ארגון הבריאות העולמי: אין לחשוף למסכים ילדים מתחת לגיל שנה

על פי הדוח שפרסם הארגון, יש להגביל ילדים בגילי שנתיים עד ארבע לעד שעה אחת ביום של שימוש במסכים אלקטרוניים. "חוסר פעילות גופנית הוא גורם סיכון מוביל להשמנה ותמותה"

זמן צפייה: 03:14

ארגון הבריאות העולמי פרסם היום (רביעי) דוח חריף, ששם חותמת על כך שמסכים אינם בריאים לילדים, וממליץ על זמן מסך של מקסימום שעה ביממה לילדים מתחת לגיל חמש.

זו הפעם הראשונה שהארגון, הפועל מטעם האו"ם, מפרסם הנחיות בנושא. בדוח נקבע שתינוקות מתחת לגיל שנה לא צריכים להיחשף בכלל למסכים אלקטרוניים מכל סוג, וילדים בגילי שנתיים עד ארבע, כאמור, עד שעת מסך אחת ביום – מה שכולל צפייה בטלוויזיה, בווידאו או משחקי מחשב.

ילד עם מכשיר סלולרי חכם
ילד עם מכשיר סלולרי חכם | צילום: החדשות 13

לטענתם, ילדים מתחת לגיל חמש צריכים להיות פעילים פיזית ולישון מספיק זמן על מנת לפתח הרגלים חיוביים וכדי למנוע השמנת יתר ומחלות אחרות שיכולות להתפתח בשלב מאוחר יותר בחיים. "פעילות גופנית בריאה, פעילות הכרוכה בישיבה והרגלי שינה בגיל מוקדם, מספקים הזדמנות לעצב הרגלים כבר בילדות, בגיל ההתבגרות ובבגרות", נמסר מארגון הבריאות העולמי.

כמו כן, על פי קביעתם, ילדים בגיל שנה עד ארבע צריכים לבלות לפחות שלוש שעות במגוון של פעילויות פיזיות במהלך היום. תינוקות מתחת לגיל שנה צריכים אינטרקציה עם משחקים והימנעות מוחלטת מכל מסך. חוסר פעילות גופנית היא "גורם סיכון מוביל" לתמותה וממשיך את המגמה העולמית של עודף משקל והשמנת יתר.

ילדים קטנים משתמשים בטלפונים
ילדים קטנים משתמשים בטלפונים | צילום: Getty Images

כאמור, הילדות המוקדמת היא תקופה של התפתחות פיזית וקוגנטיבית, במהלכה הילדים מסגלים הרגלים ושיטות חיים שונות. "פעילויות הכרוכות בישיבה, בין אם לנסוע בתחבורה ציבורית במקום ללכת או לרכב על אופניים, לשבת בשולחן בית ספר, לראות טלוויזיה או לשחק במשחקי מחשב, נפוצים יותר ויותר והם נקשרים ישירות לבריאות לא טובה". כמו כן, על פי הארגון, חוסר שינה אצל ילדים נקשר להצטברות שומן, וזמן שינה נמוך נקשר לצפייה מרובה בטלוויזיה ובמשחקי מחשב.

"שיפור הפעילות הגופנית וזמן השינה של ילדים צעירים יתרמו לבריאות הפיזית שלהם, יפחית את הסיכון להשמנת יתר בילדות ואת המחלות בשלב מאוחר בחיים, וישפר את בריאות הנפש ורווחתה", נמסר מהארגון.

עם זאת, ההודעה של ארגון הבריאות העולמי כבר גורמת לחילוקי דעות. בארגון רופאי הילדים האירופי טוענים שההודעה מוגזמת, וכי אין מספיק עדויות רפואיות שמאששות את הסכנות הטמונות בחשיפה למסכים שמצריכות איסור מוחלט, וכי העיקר הוא המינון. לטענתם, אם הילד משחק בחוץ, עושה פעילות גופנית וגם רואה טלוויזיה או משחק במחשב שעה או שעתיים, זה לא נורא. אך אם הילד יעביר את כל זמנו מול המסך – זה עלול לפגוע גם בבריאותו הגופנית וגם הנפשית.