מעבדות לחירות: כך תוכלו להקים סטארט-אפ כנגד כל הסיכויים

יש לכם רעיון טוב לסטארטאפ? מעולה, עכשיו מתחילה העבודה הקשה. דביר כהן, מייסד ומנכ"ל StartPlan בטור מיוחד על עבדות וחירות ברוח חג הפסח

מרעיון לסטראטאפ: לא פשוט כמו שחשבתם | צילום: צילום: Envato Elements

השעה 06:00, השעון מצלצל ואתם מתעוררים בחופזה. מיד לאחר שפתחתם את העיניים מתחיל מרוץ הבוקר - אתם מתארגנים בזריזות, מכינים קפה לדרך, שמים את הילדים בגן ורצים לעבודה. לא עוברות שעתיים מהרגע שהתעוררתם ואתם כבר עמוק בעבודה, עונים למיילים ומטפלים במשימות. אלו החיים של האדם הבגיר הממוצע בישראל. בעוד פסח בעיצומו , יש לנו הזדמנות  לעשות דין וחשבון עם האדם שהיינו רוצים להיות ועם המציאות השוצפת ולהבין האם אנחנו נמצאים בעבדות תמידית או שמא הגענו אל החירות הנכספת.

אני רוצה לקחת אתכם 20 שנה אחורה. כילד סקרן ונלהב הסתכלתי אל עולם המבוגרים ותהיתי איך יראה העולם כשאהיה גדול, הסתכלות ייחודית מנקודת מבט של ילד שרוצה לחלום בגדול ולהגיע הכי רחוק שניתן. קראתי על סיפורי הצלחות של יזמים וסטארטאפים, אך הם לא הסתדרו עם המציאות היומיומית שראיתי מול עיני, המציאות שכולנו מכירים. ניסיתי לדמיין את השפעת הטכנולוגיה על שוק העבודה ועל המתח האישי המתמיד בין עבדות לחירות - האם אנשים יבצעו מטלות גופניות במידה פחותה? יעבדו פחות שעות ביום? פחות ימים בחודש?

דביר כהן, מייסד ומנכל StartPlan | צילום: צילום: יח''צ

בתוך כמה שנים שמחתי לראות כיצד השפעתה המהפכנית של הטכנולוגיה על שוק העבודה הקלה על חיים של רבים והפכה אותם לנוחים יותר, אך לדאבוני הטכנולוגיה לא הצליחה להשפיע על חירותו של העובד הממוצע וכיום העובד הישראלי עובד בממוצע מעל 40 שעות בשבוע, המספר הגבוה במדינות ה-OECD (לשם השוואה בהולנד עובדים כ-29 שעות שבועיות, בדנמרק 32 שעות ובנורבגיה 34 שעות). גם בתעשיית ההייטק שידועה במשכורות הגבוהות ובתנאי העבודה המופלגים שמעניקה לעובדיה, רעה חולה זו נפוצה מאוד וממוצע השעות הוא מהגבוהים בשוק העבודה. נוכל לדבר רבות על העבדות המודרנית, אך בחג הפסח ובחירות עסקינן. כיצד תוכלו השנה להתחיל את התהליך האישי שלכם של יציאה מעבדות לחירות? ישנן מגוון אפשרויות שיסייעו לכם לצאת ממעגל העבדות האינסופי, אך היום אתמקד בדרך שעברתי בעצמי, דרך שהפכה למרכז החיים שלי - הקמת סטארטאפים בעולם היזמות הטכנולוגית.

אז כיצד תוכלו להקים סטארט-אפ כנגד כל הסיכויים? בשלב הראשון אתם צריכים לחשוב על רעיון מנצח. רעיון טוב לסטארט-אפ חייב להתבסס על צורך אמיתי בשוק, לפתור בעיה מהותית ולהיות חלק משוק כלכלי גדול. תחשבו על הבעיות והקשיים שאתם חווים במהלך היומיום שלכם, קופץ לכם רעיון לפתרון טכנולוגי שיתגבר עליהם? לאחר שחשבתם על בעיית שוק אמיתית וגיבשתם פתרון ראשוני מגיע שלב בדיקת ההיתכנות. בדקו את מצב המתחרים לרעיון שלכם, את נתח השוק שהמתחרים מחזיקים נכון להיום, את רמת הבידול שלכם מול המתחרים והאם השוק שבו המיזם שלכם עתיד לפעול מעניין משקיעים ונמצא במגמת עלייה או שמא השוק שרוי בסטגנציה או בירידה.

יש לכם רעיון לסטארטאפ? מעולה, עכשיו החלה העבודה הקשה | צילום: צילום: Envato Elements

במידה וביצעתם את כלל הבדיקות באופן מקיף ומצאתם כי למיזם שלכם יש פוטנציאל ממשי, עכשיו יגיע השלב שבו הקמת המיזם תתחיל באופן ממשי. בהתאם ליכולת ההשקעה שלכם במיזם תתחילו בתכנון עסקי ובפיתוח מוצר ראשוני במטרה לבנות את יסודות הסטארט-אפ. בעזרת יסודות אלה תגייסו משקיעים שיאמינו בכם וברעיון, ויסייעו לכם להתחיל את הדרך מעבדות לחירות.

זהירות, מלכודת דבש

בדרך מעבדות לחירות יזמים רבים נופלים במלכודת דבש מוכרת והופכים להיות עבדים בחברה שהקימו. ההיגיון פשוט - הקמתם חברה ולכן תעשו הכל כדי שתצליח, גם אם זה אומר לעבוד 14 שעות ביום או לעשות מרתונים בסופי שבוע. אל תיפלו למלכודת, זכרו את הסיבה שבגינה הקמתם את החברה, אתם רוצים להצליח בגדול, אך להישאר בני חורין. הקפידו לשמור על איזון בין העבודה לבין החיים האישיים ע"י כך שתגדירו שעות עבודה מסודרות, אל תוותרו על בילויים עם המשפחה, מזערו עבודות בערבים ובסופי שבוע וצרפו אל המסע שלכם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה שיאפשרו לכם לישון בלילה בשקט.

עולם הסטארט-אפים הוא עולם מורכב ותעבורנה מספר שנים עד שתזכו לראות את פירות ההשקעה, אך גם המסע הממושך אל הארץ המובטחת התחיל בצעד אחד קטן.

הכותב דביר כהן, הוא מייסד ומנכ"ל StartPlan מקבוצת AnyApp המתמחה בליווי עסקי לסטארט-אפים