"טראמפ אמר לרוסיה: גם אנחנו התערבנו בבחירות של מדינות אחרות"

לפי ה"וושינגטון פוסט", נשיא ארה"ב אמר את הדברים בפגישה עם שר החוץ והשגריר הרוסים ב-2017. לפני כשנתיים דווח כי באותה פגישה טראמפ חשף בפניהם מבצע סודי של ישראל בסוריה נגד דאע"ש

טראמפ ופוטין
טראמפ ופוטין | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ולשגריר הרוסי סרגיי קיסליאק, עמם נפגש בחדר הסגלגל במאי 2017, שהוא לא מודאג מההתערבות של מוסקבה בבחירות 2016, כי מדינתו עשתה את אותו הדבר במדינות אחרות – כך דווח הלילה (שבת) ב"וושינגטון פוסט". האמירה הביאה גורמים רשמיים בבית הלבן להגביל באופן החריג את הגישה לאותה הערה למספר מצומצם של אנשים – כך לפי שלושה בכירים אמריקנים לשעבר.

האמירות הן חלק מהפגישה הזכורה שבה, לפי דיווחים, חשף טראמפ בפני שני הבכירים כי פעולה של חיילי סיירת מטכ"ל והמוסד בסוריה היא שהביאה לחשיפת היכולת של דאע"ש לייצר מטעני נפץ המוטמנים במחשבים ניידים.

טראמפ בכנס בחירות בפלורידה
טראמפ בכנס בחירות בפלורידה | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, התזכיר שסיכם את הפגישה עם לברוב וקיסליאק הוגבל לכמה גורמים רשמיים בבית הלבן עם הסיווג הביטחוני הגבוה ביותר, במטרה למנוע מאמירותיו של טראמפ להיחשף לציבור.

במקביל, ב-CNN דווח כי הבית הלבן מנסה להגביל את הגישה גם לשיחות שניהל טראמפ עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

כזכור, בנובמבר 2017 חשף המגזין "ואניטי פייר", כי באותה שנה שני מסוקי יסעור ישראליים טסו מעל ירדן, בגובה נמוך ומתחת למכ"ם, כשעליהם חיילי סיירת מטכ"ל וסוכני היחידה הטכנולוגית של המוסד. הם היו בדרכם לתא של דאע"ש בסוריה שעבד על פיתוח של נשק חדש - כך סיפרו שני "מומחים בפעולות מודיעין ישראליות" למגזין.

הפעולה של ישראל, על פי המגזין, הובילה לגילוי כי ארגון המדינה האסלאמית מפתח יכולת להסוות מטען נפץ בתוך מחשב נייד, שלא יתגלה בגלאים שבשדות התעופה. הגילוי הוביל לאיסור העלאת מחשבים ניידים לטיסות לארה"ב ולבריטניה, מתוך מספר מדינות מוסלמיות. איסור שבוטל לאחר ארבעה חודשים.

שר החוץ של ארה''ב, רקס טילרסון, ושר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, בפגישה במוסקבה
שר החוץ של ארה''ב, רקס טילרסון, ושר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, בפגישה במוסקבה | צילום: רויטרס

כזכור, על פי דיווח בעיתון "וושינגטון פוסט" בחודש מאי, טראמפ מסר מידע, שאז טרם נודע מה תוכנו, לרוסיה, לאחר שקיבל אותו מישראל, בהסכם שנחשב כה רגיש עד כדי כך שפרטיו לא נמסרו לבנות ברית אחרות של המעצמה ולא היו ידועים לבכירים בממשל האמריקני. בפגישה שערכו אז ראש הממשלה בנימין נתניהו ודונלד טראמפ במלון במלון "המלך דוד" בירושלים במהלך ביקורו בישראל אמר נשיא ארה"ב כי "בשום שלב לא הזכרתי את המילה ישראל בפגישה עם הרוסים". לפי הדיווח גורמים רשמיים, שלא היו רשאים לדון בנושא ודיברו באופן אנונימי, אמרו כי ישראל דרשה בעבר מארה"ב להיזהר מהטיפול במודיעין אותו משתפים עם הנשיא טראמפ. עוד דווח כי ההדלפה של טראמפ סיכנה סיכנה מרגל ישראלי בשורות דאע"ש.

בתוך כך, שליח ארצות הברית לאוקראינה, קורט ולקר, התפטר הלילה - כך אישר גורם אמריקני בכיר. זאת, לאחר ששמו צויין בדוח שהגיש איש המודיעין האנונימי אודות שיחת הטלפון בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ועמיתו האוקראיני ולודימיר זלנסקי.

שגריר רוסיה בארה''ב לשעבר, סרגיי קיסליאק | צילום: רויטרס

לדברי התלונה, ולקר שימש דמות מפתח בפרשה. הוא שוחח עם עורך דינו האישי של טראמפ, רודי ג'וליאני, על מנת "למזער את הנזק" מהשיחה שבה הפציר הנשיא בזלנסקי לחקור את בנו של המועמד הדמוקרטי המוביל ג'ו ביידן.

ולקר, על פי דיווחים, תיווך בין ג'וליאני ויועץ לנשיא אוקראינה זלנסקי. זאת, במטרה להסוות את חקירת ביידן ולהרחיקה משיחות רשמיות.

הידיעה אודות התפטרותו הגיעה שעות ספורות לאחר שדווח שהוא עתיד להיחקר. נוסף אליו, זומן גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו להעיד בפני הקונגרס. "אנחנו עדיין מצפים לשמוע ממנו כל מה שהוא יודע אודות המקרה", אמר בכיר בקונגרס לרשת CNN.

כזכור, איש מודיעין אנונימי חשף ביום חמישי את עדותו נגד טראמפ בדבר שיחתו מעוררת המחלוקת עם זלנסקי, שבה טען כי הוא השתמש בכוחו על מנת לשדל מדינה זרה להתערב בבחירות 2020, כשדחף לחקור את בנו של המועמד הדמוקרטי המוביל ג'ו ביידן. שיחה זו הובילה לפתיחת תהליך הדחתו של נשיא ארה"ב על ידי בית הנבחרים.

נשיא ארה''ב דונדלד טראמפ, ולדימיר זלנסקי נשיא אוקראינה
נשיא ארה''ב דונדלד טראמפ, ולדימיר זלנסקי נשיא אוקראינה | צילום: רויטרס

כמו כן, המסמך שגיבש מחזק את הטענות של שיבוש חקירה, ונטען בו כי הצוות המשפטי של טראמפ ניסה להסתיר את הקלטת השיחה בינו לבין זלנסקי על ידי הסרתה מהשרת הכללי, והעברתה לשרת אחר. במסמך נטען גם כי עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, אדם ללא תפקיד רשמי בממשל, היה דמות מפתח במאמץ להסתיר את תמלולי השיחה וכמוהו גם התובע הכללי בממשל טראמפ, וויליאם בר. זמן קצר אחרי חשיפת המסמך החלה עדותו בנושא של ג'וזף מגווייר, ראש המודיעין. בעדותו התייחס מגווייר לחשיפת המסמך ואמר כי "אני חושב שאיש המודיעין עשה את הדבר הנכון, הוא נהג על פי חוק לאורך כל הדרך". עוד הוסיף מגוויר ש"ברגע שיינתן לו האישור הבטחוני, חושף השחיתויות יוכל להעיד בחופשיות".

עורך דינו של טראמפ אמר בתגובה לדברים שפורסמו כי הוא "התנהג כמו עורך דינו שמגן על הלקוח שלו". מהבית הלבן נמסר כי "שום דבר לא השתנה עם שחרור התלונה".

רודי ג'וליאני
רודי ג'וליאני | צילום: רויטרס

עוד עולה מהמסמך המטלטל, שבשעות הבודדות שהוא חשוף לציבור כבר הספיק לעורר סערה בארצות הברית, כי עוד טרם השיחה שלו עם נשיא אוקראינה, לא רק עיכב סיוע חוץ לאוקראינה כדי להפעיל לכאורה לחץ על הנשיא להיענות לבקשה שלו לחקור על ג'ו ביידן ועל בנו, אלא אפילו עיכב את הביקור של סגן הנשיא מייק פנס עד שהוא התרשם שזלנסקי אכן מתכוון לשתף איתו פעולה.

"קיבלתי מידע ממספר גורמים שונים בממשל האמריקני שהנשיא משתמש בכוחו כדי לעודד התערבות של מדינה זרה בבחירות", כך לשון התלונה, "ההתערבות הזו כללה, בין היתר, שכנוע של מדינה זרה לחקור את בנו של היריב הפוליטי המרכזי של הנשיא".

עוד הוסיף המקור האנונימי במכתבו כי "אני מודאג מאוד מכך שהפעולות שתוארו במסמך מהוות הפרה בוטה של הסדר התקין. אני גם מודאג שהן מהוות סיכון לביטחון הלאומי של ארה"ב ומערערות את הניסיונות של הממשל להתנגד להתערבות זרה בבחירות במדינה".