האיש שלו במוסד: פרטים חדשים על מעורבות רה"מ בקידום יוסי כהן

לחדשות 13 נודע שבעבר, באופן לא שגרתי, נתניהו התנה את מינוי פרדו לראש הארגון בכך שכהן יהיה סגנו, וכי מינה אותו לתפקידו הנוכחי ברגע האחרון, לאחר ששמע על הצעת עתק שקיבל מג'יימס פאקר

זמן צפייה: 04:15

לצד ההצלחות המרשימות של המוסד בתקופתו של יוסי כהן, נראה כי הארגון בראשו עומד עסק ביחסי הציבור שלו יותר מאי פעם. מעבר לכך, המוסד בתקופתו של כהן שימש כלי פוליטי בשירות ראש הממשלה בנימין נתניהו כפי שלא היה נהוג בעבר. חשיפת פרטים חדשים על ידי חדשות 13 לגבי הדרך שבה הגיע כהן לתפקידו, עשויה להסביר מדוע כהן ונתניהו קרובים כל כך.

כאשר נתניהו מינה את תמיר פרדו לעמוד בראשות המוסד, הוא עשה זאת בתנאי שנחשף כאן לראשונה בחדשות 13 - והוא שיוסי כהן ימונה להיות סגנו. מדובר במעשה לא שגרתי, שכן ראש הממשלה לא מכתיב את זהות הסגן. עם זאת, כך הגיע כהן לתפקיד הסגן. ב-2013, כהן התקדם לתפקיד ראש המועצה לביטחון לאומי.

כתבות נוספות >>

בעקבות העדויות על עבירות מין: נפתחה חקירה נגד יהודה משי זהב

הרמזור התעדכן: באופקים ישובו לבתי הספר, בבית שאן ילמדו בזום

דרישה מראש המוסד: "הבהר שאין לך קשר פוליטי עם רה"מ"

יוסי כהן ראש המוסד ובנימין נתניהו ראש הממשלה
יוסי כהן ראש המוסד ובנימין נתניהו ראש הממשלה | צילום: קובי גדעון לע''מ

בשבוע שעבר נחשף בחדשות 13 כי למינוי זה קדמה עבודת לובינג לא שגרתית של כהן, כאשר על פי העדויות בתיק נתניהו, כהן השתמש באיש העסקים ארנון מילצ'ן כדי לשכנע את נתניהו למנותו, והבטיח את נאמנותו לזוג נתניהו לדרישת אשת ראש הממשלה.

בשנת 2016, נתניהו מינה ברגע האחרון את כהן לראשות המוסד ולא את נ', סגן ראש המוסד באותה עת, כשבמקביל למינויו לתפקיד, המיליארדר ג'יימס פאקר היה בדרכו לארץ. פאקר סיכם עם כהן שהאחרון יעזוב את המוסד ויהפוך למנכ"ל של חברת סייבר שהקים המיליארדר האוסטרלי. בימים שלפני המינוי, הבטיח כהן לפאקר שהוא בעניין ושהוא סגור בחברה. ואילו הדס קליין, העוזרת של מילצ'ן, העידה במשטרה כי היה ברור לה ולמילצ'ן שכהן ימונה לתפקיד, אחרי שהזוג נתניהו שמעו שפאקר הבטיח לראש המוסד מענק חתימה בחברה על סך 10 מיליון דולר. משמע, בגלל הקנאה בקבלת הכסף, טענה קליין בחצי בדיחה, נתניהו מינה אותו לראש המוסד.

בריאיון אמש לחדשות 13, נתניהו הלך צעד אחד קדימה עם החיבור הקרוב לראש המוסד, כשאמר כי יציע לו תפקיד: "אני בהחלט רואה וחושב על שילובו בהמשך. אני חושב שהוא תרומה גדולה מאוד. בממשלה שאני אקים, אני אדע לנצל את כישוריו של יוסי כהן". למרות דבריו של נתניהו, כהן לא יוכל להתמנות לשר בגלל חוק הצינון, אך יוכל לכהן כשגריר או פרויקטור לעניין כלשהו.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

זאת ועוד, סמיכות הפרשיות בין מאמציו של כהן לארגן לנתניהו ביקור באמירויות לפני הבחירות לבין האמירה של נתניהו באולפן חדשות 13, הטרידה לא מעט אנשים. "ראש ממשלה שמציע תפקיד לראש מוסד מכהן, אחרי שאנחנו שומעים שראש המוסד עשה מאמצים כבירים בשביל לסדר פגישה באיזשהו מקום לראש הממשלה לפני בחירות - לא נשמע טוב, ואני לא זוכר מקרה כזה בהיסטוריה שלנו", אמר ח"כ רם בן ברק, לשעבר המשנה לראש המוסד בריאיון לגלי צה"ל. לדבריו הוסיף עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "לא יעלה על הדעת שקודש הקודשים של מדינת ישראל, המוסד, יהפוך להיות סניף של הליכוד. זה דבר שמעולם לא נשמע ומעולם לא קרה במדינת ישראל".

תגובת המוסד: "אין ולא קיים כל קשר פוליטי בין ראש המוסד לבין ראש הממשלה או מפלגת הליכוד, וכל פעולותיו נעשות אך ורק לשם שמירה על ביטחונם של מדינת ישראל ושל עם ישראל, וללא כל קשר לזהות העומד בראשות הממשלה".

תגובת לשכת ראש הממשלה: "ראש המוסד יוסי כהן מונה לתפקיד לאור כישוריו ויכולותיו והוא הוכיח זאת בהובלת מבצעים רבים ונועזים שבוצעו בהנחיית ראש הממשלה כמו הוצאת ארכיון הגרעין האיראני מטהרן ופעולות נוספות. כל ניסיון להטיל דופי בראש המוסד שעושה כה רבות לביטחון ישראל הוא פסול".