רגע לפני מהפיכת אמזון: אלו האתגרים העומדים בפני השוק הישראלי

בעוד אנחנו מתבשרים על יותר ויותר עסקים ישראלים שפניהם מועדות לאמזון, נראה כי לפחות חלק מתוכם לא ממש הפנימו את גודל האתגר, טור מיוחד של אודליה בוקר, סמנכ"לית השיווק של Glassbox

אמזון הגיעה לארץ | צילום: רויטרס

לאחרונה נרעד עולם הצרכנות הישראלי עם הבשורה על כניסת אמזון לישראל. אמנם מדובר בצעד ראשון לקראת כניסת החברה לישראל באופן מלא, אך עבור הלקוחות הישראלים, מדובר בצוהר אופטימי, אל עבר עתיד מלא אפשרויות צרכניות. עבור הצרכנים, אמזון מבטיחה הזדמנויות ברורות - מחיר תחרותי, תשלום מאובטח ואספקה קצרת מועד של מוצרים. אך הזדמנויות צרכניות אלה, מעוררות תהייה קיומית של ממש על קמעונאים ומותגים ישראלים, ומעלה בספק גדול את מוכנותם להיכנס לזירת המסחר המקוונת הבינלאומית.

קשה להתעלם מהשינוי שאמזון מביאה. מחקר עדכני של מכון צ'מנסקי בן שחר חושף כי המסחר המסורתי כפי שהכרנו משתנה. לפי המחקר, יש גדילה בכמות שטחי המסחר שעומדים ריקים בישראל (מ-3% בשנת 2011 ל-5% כיום). משמע, הגדלת תעבורת הקניות באמזון צפויה להגדיל את השטחים הריקים. ועל כן, עסקים רבים בישראל חייבים להתאים את עצמם, וללמוד את השפה "האמזונית".

דה פקטו, כניסת אמזון לשוק הישראלי מהווה הזדמנות עסקית יוצאת מן הכלל לכל הקמעונאים הפועלים בישראל, עם זאת, עלינו להבחין בין שני סוגי קמעונאים - אלה שפעילים בזירות המסחר המקוונות הבינלאומיות ואלה שטרם עלו על הרכבת. עבור אלה המשתייכים לסוג הראשון, כניסת אמזון לישראל תאפשר להם להגדיל את היקף המסחר שלהם על ידי הגדלת נתח השוק הפוטנציאלי. גם אלה, עתה נדרשים לאמץ הרגלי עבודה חדשים ולהתאים את עסקיהם לסטנדרט שאמזון מכתיבה בכל העולם.

אמזון
אמזון | צילום: רויטרס

מהצד השני, אין עוררין כי כללי המשחק השתנו לחלוטין עבור מוכרים שאינם פעילים בפלטפורמות המסחר הבינלאומיות. האתגר הגדול שעומד בפניהם יהיה להתעלות מעל היתרונות המובהקים של אמזון ולהציע חוויית משתמש ושירות יוצאים מן הכלל, שתצליח לגרום ללקוחות לחזור שוב ושוב. סביר שהם יימצאו בעמדת נחיתות בתחרות מול מאגר בינלאומי בלתי נדלה של מוכרים ומלאי אינסופי של מוצרים, ברמות מחירים משתנות והסבירות היא שבמוקדם או במאוחר הם יצטרפו גם הם לחגיגת הקניות בפלטפורמות הבינלאומיות.

וכשזה יקרה, על כלל העסקים בישראל להכיר לעומק את המרחב האמזוני ואת מה שיש לו להציע. מבחינה לוגיסטית למשל, כחלק מחוויית הלקוח שתציע אמזון בישראל, האלגוריתם ייתן דירוג גבוה וקדימות למוצרים ישראלים, דבר שיעודד מסחר מקומי. נשמע מבטיח, אך מאידך, הודיעה כי תחייב אספקת מוצרים בתוך 3-5 ימים. משמעות הדבר היא שבכדי לספק את סוג חוויית הלקוח ברמה הבינלאומית, יידרשו הקמעונאים הישראלים להיערך מחדש, על ידי הגדלת מלאי המוצרים, שיכלול דרכי השינוע והפצה וכיוב'. החדשות הטובות הן שקמעונאים שיעמדו באתגר זה, יוכלו ליהנות מההשפעה החיובית על שרשרת האספקה במגוון נקודות המכירה המקוונות שלהם.

53125 2 62 24 2642
אודליה בוקר, סמנכ''לית השיווק של Glassbox | צילום: צילום: יעל הרמן

מבחינה טכנולוגית, האתגר האמיתי של הקמעונאים הישראלים יהיה התמודדות עם השפה של אמזון. אין הכוונה לשפת הממשק, שכן זהו אתגר נקודתי עם פתרון ברור, אלא לאלגוריתמיקה הפועלת באתר, המשלבת בינה מלאכותית ופרסונליזציה, ומאפשרת התאמה אישית של תכנים. יתרה מכך, חברות ומותגים בינלאומיים ברחבי העולם כבר השכילו להבין כי אתרי המכירה שלהם צריכים להיות "חכמים" ולהציג בצורה מדויקת את המסע הצרכני של לקוחותיהם. במילים אחרות, האתרים צריכים להציג בכל רגע נתון ובזמן אמת מה קורה באתר ומדוע זה קורה, להציג התראות ובהתאם לכך לטייב ולשפר את חווית המשתמש של הצרכנים. בדומה לבנקים שיכולים להתריע על שינוי בריבית או בשער יציג, גם אתרי האופנה יכולים לקבל התראה על ביקוש פריט מסוים או יחס המרה שלילי.

נראה אם כן, כי עולם המסחר המקוון הישראלי נמצא בחיתוליו. מוקדם לדבר על אימוץ פתרונות חכמים ועל סוגיות של חווית משתמש כאשר רק קומץ קטן של קמעונאי-מפתח מחזיקים באתרי מכירה מקומיים ומספר האתרים החכמים קטן עוד יותר. האתגרים הלוגיסטיים והתשתיתיים שעומדים בפני קמעונאים, על מנת להשתלב ולמכור בפלטפורמה של אמזון הם רבים ויהיה עליהם ליישר קו עם קדמת הטכנולוגיה בתחום חווית המשתמש. ישנם כלים רבים לניתוח חווית המשתמש באתרים ולהפקת לקחים לשיפור וייעול הגלישה והרכישה והקמעונאים צריכים לשים על כך את הדעת, שכן אם הם לא יעשו זאת, הם עלולים למצוא את עצמם מחוץ למהפכת המסחר האמזונית. כך או כך, על כלל הקמעונאים בישראל ללמוד, להכיר ולאמץ את "שפת האמזון".

הכותבת היא אודליה בוקר, סמנכ"לית השיווק של Glassbox המפתחת פלטפורמה לניהול חווית משתמש באתרים ובאפליקציות