר היה כמעט דמיוני - המונים הגיעו לכיכר צינה דיזינגוף לשחק בשלג, לבנות בובות ולהצטלם. בעיתוני הבוקר נכתב כי "סופות השלגים הפכו סדרי עולם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

טראמפ הציג את תוכנית המאה: "פתרון מציאותי של שתי מדינות"

הוריה של מרינה שנהרגה מירי מאבטח באשדוד: "לא רשלנות – רצח"

מחלוקת בעולם הערבי על תוכנית השלום; אבו מאזן: י-ם לא למכירה

שלג בתל אביב 1950
שלג בתל אביב 1950 | צילום: חדשות 13

היו אלה ימים של עלייה המונית, רבים מהעולים שוכנו במעברות בלי בגדי חורף וציוד חימום. אלה שבאו מאירופה לא הבינו על מה המהומה, אבל בשביל רבים מילדי הארץ הייתה זו הפעם הראשונה בחייהם שבה ראו את המעטה הלבן. השלג הרב והייחודי של אותה שנה כיסה למעשה את רוב שטחה של מדינת ישראל הצעירה בלבן - ירושלים, חיפה, יבנה, רחובות ואפילו בים המלח, המקום הנמוך בעולם, ירד שלג בפעם היחידה בהיסטוריה.

לא בטוח שבדורנו נזכה לחוות שוב את הקסם ההוא, אבל התקווה שהוא יתרחש שוב, אולי השנה, אולי בשנה הבאה או בזו שאחריה - עדיין מפעמת בלבבות.