קבצנות דיגיטלית: האפליקציה שמאפשרת לתרום לנזקקים - ללא מזומן

"סמריטן", מיזם חדשני שהוקם בסיאטל, מאפשר לתושבי העיר לתרום כסף למקבצי נדבות דרך יישומון, וע"י שבב שמחזיקים חסרי הבית. באמצעותו, יכולים התורמים לקבל את סיפורם האישי של מבקשי הנדבה

זמן צפייה: 06:37

על פי התחזיות הרווחות, האנושות צועדת לעבר עולם בלי כסף של ממש – מציאות שבה לא נחזיק עוד בכיסנו שטרות ומטבעות. כבר היום חלק ניכר מהפעילות הפיננסית שלנו נעשה באופן דיגיטלי – החל משימוש בכרטיס אשראי, דרך רכישות מקוונות ועד שימוש במטבעות דיגיטליים. מהמציאות המתפתחת הזו עולה השאלה – מה יהיה על מקבצי הנדבות בעולם ללא כסף מזומן?

יש מי שטוען שנמצא הפתרון. "סמריטן", סטארט-אפ חדשני שהוקם בסיאטל שבוושינגטון, מאפשר לתושבי העיר לתרום למי שזקוקים לכך באמצעות יישומון מיוחד בטלפון החכם. אלו שנזקקים לִתרומה נדרשים להחזיק עליהם מעין שבב המאפשר לבעל היישומון לאתר אותם ולתרום. השבב לא משמש רק כאיתורן או ארנק דיגיטלי, אלא מאפשר לתורמים לקבל לטלפון הנייד שלהם את שמם וסיפורם האישי של מבקשי הנדבה. באופן זה, משמש השבב כתעודת הזהות הבלתי רשמית של מקבצי הנדבות.

Otioaj
קבצן בסיאטל

מאז שהחל המיזם לפעול, הורידו את היישומון יותר מעשרת אלפים מתושבי העיר, וכ-500 חסרי בית מחזיקים בשבב המאפשר קבלת נדבה דיגיטלית. אחד היתרונות של המיזם הוא העובדה שבכסף הנתרם יכולים הנזקקים להשתמש רק לצרכיהם הבסיסיים – מזון, תחבורה ציבורית ותשלום שכר דירה – ולא יכול לשמש למטרות אחרות, כמו אלכוהול וסמים.

אחת ממחזיקות השבב היא קי הרננדז, שסיפרה כי כשהוצע לה להשתתף במיזם היא נרתעה מעט מהעובדה שתקבל כסף בתמורה לחשיפת סיפורה האישי הקשה. לבסוף, כאשר החליטה להצטרף וקיבלה את השבב האלקטרוני – חייה השתנו: "סוף סוף הגעתי ליציבות מסוימת".