חג הקציר: הצצה ל- 4 סטארטאפים ישראלים מסקרנים בתחום החקלאות

בתחום האגרוטכנולוגיה פועלות כיום בישראל למעלה מ- 500 סטארטאפים המתמקדים בפתרונות מתקדמים מהשדה החקלאי ועד לשולחנו של הצרכן. הנה הצצה מיוחדת ל-4 חברות מסקרנות הפועלות בתחום

111111111324
חג הקציר? לא מה שחשבתם | צילום: צילום: יח"צ

מאז היווסדה, עסקה ישראל, הממוקמת בסביבה גיאופוליטית מורכבת ומאתגרת, במציאת פתרונות חכמים ויעילים לחקלאות. השילוב בין האקדמיה, החקלאים והתעשייה הפכו את ישראל, תוך זמן קצר, למובילה עולמית בפיתוח טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות לענפי החקלאות השונים.  המהפכה הדיגיטלית - כניסת הביג דאטה, ה IT וה IoT משנים את עולם החקלאות המסורתי והשמרני מקצה לקצה. בינה מלאכותית, רובוטיקה, רחפנים, לוויינים, סנסורים, אלגוריתמים וסמארטפונים הפכו לכלי בידי החקלאים ועוזרים להם לשלוט בחוות באופן מדוייק הרבה יותר.

"התייעלות היא שם המשחק והטמעה של טכנולוגיות היא הקלף המנצח בשביל להאכיל אוכלוסייה עולמית הולכת וגדלה הדורשת מזון איכותי" מסביר גדי אריאלי, מנכ"ל מכון הייצוא."יש צורך בשילוב מהיר ואינטגרטיבי של טכנולוגיות הייטק שיתנו לחקלאים אפשרויות לשלוט על החוות והגידולים בצורה מדויקת וכלכלית יותר"הוא אומר ולא בכדי. בחודשים האחרונים עומלים  במכון הייצוא, בראשו עומד אריאלי, ובמשרד החקלאות, משרד הכלכלה ומשרד החוץ, על ראשון מסוגו - תערוכת   Agrisrael 4.0, במהלכה יוצגו פתרונות של טכנולוגיות חקלאיות לעשרות אורחים ממדינות שונות בעולם במטרה לחשוף את הפתרונות וליצור הזדמנויות עסקיות עבור החברות.

1241343 531523
שבועות 2019: ענף החקלאות בעיצמו של טרנספורמציה טכנולוגית | צילום: צילום: Envato elements

"למעלה מ- 500 חברות סטארטאפ ישראליות פועלות היום בענף האגרוטכנולוגיה" אומר אריאלי, "אלו עסוקות במתן פתרונות מתקדמים משדה החקלאי ועד לשולחנו של הצרכן. המספר הזה צפוי לצמוח בשנים בקרובות בעיקר בשל התעצמותה של מה שמכונה כ"מהפכה החקלאית הרביעית. המהפכה הזו נולדה מתוך הצורך לייצר יותר עם פחות"  הוא מסביר . "יותר אוכל ליותר אנשים עם פחות משאבים, פחות אדמה, פחות מים, פחות אנרגיה, פחות כח אדם, פחות כימיקלים. בשביל להאכיל אוכלוסייה עולמית הולכת וגדלה הדורשת מזון איכותי, יש צורך בשילוב מהיר ואינטגרטיבי של טכנולוגיות הייטק שיתנו לחקלאים אפשרויות לשלוט על החוות והגידולים בצורה מדויקת וכלכלית יותר".

לרגל האירוע בחרנו להציג בפניכם 4 סטארטאפים מסקרנים במיוחד שיקחו בחלק בארוע, העושים שימוש בטכנולוגיות הכי משוכללות בנמצא כיום ומצליחות לעורר סקרנות בעולם:

BeeHero: האבקה באמצעות אלגוריתמים

[youtube_embed youtube_id='https://www.youtube.com/watch?v=nGj-AC6Yj9g']

BeeHero הוקמה בשנת 2017  ע״י עומר דוידי (CEO), מיכל רויזמן (CPO), איתי כנות (COO) ויובל רגב (CTO) וזו שמה לה למטרה למצוא פתרון לאחת הבעיות הקשות ביותר כיום בעולם החלקאות: תופעת היעלמות אוכלוסיית הדבורים. כחלק מהחדשנות בעולם החקלאות, בחברת BeeHero עוזרים לחקלאים למקסם את התוצרת החקלאית שלהם מכיוון ייחודי - אופיטימיזציה של תהליך האבקה. החברה פיתחה טכנולוגיה המשלבת בינה מלאכותית ביחד עם סנסורים זולים, הממוקמים בתוך כוורות דבורים, על מנת למקסם את תהליך ההפרייה של הפרחים בעונת האבקה, דבר המוביל לגידול של עשרות אחוזים ואף יותר בתוצרת החקלאית. בכדי לשלב אלגוריתמיקמה מתקדמת בעולם הדבורים והאבקה, החברה בנתה את מאגר המידע הגדול ביותר בעולם בתחום, ואימנה מודלים שונים על מנת לחזות מצוקות בכוורות הדבורים ולמנוע פגיעה בבריאות הכוורות ואף תמותה. בשלב השני, החברה בנתה מודלים לאופטימיזציית תהליך האבקה ובניסויים שערכה הראתה שיפור של עשרות אחוזים בגידולי חמניה וכותנה. החברה ממוקמת בסיליקון וואלי ובישראל ועובדת עם חקלאים ומגדלי דבורים משמעותיים, כמו גם מגדל השקדים הגדול בעולם מקליפורניה.

 

פילדאין: הביג דאטה מגיע לשדה

[youtube_embed youtube_id='https://www.youtube.com/watch?v=LPXXV0wT3Cg']

Fieldin פיתחה מערכת חיישנים  המסוגלת לנטר את מצב התבואה בשדות או הפירות במטעים כמו גם לנטר אחר השימוש בחומרי הדברה או לחילופין אחר נתוני השקייה ולבדוק האם אלו בוצעו בצורה איכותית - ובכך ליעל את התהליכים הללו. בניגוד לשיטות הקיימות היום שמתבססות ברובן על הערכות החקלאי עצמו, הרי שהטכנולוגיה שפיתחו בחברה אוספת את המידע הזה בזמן אמת ומנגישה אותו לחקלאי בצורה פשוטה ויעילה - היישר לסמארטפון שלו. בחברה מספרים כי התקנת הסנסורים עצמם פשוטה ומהירה ומאותו הרגע המידע פשוט מתחיל לזרום ישירות אל החקלאי בצורה אוטומטית ועונה על שאלות כמו  האם הריסוס בוצע כמו שצריך? כמה זמן נמשך הריסוס ומצי הוא בוצע? האם התפוקה היתה כמו שצריך? האם מפעיל הטרקטור נסע מהר או לאט? ועוד'. בחברה אומרים כי ניצול נכון של המידע הזה יכול לחסוך עשרות אלפי דולרים לחוות ממוצעת זאת אל מול עלות התקנה של כמה מאות דולרים ודמי שימוש שנתיים על פי מודל הפעילות של החברה. פילדאין (Fieldin) שהוקמה ב2013  ע"י שני יזמים שגדלו בעולמות חקלאים ורצו לתת מענה לבעיה חקלאית, גייסה עד היום סכום המוערך בצפונית ל-6 מיליון דולרים.

 

תבל: קטיף אוטומאטי באמצעות צי רחפנים אוטונומי

[youtube_embed youtube_id='https://www.youtube.com/watch?v=E45hQxGsbXY']

בעוד ענף החקלאות נאלץ להתמודד עם שלל קשיים סביבתיים שונים, הרי שלאלו נוסף קושי מסוג אחר בשנים האחרונות - ירידה בכמות כח האדם המועסק בשל מחסור בעובדים. עם הבעיה הזו מתמודד כיום סטארטאפ מסקרן מגדרה בשם תבל, שמשלב כמה מהטכנולוגיות הכי מסקרנות היום יחדיו כדי לייצר צי רחפנים אוטונומי שמבצע קטיף אוטומטי. אב הטיפוס שעמלים עליו בחברה מורכב מרחפן עם זרוע עם טופרים שיודעת לזהות האם הפרי שלפניה בשל, בתבל אומרים כי המערכת שלהם מושתת על בינה מלאכותית ועושה שימוש באלגוריתמים חכמים ולמידת מכונות במטרה לנטר את הסיבה ולאסוף מידע עבור המערכות המוטסות האחראיות על הקטיף עצמו. החברה עצמה הוקמה לפני כשלוש שנים וגייסה עד כה סכום המוערך בכ- 10 מיליון דולרים

 

קלריפרוט: הסמארטפון יודיע לכם אם הפרי שמולכם בשל

[youtube_embed youtube_id='https://www.youtube.com/watch?v=zQdeTRRc0S8']

האם הפרי שלפנינו בשל? הפיתוח של חברת קלריפרוט נועד לעזור לנו לדעת את זה לפני הביס הראשוו. בחברה אומרים כי הבדיקות של התוצרת החקלאית היום מאוד מאוד מיושנות, איטיות וכוללות בדר כלל: סרגלים, פלטת צבעים לבדיקת צבע וגם מד סוכר לבדיקת מתיקות הפרי. לעיתים רבות מדובר בהערכות סובייקטיביות של הבודק לגבי תכונות נוספות כגון פגמים בשלל בדיקות שעלותן כמה עשרות דולרים לבדיקה אשר נמשכות כשעה. הפיתוח הישראלי של החברה אמור לבצע את הבדיקה הזו באמצעות הסמארטפון שלנו וסט סנסורים מיוחד שאמור לבדוק בצורה אוטומאטית מידע כגון: גודל , צבע, פגמים, תכונות חיצוניות. בקלריפקוט טוענים כי הפיתוח שלהם אמרו להוריד את עלות הבדיקה לדולר אחד ויותר חשוב - לקצר את אורך הבדיקה משעה שלמה לעשר דקות בלבד. הבדיקות האלו נערכות בכל מקום בעולם ובו מתעסקים בתוצרת חקלאית - בין אם בשדה או בסופר הקרוב לביתכם. מעבר לחשיבות פיתוח לשרשרת האספקה החלקאית, הרי שבעידן ובו כולנו נעזרים במשלוחים מסופרים ובתי עסק שונים הרי שהטכנולוגיה הזו יכולה לעזור ללקוחות לקבוע את גודל ההזמנה שלהם טרם ביצועה ולעסק עצמו - לשלוט במלאי שלו בצורה טובה יותר ואולי אף להציע מדרג תמחור שונה בהתאם לרמת בשלות הפרי.