השקעה של 50 מיליארד דולר: פורסם החלק הכלכלי של "עסקת המאה"

לקראת הוועידה בבחריין השבוע, הבית הלבן פרסם את החלק הכלכלי של תוכנית טראמפ, הכולל בין היתר עשרות מיליארדי דולרים שיושקעו בכלכלה הפלסטינית, אך גם בירדנית, במצרית ובלבנונית

זמן צפייה: 01:10

תכנית השלום האמריקנית: הבית הלבן פרסם אחר הצהריים (שבת) את חלקה הכלכלי של "עסקת המאה", תכנית השלום האמריקנית, לקראת הוועידה הכלכלית בבחריין שתתקיים ביום שלישי הקרוב. בכיר בממשל האמריקני מסר, כי התכנית תכלות השקעה של 50 מיליארד דולרים שיושקעו, על פני עשר שנים, בכלכלה הפלסטינית, בגדה המערבית ובעזה, אך גם בירדנית, במצרית ובלבנונית. 5 מיליארד דולר יושקעו במעבר בין הגדה המערבית ורצועת עזה, שיכלול כביש מהיר ומסילת רכבת.

בכיר בבית הלבן אמר כי ממשל טראמפ החליט לפרסם את החלק הכלכלי היום, על מנת לאפשר למשתתפים בוועידה בבחריין להגיע לדיונים לאחר שקראו את החלק הרלוונטי. אורכה של התוכנית הוא 40 עמודים, ועוד 100 עמודים של נספחים. התוכנית כוללת גם 100 פרויקטים לביצוע בתחומי התשתיות, החינוך, הבריאות והתעשיה, וכן השקעה של מיליארד דולר בתיירות בגדה ובעזה. המטרה: הכפלת התל"ג הפלסטיני בתוך עשור.

בכיר בממשל האמריקני אמר כי במסגרת התוכנית, מתכנן צוות השלום בבית הלבן לייצר מיליון מקומות עבודה ברשות הפלסטינית ובאזור כולו, וכן להוריד את האבטחה בגדה ובעזה "למספר חד ספרתי".  בכיר בבית הלבן ציין כי 50 מיליארד הדולר יגיעו הן מכספי משלם המיסים האמריקני אבל גם מתרומות של מדינות ערביות במפרץ, מדינות במערב והמגזר הפרטי. "משיחות שהיו לנו עם גורמים רבים באזור קיבלנו תמיכה רבה לתוכנית הכלכלית ואנחנו בטוחים שנוכל לגייס את הכספים הנחוצים", אמר.

פ
השקעה של 50 מיליארד דולר. פגישת נתניהו עם ''צוות השלום'' של טראמפ (ארכיון) | צילום: חיים צח, לע"מ

מקורבי אבו מאזן מסרו בעקבות פרסום החלק הכלכלי, "כי לא ניתן לקנות את הפלסטינים בכסף, פלסטין אינה למכירה. ועידת בחריין נועדה לכישלון על החלק המדיני להיות קןדם לחלק הכלכלי - בכל מקרה כל תוכנית שלום שמציעה ארהב מוטה לטובת ישראל ונועדה לכישלון".

אתמול יצאו מאות בני אדם להפגנות ברחבי עמאן, בירת ירדן, נגד תוכנית השלום האמריקנית ודרשו מהממשלה להחרים את הוועידה הכלכלית בחריין, שתיערך בשבוע הבא. עם סיום תפילות יום השישי במרכז הבירה, המפגינים החלו למלא את הרחובות וקראו: "לא לנורמליזציה עם ישראל", "לבטל את ועידת בחריין". כשמאות שוטרים מאבטחים אותם, תושבי העיר צעקו נגד נשיא ארצות הברית: "טראמפ, תתרחק מאיתנו. ירדן עומדת איתנה ואנחנו לעולם לא נכרע ברך".

ממובילי המחאה היה מורד אל-אדיילה, ראש החזית האסלאמית שהיא הזרוע הפוליטית של האחים המוסלמים. במהלך ההפגנה אל-אדיילה אמר: "באנו להגיד בקול אחד שכירדנים, אנחנו דוחים את ועידת בחריין. זה בושה למי שישתתף". גורמים רשמיים אמרו כי למרות שירדן תשתתף בוועידה, הם יעבירו שם מסר ששום הצעה כספית לא תחליף את הפתרון הפוליטי של סיום הכיבוש הישראלי בגדה המערבית. עם זאת, כמה אנשי עסקים אמרו כי ירדן, שנמצאת בתקופה מאתגרת כלכלית, עשויה להרוויח מתוכנית שלום באזור שתבטיח סיוע של מיליארדי דולרים.

Jordanian Protesters Hold Jordanian National Flags As They Chant Slogans During A Protest Against U.s. President Donald Trump's ''deal Of The Century'' In Amman
הפגנה בירדן נגד תוכנית השלום של טראמפ והוועידה הכלכלית בבחריין | צילום: רויטרס

הממלכה בבחריין אישרה, לראשונה אי פעם, שנציגים של שישה כלי תקשורת ישראלים ייכנסו לשטחה כדי לסקר את הוועידה. בכירים בממשל האמריקני אמרו כי הבחריינים אישרו את כניסת העיתונאים הישראלים לבקשת יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר. מדובר במהלך חסר תקדים של קידום נורמליזציה עם ישראל.

כזכור, הבית הלבן החליט לא להזמין את שר האוצר משה כחלון או נציגים אחרים של ממשלת ישראל לוועידה בבחריין כך אמרו ביום שני לחדשות 13 בכירים בממשל האמריקני. הבכירים האמריקנים טענו כי "במהלך הוועידה נציג את החזון הכלכלי שלנו עבור העם הפלסטיני ולכן אנחנו רוצים להתמקד בהיבט הכלכלי ולא בהיבט המדיני".

לפני עשרה ימים הודיע דובר משרד החוץ העיראקי, אחמד א-סחאף, כי מדינתו אינה מתכוונת להשתתף בסדנה הכלכלית בבחריין. לפני כן, הודיעה גם לבנון שלא תגיע לפסגה. עם זאת, בכיר בבית הלבן אמר לחדשות 13 כי מצרים, מרוקו וירדן אישרו כי ישתתפו בוועידה. בהמשך, אישר הבית הלבן את הפרסום. "השתתפות שלוש המדינות בוועידה היא כישלון של הפלסטינים, שהפעילו לחץ נגדי בנסיון לשכנע עוד מדינות ערביות להחרים את הפסגה", אמר הבכיר לחדשות 13.

יום לפני כן, כאמור, המלך עבדאללה הודיע כי ירדן תשתתף בוועידה. הדברים נאמרו בפגישה עם כתבים ברבת עמון. "ירדן חייבת להשתתף בכל ועידה שקשורה לנושא הפלסטיני, כדי לדעת מה קורה וכדי לא למצוא עצמה מחוץ לחדר", הסביר המלך עבדאללה, שהוסיף כי הוא "מעריך שלא יקרה שום דבר חדש בכל הנוגע ל'עסקת המאה' בקיץ הקרוב". לדבריו, הלחץ על ירדן בנושא תוכנית השלום של טראמפ פחת.