תקלה טכנית ומנוע שהפסיק לפעול: הסיבות להתרסקות "בראשית"

מנתונים ראשוניים עולה כי בעיה באחד מרכיבי החללית הישראלית הביאו להשבתת פעולות המנוע הראשי, דבר שמנע האטה מיידית ונחיתה בטוחה על הירח. בשבוע הבא יתבצעו בדיקות מקיפות בנושא

זמן צפייה: 00:29

צוותי ההנדסה של SpaceIL והתעשייה האווירית החלו לשפוך אור על הסיבה להתרסקות החללית "בראשית" על הירח. מנתונים ראשוניים שהתפרסמו היום (שישי), נראה כי תקלה טכנית שאירעה באחד הרכיבים גרמה לשרשרת אירועים, במהלכם פסקה פעולת המנוע הראשי – שבלעדיו לא היה ניתן לבלום את החללית.

אמנם "בראשית" התגברה על התקלה והצליחה להניעה שוב את המנוע הראשי, אך בשלב זה כבר לא היה ניתן לבלום את מהירות החללית ולהשלים את הנחיתה כמתוכנן. על פי הנתונים, האירוע הטכני הראשוני התרחש כאשר "בראשית" הייתה בגובה של כ-14 ק"מ מעל פני הריח. בטווח 150 מטר מהקרקע, אז אבד סופית הקשר עם החללית, "בראשית" הגיעה למהירות אנכית של כ-500 קמ"ש לקראת הפגיעה באדמה. בשבוע הבא, יתבצעו בדיקות מקיפות על מנת להבין לעומק את שהתרחש.

תמונה שצילמה החללית בראשית
תמונה של הירח שצילמה החללית בראשית | צילום: חדשות 13

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית, אמר: "התעשייה האווירית יחד עם SpaceIL בנתה את החללית הישראלית הראשונה, בראשית, אשר הצליחה להגיע למרחק 400 אלף ק"מ מישראל ולמפתן הירח. מדובר בהישג טכנולוגי אדיר למדינת ישראל אשר נכנסה למועדון של שבע המעצמות שהגיעו לקרבה כזו לירח. הפרוייקט ארך 8 שנים ותרם רבות לתעשיית החלל הישראלית שהיא אחת המובילות בעולם. החלל הוא מרחב עצום, מסעיר ומעורר השראה. התעשייה האווירית היא מוקד הידע הלאומי בישראל בטכנולוגיית החלל והיא תמשיך להוביל את מדינת ישראל להישגים טכנולוגיים בתחום זה. עובדי ומהנדסי התעשייה האווירית , עובדים יומם וליל על פיתוח טכנולוגיות לטובת המדינה ובטחונה. עבורם השמיים אינם הגבול, הם רק ההתחלה".

כתבות נוספות בנושא:

אכזבה בחלל: נכשלה נחיתת החללית הישראלית על הירח

מתקרבת לנחיתה: "בראשית" ביצעה בהצלחה תמרון ראשון סביב הירח

"התזמון חייב להיות מדויק": צוות בראשית מתכונן לנחיתה על הירח

מוריס קאהן, מייסד קרן קאהן שתרמה מאה מיליון שקלים לפרויקט, אמר: "ישראל הגיעה לירח ודגל ישראל על הירח, המסע של בראשית לא הסתיים. אני מצפה מהדור הבא של ישראל שישלים את המשימה עבורנו".

יואב לנדסמן, מהנדס מערכת בכיר ב-SpaceIL, כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "בימים האחרונים הרגשתי רוב הזמן מנותק רגשית ממאורעות בראשית. אולי מרוב עומס וניסיון להתמקד בהצלחת המשימה. למעשה הרגשתי לפעמים כאילו אני מפסיד את כל הכיף שכולם מדווחים עליו ברשתות החברתיות. אולי בגלל זה כל כך קשה לי עכשיו. אני מודע להישגים ולהשראה ולהשפעה העולמית של מה שעשינו, אבל יקח לי קצת זמן להתאושש ואני לא מחפש דרכים להאיץ בעצמי. בסופו של דבר יש לי קצת פנאי אחרי תקופה אינטנסיבית מאד. עוד דבר קטן: אני לא מחפש תנחומים. אבל אם אתם רוצים לעודד אותי, ספרו לי איך אני ו-SpaceIL השפענו עליכם ועל סביבתכם. זה עשוי לעזור".

כאמור, אמש, לאחר שבעה שבועות בחלל, "בראשית" הייתה אמורה להגיע ליעדה אך בדקות האחרונות היו שיבושים והחללית התרסקה. תהליך הנחיתה החל במרחק של 25 ק"מ מהירח, ו"בראשית" התחילה אותו במהירות של כ-6,000 קמ"ש, כאשר כל המנועים שלה פועלים על מנת להאט אותה כנדרש. אולם, ב-150 מטרים האחרונים הקשר עם החללית אבד. מיד לאחר מכן, החלו רגעי חרדה רבים בחדר הבקרה, לאחריהם הבין הצוות כי החללית התרסקה על הירח. לפני ההתרסקות, "בראשית" צילמה שתי תמונות על הירח.

ראש הממשלה נתניהו אמר בתום כישלון הנחיתה כי "אם בפעם הראשונה אתה לא מצליח אתה מנסה שוב. עצם הניסיון הוא הישג כביר. אנחנו המדינה השביעית שהגיע לזה, אנחנו נהיה המדינה הרביעית אם נתמיד בזה. מבחינתי הנשר נחת ובפעם הבאה יהיה עוד יותר טוב". את הדברים אמר בחדר הבקרה של התעשייה האווירית.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190411-2241 ' autoplay='0' credit='' desc='דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר התרסקות החללית "בראשית"' kid='1_396ro0fc' duration='52'']

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר: "תודה לכל אותם אנשים שהביאו חללית ישראלית לירח. לא כמו שרצינו, אבל הביאו חללית לירח. יש לפעמים אכזבות, אבל האכזבות האלה בטלות לעומת ההישגים שהגענו אליהם גם בלילה הזה".

ו"ר כולנו משה כחלון הגיב להתרסקות החללית: "צפינו יחד עם כל עם ישראל והתרגשנו. "בראשית" השיגה את מטרתה עוד הרבה לפני שהתקרבה לירח. יעידו על כך מאות אלפי ילדי ישראל שלמדו לחלום הכי רחוק שאפשר. אמנם הנחיתה לא היתה מושלמת, אבל רוח היזמות הישראלית הוכיחה שוב שהשמיים הם ממש לא הגבול".

מספר דקות לפני שהחלה החללית את ניסיון הנחיתה, אמר נתניהו כי "הייתה לנו גאווה ענקית וטרגדיה ענקית כשאילן רמון נספה בחלל. היום יש לנו גאווה ושמחה ללא גבול. חללית ישראלית עומדת להגיע לירח ואני מקווה שהיא תנחת בהצלחה. זה עוד צעד חשוב לאנושות וצעד ענק למדינת ישראל".

"ישראל היא המדינה הרביעית בהיסטוריה שמבצעת את ההגעה הזו", המשיך, "המדינות האחרות גדולות מאיתנו במאות מונים, אבל התעוזה, ההתמדה והדבקות במשימה אפשרו לנו להשיג את מה שהשגנו כאן ב-70 שנה, מעפר לפסגות וחוצה פסגות שמגיע לירח. זה עדות להישגים שהשגנו ולהישגים שלפנינו. אפשר להשיג דברים ללא גבול אם רק תרצו בזה. הרצל אמר אם תרצו אין זו הגדה, אתם רציתם והפכתם הגדה. אמר גם מישהו אחר – אנחנו על המפה, היום אנחנו יכולים להגיד – אנחנו על המפה של הירח".

שלשום ביצעה החללית בהצלחה את התמרון האחרון לפני הנחיתה, כשהנקודה הקרובה ביותר לירח הייתה במרחק 17-15 ק"מ והרחוקה ביותר היא 200 ק"מ. זאת, לאחר שביום ראשון "בראשית" ביצעה בהצלחה תמרון ראשון סביב הירח, במהלכו פעלו המנועים במשך כ-4.5 דקות, ובלמו בעוצמה הגבוהה ביותר שנדרשה עד כה, השווה לדחף המקסימלי של החללית. לאחר התמרון, הנקודה הרחוקה ביותר מהירח נמצאת במרחק 750 קילומטרים, ואילו הקרובה ביותר נותרה 460. בסוף השבוע צילמה החללית, שצפויה לנחות על הירח ביום חמישי בשעה 23:00, תמונות נדירות נוספות.