"רשת פייק ניוז ישראלית ניהלה קמפיין אנטי-מוסלמי בינ"ל"

ע"פ תחקיר "הגרדיאן", בשנתיים האחרונות קבוצת משתמשים ישראלית, ובראשה סוחר יהלומים מלוד, הפיצה ידיעות מזויפות על פוליטיקאים מוסלמים ואף טענה כי ראש ממשלת קנדה "ייבא למדינתו את דאע"ש"

אילהן עומאר וראשידה טאליב
אילהן עומאר וראשידה טאליב | צילום: רויטרס

רשת פייק ניוז ישראלית ניהלה קמפיין אנטי-מוסלמי בפייסבוק – שמשך אליו יותר ממיליון גולשים בארבע יבשות. כך על פי תחקיר שפורסם בעיתון הגרדיאן הבריטי.

לפי התחקיר, כמה משתמשי פייסבוק פעלו בשיטה קבועה: ראשית, הם פנו ל-21 עמודי ימין קיצוני וביקשו מהם הרשאה לניהול העמוד. לאחר שקיבלו את הגישה הפיצו סימולטנית ידיעות שקריות. בשנתיים האחרונות הופצו כך יותר מ-5,600 ידיעות מזויפות, שזכו ליותר מ-800 אלף לייקים.

אחד ממנהלי העמודים סיפר לגארדיאן כי פנתה אליו אישה שהציעה לו סיוע ביצירת תכנים לעמוד שהוא מנהל. "היא שכנעה אותי שהיא עורכת טובה, שתוכל לספק תכנים איכותיים שיעלו את החשיפה והלייקים", אמר רון דה-ויטו מניו יורק. "חשבתי לעצמי שאני יכול לתת לה הזדמנות ולפרסם את התכנים שלה".

עוד בחדשות 13:

סשה ברון כהן: "בשנות ה-30, פייסבוק היו מקדמים את היטלר"

"אין עליה פיקוח – והיא לא תשנה את דרכה": פייסבוק חוגגת 13

ג'סטין טרודו ראש ממשלת קנדה
ג'סטין טרודו ראש ממשלת קנדה | צילום: רויטרס

קמפיין הפייק ניוז, כאמור, שם לו למטרה להשמיץ פוליטיקאים מוסלמים ומחוקקים ליברליים, במטרה להשפיע על השיח, בעיקר בתקופות בחירות. כך למשל, חברות הקונגרס האמריקני המוסלמיות רשידה טליב ואילהאן עומאר נפלו קורבן למתקפות אנטי-מוסלמיות. על ראש עיריית לונדון, סאדיק קאן, הופץ כי טען לאחר פיגוע בעיר ב-2017 ש"פיגועי טרור הם חלק מעסקת החבילה של המגורים בעיר, ומי שלא מעוניין לחוות אותם יכול לעזוב".

לא רק פוליטיקאים מוסלמים סבלו מדיווחים מזויפים, אלא גם מחוקקים ליברליים. על יו"ר מפלגת הלייבור הבריטית, ג'רמי קורבין, נטען כי אמר שהיהודים הם "מקור הטרור הגלובלי", וראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הואשם כי ייבא למדינתו את ארגון הטרור דאע"ש.

מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה ג'רמי קורבין
מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה ג'רמי קורבין | צילום: רויטרס

הגרדיאן הצליח לאמת כי מקור אחד עמד מאחורי הפרסומים בדפים השונים, ואף אימת את זהותו אחד האנשים שעומדים מאחורי הקמפיין - אריאל אלקרס, סוחר יהלומים בשנות ה-30 לחייו המתגורר בלוד. מנהלי העמודים העידו כי היו בקשר עם משתמשים נוספים, בהן שתיים שהציגו את עצמן בתור רוחל'ה ותהילה, אך העיתון לא הצליח לאמת את זהותן.

כתבת העיתון הגיעה במסגרת התחקיר לביתו של אלקרס, והוא הכחיש את מעורבותו ברשת הפייק ניוז. כאשר הוא נשאל על המשתמש Ariel1238a, שהפיץ חלק מהידיעות, השיב כי הוא "לא יודע" וסגר את הדלת בפניה של הכתבת. בהמשך יצא אחריה לרחוב וביקש לדעת איך איתרה אותו.

בעקבות פניית הגרדיאן הסירה פייסבוק חלק מהעמודים הקשורים לרשת, וציינה שנראה שמאחורי פעילותם עומדים מניעים פיננסיים. "עמודים וחשבונות אלו הפרו את המדיניות שלנו נגד ספאם וחשבונות מזויפים באמצעות פרסום תוכן קליקבייט שנועד למשוך אנשים לאתרים חיצוניים", נמסר. "אנחנו לא מתירים לאנשים להתחזות בפייסבוק ועדכנו את מדיניות ההתנהגות הלא-אותנטית שלנו כדי לשפר את יכולתנו להגיב לטקטיקות חדשות. החקירה שלנו נמשכות וננקוט בפעולה אם נאתר הפרות נוספות".