תחקיר ראשוני: זו הסיבה להתרסקות החללית בראשית

מממצאי החקירה הראשוניים עולה כי היה כשל טכני ברכיב מדידת התאוצה של הכלי, שהוביל לאתחול המערכת ולהפסקת פעולת המנוע הראשי. מוריס קאהן: "צריך להסתכל על הטעויות באומץ - ולהמשיך קדימה"

זמן צפייה: 01:00

התעשייה האווירית הציגה הבוקר (רביעי) ממצאים ראשונים מתחקיר נסיבות התרסקות חללית בראשית. מהחקירה הראשונית, שנעשתה על סמך הטלמטריה של החללית בנחיתה, עולה כי סיבת ההתרסקות הייתה כשל טכני ברכיב מדידת התאוצה.

מנכ"ל SpaceIL, עידו ענתבי, מסר כי החללית פעלה באופן אוטונומי עד שהחיישן העביר הודעת כשל שגרמה לשליחת פקודת הפעלה עבור הרכיב. הפקודה גרמה לאתחול של כלל החללית והמנוע כבה. מתוך 6-5 ניסיונות הפעלה מחדש רק שניים פעלו. פקודת ההפעלה הובילה לשרשרת אירועים, בהם אתחול המערכת והפסקת המנוע הראשי, שבסופה התרסקה החללית על הירח. "היו לנו הפסקות תקשורת, אבל החללית תפקדה עד תחילת האירוע בצורה מצוינת", הסביר ענתבי. "לא הצלחנו להפעיל את המנוע הראשי אחרי שני ניסונות, החללית לא הצליחה לבצע נחיתה רכה וזה גזר את גורל המשימה". עוד ציין כי התחקיר יימשך בשבועיים הקרובים, ובמהלכו ייבדק אם הייתה אפשרות לדרך פעולה אחרת.

יו"ר העמותה והתורם המרכזי, מוריס קאהן, מסר: "אני גאה בצוות המהנדסים של SpaceIL והתעשייה האווירית על עבודתם המופלאה ומסירותם. מקרים כאלו הם חלק בלתי נפרד מפרויקט כל כך מסובך וחלוצי. מה שחשוב כעת הוא להפיק לקחים באופן מיטבי, להסתכל על הטעויות באומץ ולהמשיך קדימה. זה המסר שלנו לעם ישראל וזו הרוח של פרויקט בראשית".

בימים אלו מתכנס צוות המשימה שהוקם לטובת פרויקט בראשית 2. כחלק מתכנון מתווה הפרויקט, מחכים בצוות להשלמת התחקיר על ההתרסקות, גיבוש התקציב, קביעת לוחות זמנים וגיוס משאבים וכוח אדם.

"הוכיחו שהשמיים אינם הגבול": ראשי פרויקט בראשית ידליקו משואה

נשיא SpaceIL: לאור התמיכה - יוקם פרויקט "בראשית 2"

מייסדי החללית בראשית ומוריס קאהן
מייסדי החללית בראשית ומוריס קאהן | צילום: רויטרס, תעשיה אווירית

ביום שני הודיעה שרת התרבות מירי רגב למוריס קאהן ולכפיר דמרי, אחד משלושת מייסדי המיזם "בראשית", כי ישיאו משואה משותפת בטקס יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל. זאת, בהתאם להמלצת הוועדה הציבורית לבחירת משיאי המשואות.

בנימוקיה ציינה הוועדה כי SpaceIL היא עמותה הפועלת זה כשמונה שנים על מנת לקדם את החינוך המדעי-טכנולוגי בישראל ולעודד את החדשנות הישראלית. באפריל 2019 הגיע לשיאו הפרויקט המרכזי של העמותה, שיגור החללית הישראלית "בראשית" והנחתתה על הירח.

"פעולתה של 'בראשית' עוררה השראה בקרב ישראלים רבים והוכיחה לאנשי מדע, ממציאים והוגים ישראלים, שגם השמים אינם הגבול ושאין דבר העומד בפני הרצון", נמסר מהוועדה. "'בראשית' היתה במרחק נגיעה מהירח וצירפה את ישראל למועדון המצומצם של שבע מדינות שהצליחו להכניס חללית למסלול סביב הירח. הישגי צוות המנהלים של הפרויקט הצריכו הנדסה יצירתית, יזמות וניהול מחוץ לקופסא והם מהווים תעודת כבוד למדינת ישראל".

"קאהן ודמרי משתייכים לנבחרת החולמים הזוכים להגשים את חזונם", אמרה רגב. "מיזם 'בראשית', שהחל כחלום רחוק, הרקיע שחקים והגיע למרחק נגיעה מהירח. רוחם הכבירה לא נשברה, עת 'בראשית' לא הצליחה לנחות בשלמות על הירח. מרחק הנגיעה הקצר מהירח נתן להם רוח גבית נוספת לא להרפות ולהעז שוב".

חדר הבקרה ביהוד לקראת הנחתיתה של החללית ''בראשית'' על הירח
חדר הבקרה ביהוד לקראת הנחתיתה של החללית ''בראשית'' על הירח | צילום: תעשייה אווירית

בשבת פרסם קאהן סרטון שבו הודיע על כוונתו להקים את פרויקט "בראשית 2". זאת, יומיים בלבד לאחר ש"בראשית" נכשלה לנחות על הירח. בסרטון אמר קאהן כי "יש לי הודעה לעם ישראל: לאור התמיכה הרבה שקיבלתי מכל העולם על הפרויקט, החלטתי להוביל פרויקט חדש - 'בראשית 2'. את המשימה שאנחנו התחלנו אני מקווה שנשלים. המסר שלי לנוער הוא שאם בהתחלה משהו לא הולך, צריך לקום מחדש ולהשלים אותו - וזה משאני עושה".

מהתעשייה האווירית נמסר: "התעשייה האווירית היא מוקד ידע לאומי בתחומי החלל והלוויינות ומשמשת כבית החלל של מדינת ישראל. אנו גאים בתרומתנו להישגי החללית 'בראשית' שהגיעה למפתן הירח. נשמח להיות חלק ממשימות חלל נוספות בשיתוף SpaceIL ובהובלתו של מר מוריס קאהן".