"היה בחזקת חלום - עכשיו זה קורה": החליפה הישראלית שוגרה לחלל

"אסטרוראד" שפותחה בארץ יצאה מבסיס מוואלופס איילנד שבארה"ב - אל מחוץ לאטמוספירה. ג'סיקה מאייר, האסטרונאוטית היהודיה, תהיה הראשונה ללבוש את הציוד. "דגל ישראל בתחנת החלל"

זמן צפייה: 05:21

"אסטרוראד", חליפת החלל הישראלית, בדרכה לתחנת החלל הבין-לאומית. מי שפיתח את האפוד הוא ד"ר אורן מילשטיין, מנכ"ל ומייסד StemRad, שצפה בחליפה שפיתח משוגרת לחלל מבסיס וואלופס איילנד שבווירג'ינה ארצות הברית, והתרגש עד דמעות. "אני מרגיש שאני במציאות מקבילה", סיפר מילשטיין, "זה היה בחזקת חלום כל כך הרבה שנים, ועכשיו רואים את זה קורה. ההתרגשות הפתיעה גם אותי, לא ציפיתי להרגיש כך".

ג'סיקה מאייר, שמחשיבה את עצמה לאסטרונאוטית היהודייה הישראלית הראשונה, היא גם זו שתלבש את האפוד ראשונה. "זה יצא במקריות מדהימה ממש", אמר מילשטיין, "דווקא ג'סיקה תהיה זו שתפתח את החבילה, ותראה את דגל ישראל בתחנת החלל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

צה"ל מתמקד בזירה הצפונית – ולא ייזום פעולה נרחבת בעזה

רכבת, אוטובוס, קארפול או נתיב רגיל: מי הגיע ראשון לתל אביב?

הצעת כחול לבן לבנט ושקד: תיק המשפטים ותיק בכיר שאינו ביטחון

אסטרוראד - חליפת חלל ישראלית נגד קרינה
אסטרוראד - חליפת חלל ישראלית נגד קרינה | צילום: חדשות 13

הרעיון של האפוד הישראלי שיגן על האסטרונאוטים מקרינה מסוכנת בחלל נולד באירוע טרגי: הצונאמי ביפן בשנת 2011. "מה שקרא לי לפעול זה היה פוקושימה", הסביר מילשטיין, "הבנתי שלגיבורים שנכנסים לטפל בכור גרעיני במצב של דליקה אין בכלל הגנה מפני קרינת גמא. פיתחנו מוצר שמגן על כוחותינו שיהיו אלה שמצילים את העולם ביום הגרוע ביותר".

התחנה הראשונה בדרך של המוצר הישראלי לחלל הייתה לפני כחמש שנים. אז, סמנכ"ל חברת "לוקהיד מרטין" דאז ג'ון קאראס, הגיע לישראל להתרשם מרעיונות ישראליים בתחום החלל. כעת, כשהחליפה מוטסת לחלל, אמר קארס: "עברו כמעט חמש שנים. זה זמן קצר מאוד מהעלאת הרעיון ועד לטיסה". לדבריו, הוא לקח חלק במיזם לא רק בשביל לעזור לאורן ולרעיון שלו, אלא גם כדי "לטפח את מערכת היחסים בין ארצות הברית לישראל בתחום הטכנולוגיה".

Xnwjhm
שיגור החללית ובה האפוד הישראלי

זו רק תחילת הדרך בעבור המוצר הישראלי. שלב נוסף דרמטי יהיה בשנה הבאה, כשאחרי כמעט 50 שנה תשוב ארצות הברית לטוס לירח. כבר אל הטיסה הראשונה יתלווה ה"אסטרוראד" למסע סביב הירח, שימשך 40 יום.