נחתמו בנתב"ג ההסכמים עם האמירויות: "יוצרים עתיד של שלום"

משלחת מאבו דאבי הגיעה לישראל לראשונה מאז נרמול היחסים, והצדדים חתמו על הסכמי שיתוף פעולה. בהמשך תיערך פגישה עם שר האוצר של ארה"ב. הוכרז על הקמת קרן משותפת לשלוש המדינות

זמן צפייה: 01:59

משלחת מאיחוד האמירויות הגיעה היום (שלישי) לישראל - לראשונה מאז אישור ההסכם. הצדדים חתמו על הסכמי שיתוף פעולה בתחומי התעופה וכלכלה, ובהמשך תיערך פגישה משולשת בהשתתפות שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין.  גורמים פלסטינים בכירים התייחסו לביקור המשלחת, וכינו אותו "מחפיר".

השידור המלא מההצהרות בנמל התעופה בן גוריון

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרי האוצר של איחוד האמירויות וארה''ב
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרי האוצר של איחוד האמירויות וארה''ב | צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ

ראש הממשלה נתניהו נשא דברים עם נחיתת המשלחת: "אנחנו יוצרים היסטוריה שתימשך לדורות, מבטיחים לילדינו עתיד של שגשוג ושלום. אנחנו יוצקים תוכן ממשי להסכם השלום - השלום לא נשאר על הנייר".

"אנחנו חותמים על ארבעה הסכמים אדירים בחשיבותם למען העמים שלנו", המשיך. "הגנה על השקעות, שתייצר סביבה כלכלית נאותה עבור היזמים הרבים שלנו, שיתוף פעולה בנושאי מדע וטכנולוגיה, תעופה אזרחית ופטור מאשרות כניסה, מה שייתן דחיפה לתיירות עסקית ומגע בין תושבי המדינות. ההתרגשות של הצדדים היא גדולה ועמוקה".

בווידאו: סרטון שפרסמה חברת התעופה של האמירויות על הטיסה ההיסטורית לישראל

ראש הממשלה אמר: "ביקור זה יראה לעולם שאפשר לקיים הסכם ידידותי וחברי. אני מאמין שמדינות נוספות במזרח התיכון יבינו שאנחנו טובים יותר כשאנחנו עובדים ביחד. יהודים וערבים הם צאצאים של אותו אדם - אברהם. בשמו יזמנו את השלום הזה. ברוחו אנחנו ניצור מזרח תיכון של שיתוף, הבנה וכבוד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ביקור המשלחת מאיחוד האמירויות
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ביקור המשלחת מאיחוד האמירויות | צילום: לע''מ

שר האוצר האמריקני מנוצ'ין נשא אף הוא דברים: "הטיסה המסחרית הראשונה מאיחוד האמירויות לישראל היא היסטורית. הסכמי אברהם הביאו לאיחוד בין שתי הכלכלות המשגשגות ביותר במזרח התיכון. קשרים אלו ייצרו הזדמנויות לשגשוג כלכלי גדול עוד יותר. אני רוצה להודות לטראמפ, לבן זאיד ולנתניהו שמאמציהם הביאו אותנו ליום הזה".

חתימת ההסכמים עם איחוד האמירויות
חתימת ההסכמים עם איחוד האמירויות | צילום: לע''מ

שר האוצר האמירותי הצהיר: "שמח שהשגנו פריצת דרך בין הממשלות שלנו מאז החתימה ההיסטורית על הסכמי אברהם. איחוד האמירויות תמשיך להיות המובילה האזורית בתחום הרפורמות הכלכליות, המסחר הבין-לאומי, יציבות פוליטית ועשיית שלום. שיתוף הפעולה וההשקעות המשותפות בין האמירויות לישראל יהיו אפשריות לאחר החתימה היום על הסכם הקידום וההגנה על השקעות".

אדם בולר, מנכ"ל תאגיד השקעות אמריקני, שמשתתף גם הוא בביקור: "אנשים עייפים מהמצב הקיים והם רוצים כלכלה חזקה ועבודות חדשות. אני מכריז היום על 'קרן אברהם' - הכוללת את קרנות ישראל, ארצות הברית ואיחוד האמירויות ובסיסה יהיה בירושלים. תפקידה יהיה קידום שיתופי פעולה כלכליים באזור, היא תתמוך במיזמים שייצרו מקומות עבודה ויבטיחו שגשוג כלכלי. נקבל בברכה את השתתפותן של מדינות אחרות".

רה''מ בנימין נתניהו ומזכיר האוצר של ארה״ב סטיבן מנוצ'ין
רה''מ בנימין נתניהו ומזכיר האוצר של ארה״ב סטיבן מנוצ'ין | צילום: סיוון פרג', פתאל טרמינל

נתניהו התייחס אף הוא לקרן שתוקם, ואמר: "קרן אברהם תיתן דחיפה כלכלית להשקעות העתיד ותאפשר פרויקטים רבים. העתיד שייך לאלו שיוזמים ומחדשים. ישראל ואיחוד האמירויות הן אומות כאלה. עשינו דברים נהדרים לחוד, וביחד נוכל לעשות דברים נפלאים".

בין היתר, שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, ושר הכלכלה האמירתי, אבדולה בין טוק אלמררי, חתמו על הסכם הבנות בטקס בנתב"ג. "במסגרת ההסכם שנחתם החליטו הצדדים על הקמת ועדה משותפת שתפעל ליצירת מנגנונים לשיתוף פעולה מחקרי ומסחרי בין המדינות", נמסר ממשרד המדע והטכנולוגיה. "בין היתר מצויינים במסמך שיתופי פעולה בתחומי הסייבר, האגרו-טק, הווטר-טק, האינטליגנציה המלאכותית, האנרגיות מתחדשות ותעשיית החלל האזרחית".

שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי חותם על מסמך הבנות עם שר הכלכלה של איחוד האמירויות בטקס בנתב''ג | צילום: לע''מ

השר שי מסר בתום הטקס: "החתימה על ההסכם היא בשורה של ממש עבור האקדמיה ותעשיית החדשנות הישראלית. שיתוף הפעולה עם איחוד האמירויות הוא מכפיל כוח משמעותי שיביא עימו הישגים כלכליים, מחקריים ומדיניים, שיסייעו בהעצמת הקשר שבין ישראל לידידתנו החדשה. זה לא מקרי ששיתופי פעולה מדעיים וטכנולוגיים נמצאים בלב השיחות עם איחוד האמירויות ובחריין, שכן תעשיית החדשנות היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל שבאחריותנו לטפח. עלינו לוודא שישראל תשאר מעצמה טכנולוגית ומדעית גם בעתיד. מדינות חותמות על הסכמים, אבל שיתופי הפעולה בין המדענים, החוקרים ואנשי העסקים, הם אלה שמייצרים את השלום האמיתי".

בהמשך יתקיימו פגישות נוספות עם שר החוץ גבי אשכנזי, שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הכלכלה עמיר פרץ. בשעה 15:00 ימריא מנוצ'ין, ושעתיים וחצי אחריו יעזבו המשלחות מהאמירויות.