כשנה וחצי לאחר ההתרסקות על הירח: "בראשית 2" יצאה לדרך

בבית הנשיא שבירושלים השיקו את החללית הישראלית השנייה של חברת SpaceIL שתשוגר לירח. העלות: 100 מיליון דולרים, שיגיעו משיתופי פעולה בין-לאומיים וכן מתורמים ומחסויות

זמן צפייה: 00:14

בטקס מיוחד שהתקיים היום (רביעי) בבית הנשיא שבירושלים, השיקה חברת SpaceIL את פרויקט "בראשית 2" - שיגור חללית ישראלית שנייה לירח, זאת כשנה וחצי לאחר ש"בראשית" ניסתה לעשות כן - וכשלה.

באירוע לקחו חלק נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, מייסד SpaceIL כפיר דמרי, מנכ"ל SpaceIL שמעון שריד, מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי ומנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה שי-לי שפיגלמן. בנוסף, בטקס השתתפו עשרות בני נוער, תלמידים וסטודנטים לצד מתנדבי העמותה משישה מרכזי חלל ברחבי הארץ.

כאמור ב-21 במארס 2019 שוגרה החללית הישראלית "בראשית" מקייפ קנאוורל שבפלורידה, ארצות הברית. שבעה שבועות לאחר מכן, במהלך ניסיון הנחיתה על הירח - היא התרסקה. אז, עם סיום הפרויקט, הוחלט בוועד המנהל של SpaceIL שלא לוותר ולצאת לדרך עם פרויקט "בראשית 2".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סער יתפטר מהכנסת; האוזר: יש לי יותר מתחושה שדרכינו יצטלבו

חיסוני הקורונה הראשונים נחתו בנתב"ג; נתניהו: אתחסן ראשון

יהודה בארקן, הישרדות – וקורונה: החיפושים החמים בגוגל ב-2020

''בראשית 2''
''בראשית 2''

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, אמר לאחר ההצגה כי "התעשייה האווירית הציבה את ישראל כחברה במועדון החלל המצומצם בעולם ואנו רואים באופן טבעי את המשך השותפות עם SpaceIL. יחד הגענו להישגים מדהימים בפעילות חלל אזרחית, סחפנו מדינה שלמה ורבים ברחבי העולם ב"אפקט בראשית" והצתנו את ניצוץ המדע והטכנולוגיה בקרב ילדי ישראל".

החללית החדשה מורכבת ממערך של 3 חלליות, כאשר שתיים מהן צפויות לנחות בשני אתרים שונים על הירח לטובת ביצוע ניסויים מדעיים שונים. במקביל, החללית המקפת עתידה להקיף את הירח לאורך מספר שנים ולבצע ניסויים מדעיים.

תאריך היעד לשיגור החללית הינו בחצי השנה הראשונה של שנת 2024. תקציב הפרויקט כולו עומד על 100 מיליון דולרים, כך שחצי מהסכום ימומן משיתופי פעולה בין-לאומיים, ואילו היתרה תתקבל מתורמים פילנתרופים וחסויות.

''בראשית 2''
''בראשית 2''

שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי הסביר כי הוא רואה בפרויקט "הזדמנות יוצאת דופן לקידום משמעותי של תעשיית החלל האזרחית בישראל ושל חקר החלל הישראלי, להרחבת שיתופי הפעולה הבין-לאומיים ולפיתוח של מקצועות המדע והחלל בפני הילדים והנוער בארץ".

בהודעה הוסיפו כי בכוונתם "להוביל את שיתופי הפעולה הבין-לאומיים ולייצר את החיבורים הנדרשים עם סוכנויות החלל השונות. כבר בימים אלו", סיפרו, "מתקיימים שיחות עם גורמי ממשל במספר מדינות שהביעו רצון להשתתף ולתמוך בפרויקט".

נשיא המדינה ראובן ריבלין בהשקת בראשית
נשיא המדינה ראובן ריבלין בהשקת בראשית | צילום: חיים צח, לע''מ

נשיא המדינה נשא דברים, ואמר: "אנו יוצאים לדרך חדשה, מוכרת אבל שונה, שבסופה אנחנו מקווים, ינחתו שלוש חלליות בבטחה על אדמת הירח. הפרויקט הזה יפרוץ את גבולות הידע האנושי ויסייע לקיים ניסויים מדעיים חדשניים, ולהבין טוב יותר את היקום בו אנו חיים".

"המסע של בראשית 2 לירח הוא מסע ייחודי. אם יצליח - ואני בטוח שיצליח - יאפשר הפרויקט הזה לפרוץ את גבולות הידע האנושי, לקיים ניסויים מדעיים חדשניים, ולסייע לנו להבין טוב יותר את היקום בו אנו חיים", הוסיף.

"ההשקה של בראשית 2 בתקופה הנוכחית, כאשר העולם כולו מתמודד עם משבר בריאותי שטרם נראה כמותו, איננה מובנת מאליה. בצל הנגיף, התחוור לנו כמה מושגים גדולים, כמו מדע, רפואה ומחקר, יכולים לטלטל את חיינו מהיסוד. התחוור לנו כמה עוד יש לנו ללמוד – לא רק על פלנטות רחוקות, ועל גלקסיות רחבות הידיים, אלא אפילו פה, בתוך כדור הארץ שלנו," אמר הנשיא.

מנכ"ל SpaceIL, דיבר גם כן, וסיפר: "בתוכנית בראשית אנו מכוונים רחוק. לא רק לחלל הרחוק, אלא גם לעתידה הרחוק של מדינת ישראל. זאת נעשה, דרך הגברת הסקרנות והתקווה, היכולת לחלום ולהגשים, ודרך העצמת החינוך הטכנולוגי, המחקר, המדעים, וההנדסה בקרב תלמידי ישראל".