לפני פרסום תוכנית טראמפ: צה"ל מתגבר כוחות חי"ר בבקעת הירדן

מצה"ל נמסר כי יתוגברו כוחות של חטיבת "הבקעה והעמקים", ברקע ההכרזה הפלסטינית על יום זעם • ראש מועצת יש"ע: נתנגד להקמת מדינה פלסטינית – גם במחיר של ויתור על ריבונות ביו"ש ובבקעה

Jordan Valley
בקעת הירדן | צילום: רויטרס

ברקע הפרסומים בדבר "תוכנית המאה" האמריקנית, שצפויה להתפרסם הערב, והקריאות הרשות הפלסטינית ל"יום זעם", צה"ל הודיע היום (שלישי) כי יתגבר את כוחותיו בבקעת הירדן. "בהתאם להערכת המצב שמתקיימת בצה"ל באופן רציף, הוחלט על תגבור של חטיבת 'הבקעה והעמקים' בכוחות חי״ר", נמסר מדובר צה"ל.

בתוך כך, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, צפוי לתת הערב הצהרה לטלוויזיה הפלסטינית מרמאללה באזור השעה 19:30, לאחר ההכרזה בוושינגטון על תוכנית השלום. שעה לפני כן, אבו מאזן יערוך דיון חירום עם ההנהגה הפלסטינית. בכיר החמאס חוסאם בדראן אמר כי יום שישי הקרוב יהיה יום זעם בעזה במסגרת "אירועי הסירוב לתוכנית המאה".

בתוך כך, ראש מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית בקעת הירדן, דוד אלחייני, גינה את התוכנית האמריקנית המסתמנת, ותקף את נתניהו: "אני נדהם שראש הממשלה שלי מסכים להקמת מדינה פלסטינית. זה איום קיומי למדינת ישראל. זה חיסול התיישבות ביהודה ושומרון. הסכימו בתוכנית המאה להקמת מדינה פלסטינית. אני מוכן לוותר על הריבונות בבקעת הירדן בתמורה להתחייבות שלא תוקם מדינה פלסטינית. צריך לעצור את זה עכשיו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

נתניהו מושך את בקשת החסינות: "לא אתן להפריע למהלך ההיסטורי"

דיווח: אבו מאזן על תוכנית המאה – "יש צורך בהסלמת ההתנגדות"

לקראת פרסום תוכנית המאה: הפלסטינים קוראים ל"יום זעם" בשטחים

דוד אלחייני יו''ר מועצת יש''ע
דוד אלחייני יו''ר מועצת יש''ע וראש מועצת בקעת הירדן | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק מועצה אזורית בקעת הירדן

אחד מראשי מועצת יש"ע הסביר את הסיבה להתנגדות: "החלטנו לסגת ולהפסיק עם העיוורון המוחלט אחרי נתניהו בכל הקשור לעסקה הזו. הבנו פתאום שהאמריקאים רואים בתוכנית הזו עסקה נדלנית. אחוזים מהשטח לכם, אחוזים אחרים לפלסטינים. קחו ריבונות, הם יקבלו מדינה. זה לא מקובל עלינו. גם אם מדברים על הקמת מדינה פלסטינית ללא צבא. זו סכנה. יש לנו ביטחון שלא יהיה להם נשק?".

מוקדם יותר היום, פורסם כי במהלך ביקורו בוושינגטון, ראש הממשלה נתניהו ערך אתמול פגישה עם כמה מראשי מועצת יש"ע, ובדק עמם כיצד יגיבו אם "תוכנית המאה" של הנשיא דונלד טראמפ תכלול מדינה פלסטינית.

שני גורמים שהשתתפו בפגישה אמרו כי נתניהו ניסה לבחון את תגובתם של ראשי המועצה, שהגיעו לעיר לקראת נאומו של טראמפ שייערך היום ובו יציג את עיקרי התוכנית המדינית. "איך אתם מגדירים מדינה? אם אין צבא זו מדינה?", שאל נתניהו שרצה לדעת גם מה יהיו ההשלכות הפוליטיות של מהלך כזה.

במהלך הפגישה סירב ראש הממשלה לפרט מה כוללת "תוכנית המאה" של טראמפ ואמר כי הבטיח לנשיא האמריקני כי לא יחשוף פרטים לפני נאומו, היום בשבע בערב בבית הלבן. נתניהו נשאל כמה פעמים על ידי כמה מראשי המתנחלים שהשתתפו בפגישה האם תוכנית טראמפ תובא לאישור בממשלה ובכנסת, וכן אם בכוונתו לבצע מהלך של סיפוח בגדה המערבית. רה"מ סירב להשיב ורק אמר: "יקרו מחר דברים גדולים בואו נחכה ונראה".

ביבי נתניהו ואבו מאזן בבית הלבן בוושינגטון לקראת השיחות הישירות
ביבי נתניהו ואבו מאזן בבית הלבן בוושינגטון לקראת השיחות הישירות | צילום: רויטרס

אתמול התייחס יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לתוכנית המאה והצהיר בפני חברי הפתח כי "יש צורך בהסלמת ההתנגדות העממית בכל נקודות החיכוך עם כוחות הביטחון הישראליים, ולעודד את הנהגות הצעירים הפלסטינים לא לעזוב את הרחוב". כך מסרו גורמים בהנהגה הפלסטינית לערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני.

על פי הגורמים, אבו מאזן אמר לחברי התנועה כי "טראמפ רוצה לכפות עלינו דבר שאנו לא רוצים - זה לא ייתכן. לא נשאר לי הרבה זמן לחיות, אני לא רוצה להיות בוגד. אמרתי לא לעסקת המאה ואמשיך לומר לא". מקורביו של אבו מאזן הדגישו כי יו"ר הרשות לא קילל את טראמפ הערב בפגישה הסגורה של חברי הפתח. לדבריהם, אבו מאזן אמר כי בפני הרשות הפלסטינית עומדים ימים קשים, ויהיה עליהם לשאת בתוצאת דחיית תוכניתו של טראמפ – תהיה אשר תהיה. יו"ר הרשות הוסיף כי לאחר שסירב לדבר עם טראמפ – הוא קיבל איומים על כך שישלם את המחיר על מה שהאמריקנים תיארו כ"התנהגות טיפשה".