העוגייה המעופפת: תנור אפייה ראשון מסוגו יישלח לחלל

התנאים של האסטרונאוטים בחלל עשויים להשתדרג בקרוב: נאס"א בעיצומו של ניסוי שבמסגרתו שלחה את המכשיר החשמלי, שבתוכו ייאפו עוגיות שוקולד צ'יפס. "אותה העוגייה שתמצא בכל מאפייה בעולם"

זמן צפייה: 02:15

אסטרונאוטים בחלל לא יכולים לבשל או לאפות, לכל היותר הם מחממים סוג של מנות קרב מנוילנות שנשלחות אליהם מכדור הארץ בתוך מזוודת חימום. אלא שהתנאים שלהם עומדים להשתנות, ובשיגור האחרון של אספקה לתחנת החלל הבין-לאומית נשלח מתקן חדש וראשון מסוגו – תנור לאפייה בחלל.

מרי מרפי, מהנדסת בחברה שייצרה את תנור החלל, סיפרה כי "עיצבנו נפח גלילי שמקיפים אותו רכיבי החימום על מנת ליצור סביבה מחוממת יותר, ונוצר כיס חום באמצע התנור שבו נמצאת הדגימה שמוכנה לאפייה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

למען הביטחון והטבע: מאות עצים יינטעו בעוטף להגנה מפני רקטות

ביהמ"ש בפקיסטן הטיל על הנשיא לשעבר גזר דין מוות בגין בגידה

"כמו גן ילדים": מה חשבה בת השבע שנקלעה לדיון בכנסת?

תנור אפייה לחלל
תנור אפייה לחלל | צילום: חדשות 13

המאפה הראשון שייאפה בתנור המיוחד יהיה, איך לא, עוגיות שוקולד צ'יפס. הבעיה היא זמן האפייה בחלל, כי איש אינו יודע כמה זמן יארך והאם בכלל יצליחו לאפות בתנאים של היעדר כוח כבידה. "הניסוי הראשון יימשך כ-20 עד 25 דקות, ואז הצוות יבדוק את זה. אנחנו לא בטוחים איך ייתרגם בסביבה של חוסר משקל", אמרה מרפי והוסיפה: "זה אותה העוגייה בדיוק שתמצא בכל מאפייה ברחבי העולם".

עם זאת, בנאס"א החליטו כי האסטרונאוטים לא יטעמו את העוגיות שייאפו, מאחר ועוגייה שאינה אפויה מספיק עלולה לסכן את בריאותם בחלל. לכן העוגיות יחזרו לכדור הארץ להמשך ניסויים ובדיקות. "זה יעניק לנו הזדמנות נהדרת לראות מה מצב העוגיות בפעם הראשונה ונערוך שינויים ותיקונים לפעם הבאה", אמרה.

מרי מרפי, מהנדסת בחברה שייצרה את תנור החלל
מרי מרפי, מהנדסת בחברה שייצרה את תנור החלל | צילום: חדשות 13