האם יש קשר בין זיהום אוויר לשיעור מקרי המוות מקורונה?

מחקר חדש שפורסם בכתב עת בין-לאומי בחן 66 איזורים ב-4 מדינות באירופה, ומצא ש-78% ממקרי המוות קרו בחמשת האזורים בעלי זיהום האוויר הגבוה ביותר

זיהום האוויר החמור בניו דלהי, בירת הודו
זיהום האוויר החמור בניו דלהי, בירת הודו | צילום: רויטרס

מחקר חדש שפורסם בכתב העת "המדע של הסביבה" מצא כי רמה גבוהה של זיהום אוויר יכולה להיות "תורם משמעותי" לשיעור מקרי מוות מקורונה. המחקר מראה שמתוך מקרי מוות ב-66 אזורים שונים באיטליה, ספרד, צרפת, וגרמניה, 78% אירעו בחמישה אזורים בעלי זיהום האוויר הגבוה ביותר.

המחקר בחן רמות של פחמן דו חמצני, מזהם שנוצר לרוב מדיזל, ותנאי מזג אוויר שיכולים למנוע מאוויר מזוהם להתפזר מהעיר. מחקרים קודמים רבים קישרו בין חשיפה לחנקן דו חמצני לנזקים בריאותיים ובייחוד למחלות ריאות, גורמים שמעלים את הסיכון למות מקורונה במידה שנדבקים.

זיהום אוויר בטהרן
זיהום אוויר בטהרן | צילום: רויטרס

"התוצאות מראות שחשיפה ארוכת טווח לאוויר מזוהם יכולה להוות את אחת התרומות המשמעותיות ביותר לקטלניות הנגיף באזורים האלה, ואולי ברחבי העולם", אמר ירון עוגן, מאוניברסיטת האלה-ויטנברג שבגרמניה, שביצע את המחקר. "רעלנים בסביבתנו משמעותם רעלנים בגוף שלנו, וכשהוא חווה לחץ נשימתי כרוני האפשרות שלו להגן על עצמו מוגבלת".

המחקר הצליח להראות קשר חזק בלבד אך לא קשר סיבתי. עם זאת, מחקר נפרד שפורסם בתחילת אפריל ובחן חלקיקים זעירים של זיהום אוויר בארה"ב, מצא שאפילו לעלייה קטנה ברמות הזיהום בשנים שלפני המגפה יש קשר עם שיעורי מוות גבוהים מקורונה. מחקר נוסף שפורסם לאחרונה ציין גם הוא ששיעורי המוות הגבוהים בצפון איטליה קשורים לרמות הגבוהות של זיהום האוויר.