אמש, שר החוץ של בחריין, חאלד בן אחמד אל-חליפה, התייחס להחלטת ההנהגה הפלסטינית שלא להגיע לוועידה הכלכלית שתיערך בחודש הבא במדינתו. "עמדתנו הייתה ונשארה – נתמוך בכלכלה הפלסטינית ובזכויות הפלסטינים למדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים", אמר. "הוועידה במנאמה היא רק יישום התמיכה שלנו בפלסטינים, ואין לנו שום מטרה נסתרת. אנחנו מכבדים את ההנהגה הפלסטינית ואת עמדתה הנחושה בדבר השגת זכויותיו של העם הפלסטיני".

ביום שני פרסם חמאס הודעה בה נכתב כי הארגון עוקב בדאגה אחר ההכרזה האמריקנית בדבר הוועידה הכלכלית הצפויה להתקיים בבחריין בחודש הבא. "מדובר בצעד הראשון במסגרת 'עסקת המאה' שנועדה לחסל את הסוגייה הפלסטינית". ארגון חמאס קרא למדינות ערב שלא להיענות להזמנה לוועידה ולסייע להכשיל את התוכנית האמריקנית.

גורם בחמאס הכחיש כי הארגון הגיע להסכמות עם ישראל להפסקת אש בת שישה חודשים. "בשבועיים האחרונים לא התקיימו כל שיחות בנושא", אמר הגורם לעיתון "אל-אחבאר" הרואה אור בלבנון. "עיתוי פרסום ההבנות לכאורה קשור בהרכבת הממשלה החדשה בישראל".

שר החוץ של בחריין, ח'אלד בן אחמד אל-חליפה
שר החוץ של בחריין, ח'אלד בן אחמד אל-חליפה | צילום: רויטרס

בד בבד, שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלאט, הגיב לביקורת שנמתחת מצד הפלסטינים על עסקת המאה הנרקמת. "לכל אלו שטוענים כי החזון שלנו הוא כלכלי בלבד: הבהרנו היטב כי החזון הכלכלי שאנחנו מציעים לא יכול להתקיים ללא רכיב מדיני – ולהפך. אל תאמינו לשמועות", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, התייחס ביום שני להודעת הבית הלבן על קיום הוועידה, ואמר: "לא התייעצו איתנו בנושא הוועידה המתוכננת". לדבריו, "המשבר הכלכלי ממנו סובלת הרשות הפלסטינית נובע ממלחמה כלכלית נגדנו, שמטרתה לסחוט מאיתנו עמדה מדינית. פתרון הסכסוך צריך להיות מדיני - והוא צריך לסיים את הכיבוש ולהקים מדינה פלסטינית".

שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין
שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין | צילום: רויטרס

כזכור, ביום ראשון הודיע הבית הלבן כי ב-25 ביוני תתקיים ועידה בת יומיים בבחריין, לעידוד השקעה כלכלית בעזה ובגדה המערבית. לראשונה צפויה להגיע למדינה משלחת של אנשי עסקים ועיתונאים ישראלים. הוועידה תהיה חלק מתוכנית השלום של טראמפ, שחלקה הכלכלי יתפרסם באמצע חודש יוני. הפרק המדיני בתוכנית יפורסם במועד מאוחר יותר.

שר האוצר האמריקני מנוצ'ין יוביל את המשלחת האמריקנית לוועידה בבחריין יחד עם ראש צוות השלום של הבית הלבן ג'ארד קושנר. לוועידה יוזמנו שרי אוצר ממדינות ערב וממדינות המערב וכן אנשי עסקים וראשי חברות כלכליות גדולות מרחבי העולם.