"סכנה לציבור": פייסבוק מחקה פרסומים כוזבים על חיסוני הקורונה

בעקבות פניית הפרקליטות, הסירה החברה עשרות ידיעות, תמונות וסרטונים שהכילו מידע שקרי על החיסונים מפני הנגיף: "תכנים בדויים ומזויפים שמטרתם לזרוע פאניקה ולהניע אנשים להימנע מלהתחסן"

פייסבוק הסירה פרסומים כוזבים על החיסונים לקורונה
פייסבוק הסירה פרסומים כוזבים על החיסונים לקורונה | צילום: GettyImages/אימאג'בנק

פייסבוק הסירה היום (ראשון) ארבע קבוצות שבהן פורסמו עשרות ידיעות, סרטונים ותמונות שהכילו מידע כוזב ומטעה על החיסונים מפני נגיף הקורונה. זאת, בעקבות פניית מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה.

פניית הפרקליטות לחברה עשתה לאחר שבימים האחרונים הועברו תלונות רבות לידי משרד הבריאות ומחלקת הסייבר, בנוגע לקבוצות פייסבוק שבהן מתנהלת פעילות ענפה של הפצת מידע שקרי. "הופצו תכנים שקריים במכוון, תכנים בדויים ומזויפים שמטרתם לזרוע פאניקה ולהניע אנשים באמצעים כוזבים להימנע מלהתחסן", מסרה הפרקליטות. "הפצת תכנים מסוג זה אסורה על פי המדיניות של חברת פייסבוק בנוגע לנגיף הקורונה".

עוד בחדשות 13:

ישראל מתחסנת: הצוותים הרפואיים החלו להתחסן בבתי החולים

עקב הדיווחים על מוטציה חדשה: תיאסר כניסת זרים מבריטניה לארץ

מסתמן: תלמידי כיתות א׳-ד׳ ימשיכו ללמוד גם בערים האדומות

פייסבוק
פייסבוק | צילום: יח״צ

"הפרסומים השקריים והמטעים כללו, בין היתר, טענות לפיהן החיסונים משמשים להשתלת שבבים בגוף המחוסן למטרת מעקב ממשלתי אחריו; טענות לפיהן החיסונים נועדו להרעיל את הציבור הרחב ולצמצם את האוכלוסייה בעולם; טענות לפיהן החיסונים נועדו לחבר את כל המחוסנים למחשב קוונטי; טענות לפיהן ממשלת ישראל מבצעת ניסויים סודיים בחיילי צה"ל, ועוד", נכתב בהודעת הפרקליטות.

ד"ר חיים ויסמונסקי, מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, ציין כי: "הפצת הפרסומים הכוזבים הללו עשויה לעלות כדי עבירה פלילית, ולכן פעלה המחלקה כדי להביא להסרתם מן הפלטפורמה של חברת פייסבוק. פרסומים אלה עשויים להוות סכנה ממשית לבריאות הציבור, בשל החשש כי הנחשפים לפרסומים יסברו בשגגה כי הם פרסומי אמת, ויימנעו מקבלת החיסון. כמו כן, יודגש כי לא טופלו תכנים המהווים הבעת דעה (גם אם דעה שנויה במחלוקת), ביקורת או עמדה לגבי החיסונים, אלא תכנים העולים כדי עבירה פלילית ברורה ומובהקת".

חיסון
חיסון | צילום: GettyImages/אימאג'בנק

ההחלטה להסיר את התכנים הכוזבים מגיעה עם תחילת מבצע החיסונים הנרחב, בעולם ובישראל. אחרי שאמש התחסנו ראש הממשלה ושר הבריאות נגד הנגיף, היום החלו להתחסן הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים.

מחר יעבור מבצע החיסונים לשלבו השני, כאשר החיסונים יוענקו בקופות החולים לבני 60 ומעלה. בשלב השלישי יתחסנו חולים במחלות רקע, ואחריהם - צוותי הוראה, שב"ס, צה"ל וגופים ביטחוניים. בתוך כמה שבועות האפשרות להתחסן תיפתח לכלל האוכלוסייה.

בשלב זה לא יתחסנו בני פחות מ-16, נשים בהיריון או כאלו המתכננות להיכנס להיריון עד חודש לאחר קבלתו, אנשים הסובלים מתגובות אלרגיות חריפות ומחלימים מקורונה.