פרס נובל בפיזיקה יוענק לשלושה מדענים העוסקים בחקר היקום

ג'יימס פיבלס יקבל מחצית מהפרס על מחקרו בנושא גילויים תיאורטיים בפיזיקה של מבנה היקום, ולמישל מאיור ודידייה קוולוז יוענק החצי השני על גילוי כוכב לכת חוץ-שמשי שמקיף כוכב דמוי שמש

הכרזה על הזוכים בפרס נובל לפיזיקה
הכרזה על הזוכים בפרס נובל לפיזיקה | צילום: רויטרס

האקדמיה השבדית המלכותית הכריזה היום (שלישי) על שלושה זוכים בפרס נובל בפיזיקה בתחום חקר היקום לשנת 2019: ג'יימס פיבלס על גילויים תיאורטיים בפיזיקה של מבנה היקום ומישל מאיור ודידייה קוולוז על גילוי כוכב לכת חוץ-שמשי שמקיף כוכב דמוי שמש.

פיבלס התבקש לתת עצה לצעירים ששוקלים קריירה בתחום המדע, ואמר כי "צריך להיכנס לתחום הזה עם אהבה למדע. הפרסים, הם מקסימים ומאוד מוערכים, אבל הם לא חלק מהתוכנית. צריך להיכנס למדע כי הוא מרתק אותך".


"עבודתם פורצת הדרך ותגליותיהם על טבעו הבסיסי של היקום ועולמות חדשים במערכות סולאריות מרוחקות, פתחו תחומי מחקר חדשים לגמרי בחקר היקום ובמדע כוכבי הלכת", ציין מייקל מולוני, ראש המוסד לפיזיקה בארה"ב.

לכתבות נוספות בנושא >>

הזוכים בפרס נובל לרפואה: שלושה מדענים שעוסקים בחקר התא

לראשונה: אדי מים התגלו בכוכב לכת עם טמפרטורה שמאפשרת חיים

זוכי פרס הנובל
זוכי פרס הנובל ברפואה | צילום: The Nobel prize

אתמול, שלושה מדענים קיבלו את ההודעה על זכייתם בפרס נובל לרפואה בשל תגליות על הדרך שבה תאים בגוף מסתגלים לזמינות או אי זמינות של חמצן. השלושה הם פרופ' וויליאם ג' קאלין, אמריקני בן 61 מאוניברסיטת הרווארד, ד"ר פיטר ג' ראטקליף בריטי בן 65 מאוניברסיטת אוקספורד, ופרופ' גרג ל' סמנזה, אמריקני בן 63.

"תגליותיהם חושפות את המנגנון של אחד מתהליכי ההסתגלות החיוניים ביותר לחיים", צוין על ידי הוועדה במכון קרולינסקה שבשוודיה. הפרס, מלבד הכבוד הגדול, יזכה את שלושת החתנים בכ-913 אלף דולרים.

מלבד תיאור בסיסי של התהליך הפיזיולוגי שעוזר לבני אדם לחיות בחלק מהאזורים הגבוהים ביותר בעולם, המנגנון נתן לחוקרים תובנות חדשות על טיפול באנמיה, סרטן ומחלות אחרות. "חתני הפרס הרחיבו משמעותית את הידע שלנו על איך התגובה הפיזיולוגית מאפשר את החיים", אמר רנדל ג'ונסון, פרופסור לפיזיולוגיה מולקולרית באוניברסיטת קיימברידג'.