סערה במערכת הפוליטית לאחר ההסכם: "ויתור על הזדמנות היסטורית"

בנט התייחס לדחיית הסיפוח והצהיר: "מצער שנתניהו החמיץ הזדמנות של פעם במאה שנה". גם סמוטריץ' תקף: "ביבי קלאסי - לא ימין ולא אמין". ח"כ שחאדה: "נעיצת סכין בגבו של העם הפלסטיני"

זמן צפייה: 13:23

סערה ניצתה הערב (חמישי) במערכת הפוליטית בעקבות ההכרזה על נרמול היחסים עם איחוד האמירויות. שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט הצהיר: "אני מברך על ההסכם שייתן חותמת רשמית ליחסים הטובים הקיימים עם איחוד האמירויות, ומודה לנשיא טראמפ על פעולתו העקבית למען מדינת ישראל. עם זאת, מצער שנתניהו החמיץ הזדמנות של פעם במאה שנה להחיל ריבונות ישראלית. ‏טרגי שנתניהו לא אחז את הרגע, ולא אזר את האומץ להחיל ריבונות אפילו על סנטימטר של ארץ ישראל".

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' תקף: "'הישג אדיר': ויתור על הזדמנות היסטורית להחלת הריבונות, החייאה מחדש של שיח שתי המדינות של השמאל אחרי שנים שהימין הוריד אותו מהפרק, והכול בשביל לחתום על 'הסכם שלום' עם מדינה שמעולם לא היתה איתנו במלחמה... ביבי קלאסי. לא ימין ולא אמין".

ח"כ מטאנס שחאדה, מהצד השני של המפה הפוליטית, גינה גם הוא את המהלך: "נתניהו לא באמת התכוון לספח. אבל בשביל שיירד מהעץ, האיחוד הסכימו להפוך את היחסים החשאיים לגלויים. שום דבר לא ישתנה. וטועה מי שחושב שהפלסטינים יעלמו. סיום בכיבוש אינו מותנה בשום פרס וחייב להתבצע. זו בגידה מצדה של האמירויות, ולא פחות מנעיצת סכין בגבו של העם הפלסטיני, ושל העמים הערבים".

בנימין נתניהו ונפתלי בנט
בנימין נתניהו ונפתלי בנט | צילום: רויטרס

מנגד, רבים בירכו על המהלך. נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הצהיר: "ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות הוא אבן דרך חשובה ואסטרטגית לקראת תהליכים חדשים באזורנו. אני מלא תקווה שצעד זה יוביל גם לחיזוק האמון הנדרש בינינו לבין עמי האזור על מנת להגיע אל הסכמה רחבה ויציבה בין כולנו. מברך את נשיא ארה"ב, את ראש ממשלת ישראל ואת יורש העצר שייח' מוחמד בן זייד על ההישג החשוב והמרשים ומזמין את יורש העצר לבקר בירושלים".

שר הביטחון בני גנץ ציין: "אני מברך על ההסכם החשוב והמשמעותי ומודה בראש ובראשונה, לנשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, ידיד אמת של ישראל יחד עם ראש הממשלה נתניהו ושייח' מוחמד בן זייד. ההסכם מבטא את הברית בין מדינות האזור המעוניינות בשגשוג ויציבות האזורית, ומדגיש את שאיפתה הנצחית של ישראל לשלום עם שכנותיה. אני בטוח שלהסכם יהיו השלכות חיוביות רבות על עתיד המזרח התיכון כולו ועל מעמדה של ישראל בעולם ובאזור. אני קורא למדינות ערביות נוספות לקדם את היחסים עם ישראל בהסכמי שלום נוספים".

שר החוץ גבי אשכנזי התייחס אף הוא ואמר כי "היציבות במזרח התיכון, הרחקת איומים בטחוניים וקרוב הסכמים עם עמי האזור - אלו הם היעדים שלי ושל 'כחול לבן'. הבשורה על נרמול היחסים עם איחוד האמירויות היא חשובה ומהווה פתח להסכמים נוספים. אני מברך את ראש הממשלה נתניהו על ההסכם".

עוד הוסיף כי "אני מודה לנשיא טראמפ ולעמיתי מזכיר המדינה פומפאו על תרומתם למהלך זה. אני מברך גם על ההמנעות מתכנית הסיפוח החד צדדית ומתחייב כי תוכנית טראמפ המלאה והמאוזנת תידון בהמשך בהרחבה ובהתייעצות עם מדינות האזור".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: חדשות 13

חבר הכנסת גדעון סער כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מברך על ההסכם עם איחוד האמירויות. מה שירגש אותי זה כשנזכה להחיל את החוק הישראלי על ההתיישבות היהודית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן".

שר האוצר ישראל כ"ץ: "מברך את רה"מ בנימין נתניהו ואת מדינת ישראל על חתימת ההסכם ההיסטורי עם מדינות המפרץ ומודה לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ על תרומתה החשובה של ארה"ב לקידום המהלך ההיסטורי. שמח ונרגש מהבשלת היוזמה לכדי הסכם וחש שתרמתי תרומה היסטורית וחשובה לבטחון ישראל וחיזוק מעמדה באזור".