"מחויבות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלס'": ההסכם עם האמירויות

פורסמו פרטי ההסכם, שכולל שיתוף פעולה בשורת תחומים, בהם מסחר ואנרגיה, אך לא מוזכר בו במפורש פתרון שתי המדינות או נושא הסיפוח. "ישראל תפעל להשגת פתרון כולל, צודק, מציאותי וארוך טווח"

זמן צפייה: 03:10

הבית הלבן פרסם הלילה (רביעי) את פרטי ההסכם שנחתם ביו ישראל לאיחוד האמירויות ואת הצהרת השלום שנחתמה עם בחריין. בהסכם לא מוזכר במפורש פתרון שתי המדינות או נושא הסיפוח, אך הצדדים כתבו כי הם "מחויבים לפתרון הסכסוך הישראל-פלסטיני תוך מענה לשאיפות של שני העמים".

בהסכמים, שנחתמו בעברית, ערבית ואנגלית ויועברו לאישור הממשלה והכנסת, הוזכרו הסדרים קודמים שמבוססים על פתרון שתי המדינות. ישראל, מצדה, התחייבה "לפעול להשגת פתרון כולל, צודק, מציאותי וארוך טווח לסוגיה".

עוד בחדשות 13:

אשכנזי: "קורא לפלסטינים לגלות אחריות ולחזור לשולחן המו"מ"

טראמפ: "נצרף עוד מדינות להסכם, אולי גם את איראן"

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני | צילום: רויטרס

כמו כן, כולל ההסכם גם פתיחת שגרירויות והחלפת שגרירים, הכרה בריבונות הצדדים, יישוב סכסוכים בין המדינות בדרכי שלום, נקיטת צעדים כדי למנוע פעילות עוינת משטח המדינות נגד מדינה אחרת, שיתוף פעולה והבנה הדדית לקידום השלום והיציבות באזור וגם הקמת ועדה משותפת לקידום "תרבות של שלום ודו קיום".

"אנו מחויבים לסיום העימות כדי לספק לכל הילדים עתיד טוב יותר", נכתב בהסכם. "אנו מחפשים חזון של שלום, ביטחון ושגשוש במזרח התיכון ובכל העולם". כמו כן, סוכם על שיתופי פעולה בשורת תחומים: כלכלה ומסחר, תעופה, תיירות, בריאות, חקלאות, מים, טכנולוגיה, אנרגיה, סביבה ,תיירות, תרבות וספורט. בד בבד, השרה רגב שוחחה הלילה עם עמיתה מבחריין, כמאל בן אחמד ודנה עמו באפשרויות של שיתופי פעולה הקשורים לתחבורה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני | צילום: רויטרס

הלילה, יועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, תקף את סעודיה, שהביעה תמיכה בפלסטינים ובהקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים ואמר כי "זו קלישאה ישנה שהרבה אנשים משתמשים בה הרבה זמן. "גם המדינות שחתמו על ההסכם השתמשו בה בעבר, אבל בסופו של יום אנשים מבינים שההנהגה הפלסטינית לא מתקרבת להסכם ורוצים להתקדם, הסבלנות שלהם פוקעת", אמר קושנר בריאיון ל"פוקס ניוז".

אמש, כאמור, נערך טקס החתימה על הסכם נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן בוושינגטון שבארה"ב. בטקס נכחו ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד וכן שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

נתניהו פתח את נאומו בברכת "סלאם עליכום, שלום עליכם", והוסיף: "אני כה נרגש להיות כאן היום. העם היהודי התפלל לרגע הזה במשך דורות, התפללנו לשלום. היום אנחנו מלאים בהכרת תודה". "אני מכיר היטב את מחירי המלחמה. נפצעתי בקרב, חבר קרוב אליי מת בידיי, אחי יוני נהרג כששחרר אסירים באנטבה. הורי בכו על מותו של יוני, וכאבם לא נרפה עד יום מותם", סיפר. "במהלך השנים, כשבאתי לנחם את הוריהם של החיילים שנפלו וקורבנות הטרור, ראיתי את אותו הצער המון פעמים. זו הסיבה שאני נרגש להיות כאן היום, כי אלו שיודעים את פצעי המלחמה - יודעים לחבק ולהעריך את גדולת השלום".