בבית הלבן הבהירו לנתניהו: מתנגדים לצעדים חד צדדיים מיידיים

שלושה מקורות ישראלים ואמריקנים אמרו לחדשות 13 כי הנשיא טראמפ מתנגד למהלכי סיפוח מצד שיראל, מחשש שמהלך חד צדדי ימנע את תמיכת מדינות ערב, שחלק משגריריהן הגיעו לאירוע השקת התוכנית

פגישת ראש הממשלה נתניהו הנשיא טראמפ יחד עם שרה נתניהו מלניה טראמפ בבית הלבן
פגישת ראש הממשלה נתניהו הנשיא טראמפ יחד עם שרה נתניהו מלניה טראמפ בבית הלבן | צילום: רויטרס

הבית הלבן הבהירו לראש הממשלה נתניהו כי הם מתנגדים לצעדים חד צדדיים מיידיים בעקבות הצגת "תוכנית השלום" של הנשיא טראמפ, כמו סיפוח בקעת הירדן או חלקים אחרים בגדה המערבית, כך לפי שלושה מקורות ישראלים ואמריקנים שמעורים בנושא.

עמדת הבית הלבן הובהרה גם ליו"ר כחול לבן בני גנץ, כשזה הדגיש בפני הנשיא טראמפ כי הוא סבור שיישום תכנית המאה יכול להתרחש רק אחרי הבחירות בישראל. הסיבה העיקרית להתנגדות האמריקנית למהלכי סיפוח היא רצונם לזכות לתמיכה של מדינות ערביות רבות ככל האפשר לתוכנית טראמפ. כמה מדינות ערביות כבר הודיעו לבית הלבן שיפרסמו הודעות חיוביות לגבי התכנית ויגדירו אותה "התחלה טובה", והבית הלבן סבור שמהלכי סיפוח ישראלים ימוטטו את התמיכה הערבית בתוכנית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

לפני פרסום תוכנית טראמפ: צה״ל מתגבר כוחות חי"ר בבקעת הירדן

נתניהו מושך את בקשת החסינות: "לא אתן להפריע למהלך ההיסטורי"

נתניהו בדק תגובת ראשי יש"ע לאפשרות של מדינה פלס' בתכנית המאה

פגישת נתניהו וטראמפ בבית הלבן לקראת תכנית המאה
פגישת נתניהו וטראמפ בבית הלבן לקראת תכנית המאה | צילום: חדשות 13

בנוסף, הבית הלבן יודע כי הפלסטינים ידחו את התכנית על הסף אך מעוניין לאפשר להם מרחב לשנות את דעתם במהלך הזמן. הבית הלבן מתכוון להבהיר שלפלסטינים יש פרק זמן של כמה שנים לחזור לשולחן המו"מ, מתוך מחשבה שאם טראמפ ינצח בבחירות הפלסטינים יחשבו מסלול מחדש ויהיו מוכנים לדון על תוכניתו המדינית של הנשיא. הבית הלבן מעוניין לשמר את מרחב התמרון הזה, ולא לסגור אותו סופית עם מהלכי סיפוח ישראלים.

הסיבה השלישית להתנגדות האמריקנית היא עמדתו של מלך ירדן עבדאללה, שמתנגד בחריפות למהלכי סיפוח ישראלים, ואף איים כי סיפוח בקעת הירדן יביא לפירוק הסכם השלום עם ישראל. בבית הלבן לא הכחישו את הדברים אך סירבו להתייחס.

Jordan's King Abdullah Walks With Israel's Prime Minister Netanyahu Before Their Meeting At The Royal Palace In Amman
עבדאללה מלך ירדן וראש הממשלה נתניהו, 2014 | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום פורסם כי במהלך ביקורו בוושינגטון, נתניהו ערך פגישה עם כמה מראשי מועצת יש"ע, ובדק עמם כיצד יגיבו אם "תוכנית המאה" של הנשיא דונלד טראמפ תכלול מדינה פלסטינית. שני גורמים שהשתתפו בפגישה אמרו כי נתניהו ניסה לבחון את תגובתם של ראשי המועצה. "איך אתם מגדירים מדינה? אם אין צבא זו מדינה?", שאל נתניהו שרצה לדעת גם מה יהיו ההשלכות הפוליטיות של מהלך כזה.

ראש מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית בקעת הירדן, דוד אלחייני, גינה את התוכנית האמריקנית המסתמנת, ותקף את נתניהו: "אני נדהם שראש הממשלה שלי מסכים להקמת מדינה פלסטינית. זה איום קיומי למדינת ישראל. זה חיסול התיישבות ביהודה ושומרון. הסכימו בתוכנית המאה להקמת מדינה פלסטינית. אני מוכן לוותר על הריבונות בבקעת הירדן בתמורה להתחייבות שלא תוקם מדינה פלסטינית. צריך לעצור את זה עכשיו".