במחאה על הסגר: השר יעקב ליצמן התפטר מתפקידו

יו"ר יהדות התורה הודיע כי לאור ההחלטה על סגר בחגים שימנע את האפשרות להתפלל בבתי הכנסת, הוא יפרוש מהממשלה אך יישאר בקואליציה: "זלזול וחוסר הערכה לחגי ישראל"

זמן צפייה: 14:41

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן הודיע היום (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו על התפטרותו מהממשלה, זאת בשל ההחלטה להטיל סגר מלא בחגים - מבלי שהוצג מתווה לתפילות בבתי הכנסת. "במשך חודש ימים אני שומע על התוכניות לסגור את המדינה בחגים והתרעתי לאורך כל הדרך שזהו עוול וזלזול במאות אלפי אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים", כתב השר במכתב ההתפטרות. "אם צריך לעשות סגר מלא, איפה הייתם עד עכשיו?". יש לציין כי ההתפטרות תיכנס לתוקפה רק בעוד 48 שעות, כך שאם הממשלה לא תאשר היום את הסגר המלא - ליצמן יכול לחזור בו.

השר, שרק הבוקר איים להתפטר אם החלטת ועדת הקורונה תתקבל ואכן יוטל סגר בחגים, הוסיף במכתבו: "אני רואה כפגיעה ערכית מהותית את העובדה שחגי ישראל הפכו למשהו שניתן לפגוע בהם, בתכנון מראש, לעומת תחומים אחרים כהפגנות המוניות, עונת החופש ביולי-אוגוסט וכדומה. מצערת העובדה שהסגר בחגים תוכנן וסומן מראש בידי פרויקטור הקורונה וזאת מחוסר הערכה לחגי ומועדי ישראל".

רק בשבוע שעבר אישרה מועצת מקרקעי ישראל את תוכניתו של ליצמן להקצות קרקעות בהנחה בפריפריה, אולם כעת, בשל התפטרותו - התוכנית תושהה עד לגיבוש מדיניות של שר אחר. המשמעות היא הקפאה של מדיניות הדיור הממשלתית, כשענף הבנייה הוא בין היחידים שפועלים ללא שינוי בתקופת הקורונה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דוח אמ"ן: קצב ההתפשטות גבוה – סכנה ליציבות מערכת הבריאות

במחאה על הסגר: השר יעקב ליצמן התפטר מתפקידו

רון שחר על המירוץ למיליון, הגעגוע לבמה – והפרידה מאשתו

מכתב ההתפטרות של יעקב ליצמן
מכתב ההתפטרות של יעקב ליצמן | צילום: חדשות 13

"מזה כחודש ימים, בעוד אנו מתמודדים עם נתוני התחלואה בישראל, אני שב ומתריע נוכח הכוונה שסומנה מראש בידי פרויקטור הקורונה להטיל סגר מלא בחגי ראש השנה ויום הכיפורים הקרובים, מה שימנע ממאות אלפי יהודים, מכל האוכלוסיות והמגזרים, להתפלל בבתי הכנסת. מדובר בהחלטה קשה שתדלל ותקטין משמעותית את כמות הבאים לבתי הכנסת בראש השנה ויום כיפור, בייחוד רבבות אלפי יהודים, ממגוון אוכלוסיות שונות, חלקם כאלה שזו בשבילם פעם יחידה בשנה שהם נוהגים להגיע לתפילה בבית כנסת".

"חזרתי על התרעתי זו והתנגדתי להטלת סגר מלא דווקא בחגים בתקיפות בכל פורום שהוא, בקבינט הקורונה, בדיוני הממשלה, בשיחות עם נתניהו ועם חברים נוספים בקבינט, וגם בכלי התקשורת". ליצמן הזכיר כי במשך תקופה הדגיש שאם אכן יש צורך בסגר מלא, "אין להמתין עם עליית נתוני התחלואה בקצב הזה, וכי יש להחליט עליו אז, מלפני חודש, מלפני שבועיים ולא בחגים".

"פרוייקטור הקרונה הכחיש כל הזמן והסביר לי שזו לא הכוונה. לצערי, הוכח שצדקתי בדבריי וכי ההחלטה לסגר מלא בחגים סומנה מראש תוך סיכון מיותר וגרימת עליית התחלואה במשך הזמן. בנוסף התברר כי גם סיכום שהיה על בתי הכנסת הופר וכי ההחלטה להטלת סגר מלא לא תאפשר הפעלת בתי הכנסת בחגים לפי מתווה נומה, זאת בניגוד למסוכם בפירוש בינינו". משכך, כאמור, התפטר ליצמן מתפקידו כשר אולם יישאר בכנסת ובקואליציה.

יעקב ליצמן
יעקב ליצמן | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להתפטרות בפתח ישיבת הממשלה: "הצטערתי מאוד על החלטתו של השר ליצמן לפרוש מהממשלה. אני מאוד מעריך את יעקב ליצמן ואני גם מכבד את ההחלטה שלו. אנחנו חייבים להתקדם, לקבל את ההחלטות הנדרשות למדינת ישראל בתקופת הקורונה וכך נעשה בישיבה הזאת".

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי הגיב על הצעד של ליצמן, ואמר: "צר לי מאד על התפטרות חברי הרב יעקב ליצמן מהממשלה. נמשיך ביחד בממשלה ומחוצה לה להיאבק בנגיף הקורונה למען בריאות תושבי המדינה. אני מקווה ומייחל שהרב ליצמן עוד יחזור לממשלה כדי שנמשיך לעבוד ביחד בעזרת השם למען העם והמדינה".

גם יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין התייחס להתפטרותו של השר, ואמר: "אני מצטער על פרישתו של השר יעקב ליצמן מהממשלה. יש לי הערכה עצומה למנהיגותו ולעשייתו לאורך שנים בממשלה ובכנסת. אני מאוד מקווה שתימצא הדרך שתאפשר את המשך כהונתו בממשלה. השותפות הזו חשובה בימים רגילים ועל אחת כמה וכמה בימים מורכבים אלה".

"צר לי על התפטרותו של ידידי שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן", אמר בתגובה שר הבריאות יולי אדלשטיין. "על כולנו לזכור שאין כאן איש נגד היהדות. כולנו בעד מאבק בנגיף. כל פעולות משרד הבריאות וממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו נועדו לתכלית הזאת בלבד".

שוטרי מג''ב באחת מהכניסות לשכונות החסומות בירושלים
לקראת סגר מחודש? שוטרי מג''ב באחת מהכניסות לשכונות החסומות בי-ם, אפריל | צילום: רויטרס