רה"מ על הקפאת עסקת ה-F35: לא ישפיע, עברנו את נקודת האל חזור

לאחר שדווח כי הממשל האמריקני יבחן מחדש את מכירת כלי הטיס לאמירויות, נתניהו טען כי ההסכם עם ישראל לא ייפגע. "זה צעד היסטורי - כולם מבינים שיש פה יתרונות עצומים"

מטוסי F35
מטוסי F35 | צילום: דובר צה"ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (חמישי) לדיווח, לפיו הממשל האמריקני כי ההסכמים עליהם חתם נשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ יוקפאו וייבחנו מחדש. לדברי ראש הממשלה, המהלך לא ישפיע על ישראל ועל הסכמי הנורמליזציה עם מדינות ערב. "עברנו את נקודת האל חזור", הסביר. "כולם הבינו שזה צעד ההיסטורי ושיש פה יתרונות עצומים".

נתניהו גם התייחס לדברי הרמטכ"ל אביב כוכבי, שהבהיר כי לישראל יש תוכניות אופרטיביות נגד איראן. "קבעתי מזמן שמדינה שחורטת על דגלה את השמדת ישראל לא תקבל את הנשק כדי לבצע את זה", אמר ראש הממשלה. "זה מתבטא בצעדים שלא אפרט ובהנחיה שלי לכל גורמי הביטחון שאם חוזרים להסכם הקיים זו טעות. את הכסף שיקבלו ישתמשו למסע כיבוש אכזרי והרבה טרור. אסור לחזור להסכם הזה ומקווה שזה לא יקרה".

נתניהו מציג את תוכנית הסיוע הכלכלית
נתניהו מציג את תוכנית הסיוע הכלכלית | צילום: עמוד הפייסבוק של ראש הממשלה

אתמול דווח בכלי התקשורת בארצות הברית כי הממשל האמריקני משהה באופן זמני את עסקת מכירת מטוסי ה-F35 לאיחוד האמירויות שנחתמה כחלק מההסכם הנורמליזציה עם ישראל. עסקת הנשק, כמו עסקאות נוספות שביצע ממשל טראמפ כגון מכירת תחמושת לסעודיה, ייבחנו מחדש על ידי ממשל ביידן.

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, התייחס לכך: "אנחנו רוצים להבין את כל המחוייבויות שיש כתוצאה מההסכם. תהליך הבחינה נועד לוודא שעסקאות הנשק עולות בקנה אחד עם מטרותינו והאסטרטגיה שלנו". גורם בממשל של ביידן אמר לוול סטריט ג'ורנל הוסיף כי "זה לא חריג שממשל חדש בוחן עסקאות נשק שאושרו על ידי הממשל הקודם, ולמרות ההשהייה, מרבית העסקאות צפויות להתממש בסופו של דבר".

כזכור, בשבוע שעבר, רגע לפני שג'ו ביידן הושבע כנשיא במקום דונלד טראמפ, ארצות הברית חתמה עם הסכם כלי הטיס עם איחוד האמירויות, לפיו היא תעביר לה 50 מטוסי F-35 מתקדמים ו-18 רחפנים.