כך מטה פייסבוק את שיח הבחירות ברשת לטובת נתניהו

על שקרים, פרופילים מזוייפים, פעילי ליכוד ומה יש בנייד של גנץ? בעוד פייסבוק טוענת כי היא נלחמת בתופעת הפייק ניוז, בדיקה שלנו מעלה כי לעיתים קרובות מדי - ההיפך הוא האמת

נתניהו ופייסבוק
נתניהו מנצל את חוקי השימוש של פלטפורמת המסנג'ר? לפייסבוק לא ממש אכפת | צילום: 13 אונליין

בחודשים האחרונים נראה כי פייסבוק הגבירה את הפירסומים שלה אודות הצעדים שנקטה במטרה לשמור על טוהר הבחירות בישראל, בכל הנוגע לפעילות הנעשית על גבי פלטפורמות החברה השונות. למרות זאת, בדיקה מקיפה של 13 אונליין מעלה כי לכל היותר מדובר במס שפתיים, וכי פייסבוק כשלה בניטור פעילויות חריגות בפייסבוק דוגמת פרופילים מזוייפים, ובמקרים מסויימים לא רק שאינה מונעת ניצול הפלטפורמה שלה לרעה, אלא שפעולותיה ומנגד - חוסר פעולותיה – מטים את השיח ברשת באופן שמטיב באופן אקטיבי עם קמפיין נתניהו והליכוד, שפועלים בתורם באופן בוטה - החורג מהכללים שפייסבוק עצמה קבעה.

כפי שהוכיח תחקיר הבוטים השנוי במחלוקת של ידיעות אחרונות, הרי שאין ספק כי קיימת בעיה קשה בכל הנוגע להגדרות מונחים טכנולוגים בעולם הרשתות החברתיות (לדוגמא: ההבדלים בין בוטים לפרופילים מזוייפים), זאת באם כותב הדברים אינו מגיע מתחום הסיקור הטכנולוגי. כפי הנראה, הבעיה המדוברת חלחלה עמוק גם לוועדת הבחירות המרכזית, שכשלה בעצמה בהגדרת המושג פייק ניוז - כפי שניתן לראות במסמך שפירסמה לאחרונה:

חדשות מזוייפות? לפי ועדת הבחירות מקורן בכלל בחו''ל | צילום: צילום מסך

וכך נכתב במסמך בשם "התמודדות עם פייק ניוז" שפירסמה הועדה: " פייק ניוז יהיה מנוסח בצורה עילגת, ייראה כאילו הוכן באופן מרושל בעברית גרועה עם שגיאות כתיב. אם מתעורר בכם חשד, נסו להתכתב עם מפעיל הפרופיל ובדקו, האם המענה הוא בעברית תקינה או בתרגום מכונה?". כלומר הנחת היסוד של הועדה המפקחת על הבחירות בישראל היא כי ניתן לזהות פייק ניוז בעקבות סממנים חיצוניים דוגמת רישול תחבירי או מקור מידע מפוקפק שיתכן ומקורו במדינה עויינת – אבל מה קורה אם מקור המידע שמפיץ פייק ניוז מוגדר כעמוד פייסבוק חדשות ישראלי אשר לו מאות אלפי עוקבים? מה קורה אם עמוד פייסבוק עלום כלשהו שהגדיר עצמו כחדשותי עד היום, וגרף בשל כך מאות אלפי עוקבים - לוקח חלק פעיל בקמפיין בחירות של מועמד ובהפצת מידע כוזב? ובכן, בוועדת הבחירות לא נתנו מענה לכך והשאירו את האחריות בידיים של פייסבוק - שכפי שכפי שמיד תראו, כשלה חרוצות בהגנה על טוהר הבחירות בפלטפורמה שלה , כמו גם על הציבור עצמו – לפעמים בצורה אקטיבית.

 

עמודי חדשות או עמודי פייק חדשות?

רבות דובר בשנתיים האחרונות על מגפת הפייק ניוז, מאז שנחשפה המעורבות הרוסית בהפצת ידיעות כוזבות ברשת בבחירות 2016 בארה"ב,. בבסיס המושג הזה עומדת היכולת להשפיע על תודעת הציבור באמצעות הפצת שקרים וידיעות מסולפות, ללא בקרה וללא שליטה, באמצעות רשתות חברתיות. ובהתחשב בכך שסקר שנערך בספטמבר האחרון על ידי מכון המחקר האמריקאי Pew מצא כי 68 אחוזים מהאמריקאים הודו כי צרכו חדשות מפייסבוק, הרי שקל להבין כיצד הפכה הרשת החברתית לכר פורה להפצת ידיעות כוזבות ולפרי בשל שפשוט נפל לידיהם של מי שברצונם להשפיע על שיח ציבורי בקרב קהילה מסויימות.

אך בעוד שעיקר מאמצי ההסברה הישראלים בבחירות 2019 הופנו למאבק בהתערבות גורמים חיצוניים -נראה כי ההתערבות המשמעותית באופן גורף מקורה מבית. בדיקה שערכנו במשך השבועות האחרונים מצאה כי מתחת לרדאר הוקמו להם עשרות , אם לא מאות עמודי חדשות שמקורם אינו ידוע במקרה הטוב ומפוקפק מאוד במקרים הגרועים יותר. העמודים הללו ניצלו את השימוש בשם "חדשות" ובהגרתם במערכת של פייסבוק כ"עמוד חדשות" לצורך גניבת דעת הקהל למטרות שונות – ובחלק מהמקרים ככלי שרת בידי פעילי מפלגת הליכוד.

עמוד הפיסבוק ''הפרובוקטור'': מוגדר כעמוד חדשות | צילום: צילום מסך

עמוד הפייסבוק פרובוקטור נפתח בשנת 2014 כעמוד חדשות לכל דבר, שנה מאוחר יותר נפתח לו גם אתר חדשות הנושא את השם "פרובוקטור".  בהמשך האתר נסגר, ונותר  רק עמוד הפייסבוק שמונה כיום למעלה ממאה אלף עוקבים. יש לציין שלאורך כל שנות קיומו הדף והאתר זכו למוניטין מפוקפק בכל הקשור למידע שפורסם שם – ועדיין, כאמור, העמוד מופיע כעמוד חדשות ומשמש כמקור מידע למאות אלפי ישראלים. בשבועות האחרונות העמוד, שכאמור מוגדר כעמוד חדשות, הפך לעמוד תעמולה גלוי בשירות נתניהו – כזה שאפילו תמונת הנושא והפרופיל שלו שונו לאלו של מועמד תנועת הליכוד.

חלק מהפוסטים ה''חדשותיים'' שעלו בעמוד הפרובוקטור | צילום: יוסי לוי

נראה כי מפעיל העמוד, אדם בשם צחי חגג, עושה בעמוד שימוש בוטה לטובת הפצת קוסנפירציות כנגד ירביו של נתניהו, שנמצאות אי שם על הסקאלה שבין תעמולה המבוססת על ידיעות כוזבות  ודברי הסתה כנגד אנשי שמאל – כאמור הכל תחת כסות של עמוד חדשות, וניצול העובדה שעשרות אלפי האנשים שעשו לייק לעמוד, עשו זאת מתוך ידיעה כי אכן  מדובר בעמוד חדשות - על כל מה שמשתמע מכך. והפרובוקטור לא לבד, לעמוד "חדשות ישראל" יש 73 אלף עוקבים וגם הוא מוגדר כעמוד חדשות ומדיה לכל דבר:

עמוד הפייסבוק ''חדשות ישראל'' | צילום: צילום מסך

מה שלא מפריע לפייסבוק לאפשר לו להפיץ תעמולת ליכוד במסווה של ידיעות כוזבות ומסיתות אודות יריבו של נתניהו שמגיעות לתפוצות של עשרות אלפים

פוסטים''חדשותיים'' מעמוד חדשות ישראל | צילום: צילום מסך

עמוד הפייסבוק "דיווח ראשוני" חולש על אימפריה של ממש עם למעלה מ-290 אלף עוקבים, לשם השוואה לעמוד הפייסבוק של דה מארקר יש כ-215 אלף עוקבים, לכלכליסט 201 אלף  עוקבים למקור ראשון 70 אלף עוקבים ולעמוד הפייסבוק של כאן חדשות, תאגיד השידורים הציבורי של מדינת ישראל, יש כ -228 אלף עוקבים.

חדשות עם ניחוח תעמולתי: ''דיווח ראשוני'' | צילום: צילום מסך

העמוד שמוגדר, שוב, כעמוד חדשות, הפך לפתע לעמוד תעמולה ימני לכל דבר, בעיקר על ידי שיתוף הגיגיהם של מפעיליו - וקריאה למצביעי הימין לפעול אל מול קנוניה זדונית שנועדה להרדים אותם:

גם תעמולה גלויה זה דיווח ראשוני? | צילום: צילום מסך

עמוד הפייסבוק "אתר חדשות מדיה" נפתח בכלל כעמוד בשם " חדשות רונית טלבי". הגברת המדוברת היא אושיית רשת בולטת בליכוד, ככול הנראה פעילה במטה השר אקוניס, המתחזקת גם עמוד פייסבוק נוסף בשם "פריימריז בליכוד – רונית טלבי" ועמוד בשם רונית טלבי – כולם משתפים את אותו המידע. עמוד חדשות נוסף שפועל ברוח דומה הוא עמוד ניוזדסק ישראל, שנוצר בשנת 2015. לעמוד הזה למעלה מ- 77 אלף עוקבים ואתר אינטרנט "חדשותי" והוא משתף לעיתים תכופות מהעמוד של טלבי כמו גם תכנים תעמלותיים ימניים וידיעות כוזבות . עמוד נוסף הוא עמוד בשם מדינה 1 NEWS  מדינה והוא בעיקר מהדהד תכנים מעמוד הפייסבוק ומאתר ניוזדסק. לעמוד הפייסבוק 8KR ישראל פטריוטי למעלה מ-10 עוקבים והוא בעיקר משתף תעמולה ימנית התומכת בנתניהו וגם הוא מוגדר על ידי פייסבוק כאתר חדשות.

העמודים האלו הם חלק קטן מעשרות עמודי פייסבוק בעברית שמוגדרים כעמודי חדשות, ובעצם נעשה בהם שימוש גם לצרכים שונים - פוליטיים או כלכליים. חלק מהעמודים הללו מפיצים ידיעות כוזבות במשך שנים, ועדיין – פייסבוק לא נקטה בשום צעד ממשי כנגדם, למרות שעל פי תקנון פייסבוק נאסר על עמודים להתחזות או להטעות את העוקבים אחריהם:

תקנון פייסבוק | צילום: צילום מסך

בעקבות המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב, זו שבעטיה הופצו אינספור סיפורים שיקריים אודות מועמדת המפלגה הדמוקטית, הילארי קלינטון, הרי שבפייסבוק הכריזו על מלחמה בפייק ניוז - מלחמה שהסתיימה די מהר בכניעה כמעט מוחלטת של פייסבוק. למרות הצהרות רישמיות שבכיריה מפזרים לכל עבר, הרי שהתקנון הרשימי של החברה חושף את האמת המרה - פייסבוק כלל לא מסירה חדשות מזוייפות:

פייסבוק: לא מסירה חדשות מזוייפות | צילום: צילום מסך

יתרה מכך, נראה כי למרות ההבטחות שפוזרו לאורך השנים אודות מערך של עשרות אלפי בודקי תוכן, הרי שפייסבוק לכאורה כלל לא נערכה כראוי להתמודד עם איום הפצת החדשות המזוייפות ובמקום, נקטה במינימום המצופה ממנה – וזהו. באמצע מרץ השיקה הרשת החברתית של צוקרברג בישראל את כלי השקיפות במודעות – כלי שחושף מה מפרסמות המפלגות הפוליטיות בעמודים המוגדרים כרישמיים בלבד. בנוסף, פורסם גם על שיתוף פעולה עם "המשרוקית" של גלובס – מיזם עיתונאי שמוזג לתוך "גלובס" ועקרו בדיקת מהימנות של תוכן ויראלי ועובדות חדשותיות. לכאורה עניין "מיזם המשרוקית " הוא צעד מבורך, אלמלא העובדה כי מדובר בצוות שזעיר שככול הנראה ניתן לספור אותו על פחות משתי ידיים, ועיקר עיסוקו הוא בבדיקות רוחביות של מידע, ולא במניעת הפצות ידיעות כוזבות בזמן אמת. למעשה פייסבוק הותירה את הציבור הישראלי חשוף לחלוטין, אך זה לא נגמר כאן.​

פייק עמודים ופייק משתמשים

רבות דובר בבחירות הללו על השפעת הבוטים ברשתות החברתיות, אותם פרופילים אוטומאטים/רובוטיים שמנהלים שיחות עם גולשים ומגיבים במשפטים קצרים. אלו שכיחים בעיקר ברשתות חברתיות דלות במלל דוגמת אינסטגרם או טוויטר. אך נראה שבכל הקשור לפייסבוק הרי שמגרש המשחקים כאן שונה לחלוטי ודורש שימוש בחיה אחרת לחלוטין - פרופילים מזוייפים. קחו למשל את המקרה של אביבית ועידן - לכאורה שני אזרחים מודאגים שאין כל קשר בינהם, עד ש"במקרה" פירסמו השניים פוסט דומה עד זהה בהפרש של דקה בשתי קבוצות שונות:

מי מפעיל את הרשת? אותו הפוסט, שני משתמשים פיקטיביים שונים

והשניים האלו לא לבד שחר אוסי, חיילת משוחררת יפהפייה מעבירה את זמנה בין קבוצות פייסבוק עירוניות שונות בתהייה "ביבי או גנץ?"

החיילת המשוחררת הדמיונית שרוצה לדעת מה אתם חושבים על ביבי | צילום: צילום מסך

נינה סימן טוב היא צעירה משועממת שעושה לייקים לחברותיה הדמיוניות יסמין רוזן, ליהי גולן, אלה רז ואפרת גיל והרשימה ארוכה ולא נגמרת ורק מספירה שלי כאן – הגענו לכמעט 50 פרופילים מזוייפים שככול הנראה מרכיבים רשת בודדת יחידה שיתכן ומופעלת על ידי אותו הגוף. כמות הפרופילים המזוייפים שמסתובבת ברחבי פייסבוק היא גדולה מכל מה שניתן לתאר, וההשפעה של זו על חיינו היא גדולה יותר ממה שהאדם הממוצע מסוגל להניח. בימים רגילים, חלק מהפרופילים האלו מתפקדים ככלי שיווק מחתרתיים שכמעט כולכם נתקלתם בהם. מכירים את הבחורה הנאה ששאלה בקבוצת "חדרתיים בפייסבוק" איפה ניתן לאכול בשעה כזו? או זו שביקשה המלצה למיטה חדשה? ובכן מדובר בשיטת שיווק ובמסגרתה המפעיל שואל שאלה בקבוצה עם פרופיל מזוייף אחד ועונה לעצמו מספר תשובות זהות עם פרופילים מזוייפים אחרים. את אותה שיטת שיווק אגרסיבית ראינו מיושמת בשבועות האחרונים  -לעיתים קרובות מדי לטובתו של קמפיין ראש הממשלה נתניהו. כמו אודליה ויניב,  הפרופילים המזוייפים הללו עסקו בהכפשות יריבו של נתניהו, בני גנץ, תוך כדי הדגשת נושאים ונקודת שיח שהקמפיין הרישמי של נתניהו העלה - דוגמת שאלת תוכן הטלפון של גנץ או שפיותו של הרמטכ"ל לשעבר, ובמקרים מסויימים  אפילו העדפותיו המיניות.

חן אלון? אלון חן? אותו הפרופיל - וכולם פיקטיביים | צילום: צילום מסך

גולש אחר בשם חן אלון הפעיל לא פחות מ-6 פרופילים פיקטיביים שעבדו בו זמנית ופירסמו ידיעות כוזבות ברשתות החברתיות

עוד פוסטים מבית היוצר של חן אלון | צילום: צילום מסך

– במהלך הימים האחרונים נעזרנו במערכת התלונות של פייסבוק, ולאחר 48 שעות נראה כי זו הניבה פרי ופייסבוק חסמה לפחות כ-5 פרופילים מתוכם, אך אלו עדיין זמינים לצפייה בפייסבוק מאחר וזו, אמור, אינה מוחקת ידיעות כוזבות.

הרצחת וגם ירשת? חן אלון מתלונן שחסמו לו חמישה פרופילים פיקטיביים שהפיצו זוהמה | צילום: צילום מסך

גולשת בשם רונית כהן, מתפעלת פרופיל פיקטיבי בשם רוית קורן, שעסוק בהפצת ידיעות כוזבות על בני גנץ בקבוצות באזור אשקלון, אשדוד ובאר שבע כשלעיתים שני הפרופילים גם מנהלים שיחות ביניהם כשהמטרה של אלו היא לייצר התססה בקבוצות. והתופעה הזו לא נגמרת – פייסבוק כשלה חרוצות ביצירת מנגנון שמתמודד עם הבעיה הזו. במקביל בליכוד יצרו מנגנון משומן למשעי שמסוגל לשלוט בעברת המידע, מספק חומרים לפעילים להפצה ברשת – ומצליח לשלוט בתזמוני פרסום המסרים של הקמפיין והדהודם.

אין פוליטיקאי ששולט ברשת הישראלית כמו בנימין נתניהו, זו אינה קונספירציה או תאוריה אלא קביעה עובדתית. ראש הממשלה הנבחר מעסיק מערך שלם שתפקידו לנהל עבורו את הנוכחות הדיגיטלית ובמקביל מתחזק קהילת פעילי רשת ענפה -באופן פעיל. ראשי הליכוד נפגשים עם אותם פעילים, וחלקם גם זכו במהלך השנים לכבוד והוקרה מראש הממשלה עצמו. ושלא יהיה ספק כאן לאיש, מקורביו של ראש הממשלה נמצאים בקשרים עם הפעילים, ואף מעבירים אליהם מסרים שמחלחלים מטה. הכירו את עמוס טרבלסי – אחד מאותם הפעילים שאף נפגש עם שרים (לוז השר אקוניס) ונחשב לדמות מוכרת בליכוד:

יקיר הליכוד עמוס טרבלסי מתחזק מספר פרופילים במקביל | צילום: צילום מסך

טרבלסי הוא פעיל ליכוד שמפעיל לפחות -3 פרופילים אישיים תחת השמות עמוס חיים טרבלסי, Amos Trabelsy, ע.ט פטריוט.

עוד פרופילים שמפעיל טרבלסי | צילום: צילום מסך

ובמקביל - מתחזק רשת שלמה של עמודי פייסבוק שמרביתם עסוקים בהדהוד תעמולת ליכוד עבור נתניהו הכוללת בין היתר גם שלל ידיעות כוזבות ( מעבר לתעמולת בחירות רגילה) דוגמת עמודים כמו "דעתי האישית" עם למעלה מ-7000 עוקבים, עמוד בשם "כל האמת ורק האמת" עם למעלה מ-20 אלף עוקבים:

עמוד הפייסבוק ''כל האמת'' | צילום: צילום מסך

הנה דוגמה לפוסט שהעלה טרבלסי, שימו לב במיוחד לקטע שמגיע בדקה 04:12 -  עליו כתבנו בעבר כאן:

[facebook_embed post_url='https://www.facebook.com/1610591189031408/videos/2389224697755520/']

בנוסף , טרבלסי מנהל מערכת יחסים פורה עם עמוד פייסבוק בשם "הלוחש לשמאלנים" שגם הוא מהדהד ידיעות כוזבות ודברי הסתה – חלקם לעיתים פרועים.

הלוחש לשמאלנים | צילום: צילום מסך

יש לציין שעקב ריבוי הזויות בהן משתמש טרבלסי, הרי שלגולש הממוצע אין שום דרך לדעת כי אותו האיש עומד מאחורי מספר העמודים השונים, וכך נהנה טרבלסי מצינורות הפצה שונים ולמעשה מנהל מערך הפצה עצמאי - שמתקשר עם פעילים אחרים, שגם הקימו מערכי הפצה דומים משלהם. אבל האם מדובר בגזירה משמים? האם פייסבוק באמת חסרת אונים מול התופעה? ובכן התשובה במקרה הזה היא חד משמעית - לא. אם הצלחנו לבדנו בשיטה פרימטיבית לאתר כמות שכזו של פרופילים, הרי שבידי פייסבוק די והותר כלים לנטר את התופעה ולמנוע אותה. יתרה מכך, פייסבוק יודעת בדיוק איזה חשבונות מחוברים יחדיו ומאיזה כתובת IP הם משדרים – ועדיין, נראה כי לא נעשה די כדי למגר את התופעה. במקום, בוחרים לגלגל שם את האחריות על גופים חיצוניים שיעשו את עבודתם. מיותר לציין שעד שהעניין הזה יוסדר - יש מי שמנצל את הכלים הללו כדי להשפיע על דעת הקהל.​

בעל הבית השתגע: העמוד ששבר גם אותנו

אחת התופעוות המזעזעות ומסוכנות שנתקלנו בהן ברשת הוא עמוד בשם "שקרים של עיתונאים שמאלנים" שמקבל הדהוד רציני בשעות האחרונות בקרב פעילי ליכוד ובעמודי תומכי ליכוד בולטים. אם לאמריקאים יש את פרשת "פיצה גייט", הרי שלא מן הנמנע שהעמוד הזה יהיה אחראי על שמועה מזעזעת נוסח הארוע ההוא. פיצה גייט, הוא כינוי תאוריית קונספירציה שהפיצו עמודי ימין קיצוניים בפייסבוק בזמן הבחירות האחרונות בארה"ב אודות פיצרייה בוושינגטון השמשת כמאורת פדופילה סודית להילארי קלינטון. הידיעה הויראלית הזו הובילה לכך שאדם בשם אדגר וולש הסתער על הפיצריה התמימה עם רובי סער ולאחר שלא מצא הוכחות לשמועה הויראלית אודות מרת ובו מוחזקים ילדים עבור צרכיה של קלינטו - נכנע האיש, לא לפני שהספיק לשחרר ירייה באוויר.

צילום מסך
עמוד ''שקרים של שמאלנים''

העמוד "שקרים של עיתונאים שמאלנים"  מפיץ שקרים ברמת נבזות שמצליחה לשבור שיאים חדשים.

שקרים של שמאלנים מציג: גנץ וגלעד שליט היו זוג | צילום: צילום מסך

מדובר בעמוד קטן מאוד עם פחות מ-900 אוהדים שלפתע ידיעות שלו מצליחות לגרוף מאות שיתופים ותגובות בפרק זמן קצר – מה שמצביע על דחיפה משמעותית ממקורות פוליטיים.

מי דוחף את העמוד הזה רגע לפני הבחירות? | צילום: צילום מסך

בין השקרים שהעמוד הזה מפיץ ניתן למצוא ירקות ופירות דוגמת רומן שניהל גנץ עם מיקי חיימוביץ ואפילו ידיעה על דירת מסתור אפשרית ובה ניהלו גלעד שליט ובני גנץ רומן אסור. נציין כי הגשנו מספר תלונות לפייסבוק על העמוד מכמה משתמשים שונים – אך עד כה לא נראה שפייסבוק עשתה דבר בעניין.

הבוט של נתניהו מכה שנית

לפני שלושה שבועות שיגרה פייסבוק העולמית התראה חריפה למטה נתניהו בגין שימוש מפוקפק שעשו שם בפלטפורמת המסנג'ר, החברה דרשה מהם להפסיק לנצל את פלטפורמת המסנג'ר לרעה - זאת בניגוד לכללי השימוש שקבעה הרשת. נראה בי בקמפיין נתניהו כרו מידע על משתמשים שתקשרו עם הבוטים - מה שמנוגד למדינות החברה. בשבוע שעבר שוב ניצלו במטה נתניהו את פלטפורמת המסנג'ר לרעה - והפעם לטובת הפצת פייק ניוז אודות ראש מפלגת מר"צ תמר זנדברג. בפעולותיהם נראה כי מנהלי הקמפיין של נתניהו ממשיכים להתעלם מההנחיות של פייסבוק ולנצל את המסנג'ר לטובת פעילות תעמולה פולשנית. מה שמדאיג בסיפור הזה הוא הרפיסות שמפגינה פייסבוק - כיצד קורה שהרשת שחוסמת פרופילים של נשים שצילמו עצמם מניקות, רופאים שנלחמו במתנגדי חיסונים מחליטה לא לעשות דבר כשזה מגיעה לעבירה כל כך משמעותית וקשה? מדוע פייסבוק לא הענישה את עמוד הפיסיבוק של ראש הממשלה וחסמה את הגישה למפעיליו? מדוע הקלו שם בעונש על נתניהו? לא ברור. פרשת עמוד הפייסבוק של נתניהו והמסנג'ר מוכיחה כי פייסבוק אוכפת בצורה סלקטיבית את כלליה, ובכך היא בעצם נוקטת עמדה - בין אם הדבר נעשה בצורה אקטיבית או פאסיבית, הרי שזו התוצאה.

במהלך העבודה על התחקיר נעשתה פנייה לפייסבוק  עם מספר שאלות, במטרה לייצר דיאלוג  כלשהו, לצערנו הפנייה שלנו התקבלה - אך לא נענתה בשום שיתוף פעולה. יתכן ובפייסבוק לא מרגישים צורך לענות לנו על השאלות ודי בצדק. שנות שילטונו של נתניהו עברו בנעימים על פייסבוק בכל הנוגע לפעילותה המקומית. ראש הממשלה מעולם לא ניסה למסות את פעילות החברה, אף על פי וזו גוזרת קופון שמן מעוגת הפירסום המקומית. בנוסף - לאורך כל השנים נתניהו לא ממש העביר ביקורת על התנהלות החברה ועל המניפולציות שזו בצעה במשתמשיה - כולל אלו הישראלים. יתרה מכך, נתניהו אף טרח להפיל את חוק הפייסבוק כשזה הגיע להצבעה. אמנם החוק עצמו הכיל המון צדדים שליליים - אבל נתניהו לא טרח לתקן אותו או להתאים אותו למציאות שלנו ופשוט דחה אותו על הסף. האם יש לזה קשר לעובדה כי בכירה בצוות המקומי של פייסבוק, זו האחראית לחיזוק קשרי ממשל, הגברת ג'ורדנה קטלר השתייכה בעברה לצוות יועציו של נתניהו עצמו? אם תשאלו את הגולש איתי לשם בטוויטר - הוא יאמר לכם שכן.