יריב לוין על הקרע בקואליציה: "אי אפשר לנהל ככה מדינה"

חרף דחיית העברת התקציב הצפויה כדי לפתור את המחלוקת בממשלה, יו"ר הכנסת טען: "אפילו החלטות פשוטות לא ניתן לקבל". האוזר, שיזם את הדחייה: "אין לנו אופציה לשקוע במערכת בחירות רביעית"

זמן צפייה: 01:48

יו"ר הכנסת יריב לוין התייחס הבוקר (שני) למחלוקות בקואליציה והצהיר: "כמי שעשה מאמץ גדול מאוד להביא לאחדות ולהקמת ממשלה יציבה, כפי שהדברים מתנהלים כרגע - אי אפשר לעבוד ולנהל מדינה". את הדברים אמר בריאיון לכאן רשת ב', ברקע הניסיון לדחות את העברת התקציב - כדי לפתור את המחלוקת.

"הבעיות הן לא רק בסוגיית התקציב", הבהיר. "כל הנושאים שנוגעים לתפקוד השוטף של הממשלה, פעם אחר פעם מתגלה שאפילו החלטות פשוטות לא ניתן לקבל. לכן מה שסוכם הוא לא רק דחייה למועד של אישור התקציב ותו לא, משום שזה יהיה פלסטר ולא ייתן פתרון אמיתי. מדובר בקידום מהלך כזה, במקביל לניסיון להגיע להסכמה רחבה על כלל הסוגיות השנויות במחלוקת, על מנת לצאת לדרך אמיתית של עבודה משותפת. אם תהיה הסכמה כזו, יהיה גם טעם להשלים את מהלך הדחייה - אחרת הדבר הוא באמת ללא תכלית".

עוד בחדשות 13:

כחול לבן והליכוד: נתמוך בהצעת החוק לדחיית תקציב המדינה

סער נגד נתניהו: רבים מחבריי בליכוד חושבים שאסור ללכת לבחירות

גנץ צרח על נתניהו וכ"ץ: "אף פעם לא תכננתם לקיים את ההסכם"

יו''ר הכנסת יריב לוין
יו''ר הכנסת יריב לוין | צילום: מוטי מילרוד

על האפשרות של הליכה לבחירות אמר לוין: "כל מי שעוסק בנושא מבין שישראל צריכה ממשלה יציבה, ושבחירות יהיו שגיאה גדולה מאוד. אבל באותה נשימה אני יכול לומר שצריך להגיע לסיכום שיאפשר לעבוד, כי באופן הזה זה נראה לא טוב, לא עובד, ובעיניי גם לא יכול להימשך באופן הזה".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, צבי האוזר, אירח בוועדה את שר הביטחון בני גנץ, והתייחס להצעת החוק שיזם עם חברו לסיעה יועז הנדל לדחיית מועד אישור התקציב. "בעוד אנו היינו עסוקים בשלושה סבבי בחירות עקובים מדם ובמשבר כלכלי ובריאותי איראן וגרורותיה, חזבאללה והחמאס, לא נכנסו לשנת חורף", אמר. "אויבנו משוועים לחוסר יציבות, חמינאי מייחל לעוד סבב בחירות, נסראללה מייחל ללבנוניזציה ישראלית".

צבי האוזר ובני גנץ בוועדת החוץ והביטחון | צילום: חדשות 13

"אין לנו אופציה לפזר את הכנסת ולשקוע במערכת בחירות רביעית", המשיך האוזר. "תקציב הבטחון האחרון עוצב הלכה למעשה לפני כמעט שלוש שנים. זהו מצב בלתי נסבל, זו פגיעה אמיתית בבטחון הלאומי במובן הבסיסי ביותר".

בתוך כך, שר האוצר ישראל כ"ץ התייחס גם הוא לסוגיה בריאיון לרשת ב', ואמר: "יוזמת החוק לדחיית המועד האחרון להבאת התקציב היא צעד אחד בכיוון הנכון. זה לא הזמן לבחירות. כמו שהצעתי, צריך להביא את הצעד השני המשלים, ולהביא מיידית את חוק הסדרים ורפורמות לקריאה ראשונה ולהמשיך את ההידברות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ בהצהרה לאחר התקרית בהר דב
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ בהצהרה לאחר התקרית בהר דב | צילום: חדשות 13

אמש הודיעו הליכוד וכחול לבן כי יתמכו בהצעת החוק של חברי סיעת דרך ארץ, יועז הנדל וצבי האוזר, לדחיית תקציב המדינה. כזכור, עד כה ראש הממשלה בנימין נתניהו התעקש על תקציב חד שנתי, תוך הפרת ההסכם הקואליציוני. כמו כן, יו"ר ש"ס, אריה דרעי, הודיע כי גם סיעתו תתמוך בחוק. יש לציין כי במקביל תעלה הצעת החוק של יש עתיד ומרצ לאיסור כהונת ראש מממשלה הנאשם בפלילים.

מטעם כחול לבן נמסר כי "המפלגה מברכת את הליכוד על היענותו לשמירה על יציבותה הפוליטית והציבורית בישראל. כחול לבן תעשה כל שביכולתה כדי למנוע בחירות איומות מאזרחי ישראל בעיצומו של אחד המשברים החמורים בתולדות המדינה. נתמוך בתיקון החוק הקיים, בדרך שתאפשר תקציב לשיקום כלכלת ישראל. לאזרחי מדינת ישראל מגיע את הודאות והיציבות הטובה ביותר בעת הזו ולכך נמשיך לפעול".

גורם בכיר בליכוד מסר כי "כפי שהבטיח, נתניהו עושה הכול כדי להימנע מבחירות ולהגיע לפתרון שיאפשר את המשך עבודת הממשלה ולקבל את ההחלטות הדרושות למאבק בקורונה ובראשן העברת תקציב של מיליארדים כסיוע לאזרחי ישראל. הליכוד מאמין בתקציב חד שנתי מיידי כדי לסייע לאזרחים ולעסקים לצאת מהמשבר. הסכמנו להיעתר לבקשת סיעת דרך ארץ כדי לתת צ'אנס אחרון לפשרה".

"זה לא הזמן לפוליטיקה, זה הזמן לאחדות ולהילחם בקורונה וזה מה שראש הממשלה עושה", המשיך הבכיר. "אנחנו מצפים מכחול לבן להתמקד בעיקר - מלחמה בקורונה והעברת הכספים והמענקים לאזרחי ישראל - ולהימנע מגרירת מדינת ישראל לבחירות מיותרות".