עתירה לבית המשפט: הורו למשהב"ט לבטל את רישיון הייצוא של NSO

פעילי ארגון אמנסטי ישראלים הגישו עתירה לבית המשפט שעיקרה דרישה ממשרד הביטחון לבטל את רישיון הייצוא של NSO. דוברת אמנסטי: "לא מדובר בגיבורי ישראל אלא במיליארדרים שמוכרים נשק מסוכן"

"פעילים ופעילות בתנועת זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל ישראל עותרים לבית המשפט המחוזי בתל אביב" כך נכתב בהודעה רישמית  ששיחרר הלילה ארגון אמנסטי ישראל. את העתירה הגיש עורך הדין איתי מק יחד עם עוד כ-30 עותרים מישראל בשיתוף אמנסטי אינטרנשיונל העולמית והמכון לזכויות אדם ולצדק עולמי ע"ש ברנשטיין בבית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו יורק (NYU) זאת במטרה להורות למשרד הביטחון לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני של קבוצת NSO, חברת סייבר התקפי ישראלית שמוצרי הסייבר שלה עמדו במוקד כמה תקפות מצמררות על מגיני זכויות אדם ברחבי העולם. בעתירתם עשו שימוש אנשי הארגון בדוחות השונים שפורסמו על ידי  מעבדת המחקר "Citizen Lab" של אוניברסיטת טורונט .

מנכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, מולי מלקאר, אמרה: "העתירה לבית המשפט מוגשת בהיעדר כל ברירה אחרת, לאחר שמשרד הביטחון מסרב לעשות את עבודתו ולטפל בקבוצת NSO בצורה הראויה, מסיבות שאינן ברורות ובתירוצים מבישים של "יחסי החוץ של ישראל", כאילו היה מדובר במכירת טפטפות, עגבניות שרי או מערכות למניעת תאונות דרכים. העדויות והראיות לא מותירות מקום לספק: הפיקוח על NSO ומוצריה אינו מספיק כדי למנוע ניצול לרעה של מוצריה על ידי גורמים המפירים זכויות אדם באופן חמור ועל ידי משטרים שתוקפים את אזרחיהם. בניגוד לתדמית שאנשיה מנסים לשווק, לא מדובר בגיבורי ישראל או בבאטמן הציוני, אלא במיליארדרים שמוכרים נשק מסוכן למרבה במחיר ללא פיקוח, ללא גבולות וללא שיקולים מוסריים. על בית המשפט לחזק את משרד הביטחון ולהציב גבולות ברורים לקבוצת NSO שיצאה משליטה ומהווה סכנה ממשית בתחום הסייבר, הן לפעילי זכויות אדם והן למוניטין "אומת הסטארט-אפ" הישראלית בעולם, המוכתם על ידי הפעילות של חברת NSO ומקשר את תדמיתה של תעשיית ההייטק הישראלית עם תדמיתם של עריצים ברחבי העולם".

"לא יתכן שמשרד הביטחון יפקיר את ביטחון אזרחי המדינה ויותיר אותו בידיים הפרטיות של קבוצת NSO, שטוענת כי יש לה "ועדת אתיקה פנימית", אך מסתירה את זהות חבריה וכל התנהלותה אפלה ובלתי מפוקחת, אפילו לא על ידי הכנסת", הוסיפה. "בית המשפט כבר קבע שלא ניתן להפריט את בתי הסוהר בישראל, על אחת כמה וכמה שלא ניתן להפריט את ביטחון אזרחי המדינה והעולם ולהפקירו בידי סוחרי נשק נטולי שיקול דעת, ולנמק את ההפרטה הזו בתירוצי יחסי החוץ של ישראל".

בשנים האחרונות עלה שמה של החברה פעמים רבות, בהקשרים שליליים למדי, שבבסיסם עומדת תוכנת הריגול "פגסוס" -  כלי סייבר התקפי המהווה את אחד ממוצרי הדגל של החברה שלגביו נטען כי נעשה בו שימוש על ידי ממשלות כמו סעודיה ומקסיקו  - במטרה לפגוע בפעילים חברתיים ועיתונאים. באוגוסט 2018 אדם מצוות אמנסטי אינטרנשיונל הותקף באמצעות תוכנת ריגול פולשנית במיוחד שפיתחה NSO, בשם "פגסוס", שנקשרה גם למתקפות על פעילי זכויות אדם ועיתונאים בסעודיה, במקסיקו ובאיחוד האמירויות. "קבוצת NSO מוכרת את מוצריה לממשלות שידועות בהפרות זכויות האדם המחרידות שלהן, ומעניקה להן את הכלים לעקוב אחר פעילי זכויות אדם ומבקריהן. המתקפה על אמנסטי אינטרנשיונל הייתה הקש ששבר את גב הגמל", אמרה דאנה אינגלטון, סגנית מנהלת אמנסטי-טק, שהגישה את תצהיר העדות שלה לעתירה. "משרד הביטחון הישראלי התעלם מהצטברות הראיות שקושרות את קבוצת NSO למתקפות על מגיני זכויות אדם, וזו הסיבה שאנחנו תומכים בתיק זה. כל עוד מוצרים כמו 'פגסוס' משווקים ללא אמצעים ראויים של שליטה ופיקוח, הזכויות והביטחון של צוותי אמנסטי אינטרנשיונל ופעילים ופעילות אחרים בעולם, עיתונאים ומתנגדי משטר - מצויים בסכנה", הוסיפה.

תגובת ה NSO: מדובר בתביעה חסרת בסיס שכל טענותיה מבוססות על השערות בלבד של ארגון אנטי ציוני בעל אג׳נדה פוליטית מובהקת נגד מדינת ישראל, אשר מתחבא מאחורי הצהרות ציניות של הגנה על זכויות אדם. חברת NSO פועלת אך ורק על פי חוק ועל פי כללי אתיקה ברורים שנועדו למנוע ניצול לרעה של הטכנולוגיה. מוצרי החברה נמכרים אך ורק לגופי ממשל מוסמכים למטרות של חקירה ומניעה של פשע וטרור, על פי הגדרות ברורות. בעידן בו טרוריסטים ופושעים מתחבאים מאחורי טכנולוגיות מתוחכמות  הטכנולוגיה שלנו סייעה ומסייעת בהצלת חייהם של אלפי אנשים בכל העולם ובשמירה על זכויותיהם מפני סוחרי אדם, ארגוני פשיעה וארגוני טרור.