חיל הים הטורקי גירש ספינה ישראלית ששטה באזור קפריסין

בכירים ישראלים מסרו כי ספינת המחקר "בת גלים" ביצעה מחקר בשיתוף ובאישור הממשל בלרנקה, ונדרשה ע"י אנקרה לעזוב האזור – אף שאינו תחת שליטתה. "מנסים להראות שהם בעלי הבית" • פרסום ראשון

Gfdgfdgfdg

ספינות של חיל הים הטורקי גירשו לפני כשבועיים ספינת מחקר ישראלית ששטה באזור קפריסין. כך אמרו לחדשות 13 בכירים ישראלים שמעורים בפרטי התקרית. התקרית התרחשה כשספינת המחקר "בת גלים" ששייכת למכון לחקר ימים ואגמים שכפוף למשרד האנרגיה הייתה במשימה בשטח המים הכלכליים של קפריסין. על הספינה היו חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון יחד עם גיאולוג קפריסאי שביצעו מחקר משותף באישורה של ממשלת קפריסין.

במהלך השיט במים הכלכליים של קפריסין, התקרבו ספינות של חיל הים הטורקי לספינת המחקר. לדברי בכירים ישראלים, קציני חיל הים הטורקי פנו לקברניט ספינת המחקר ברשת הקשר והחלו לתשאל אותו על פעילותו באזור, על אף ששהה באזור בים התיכון שבו לטורקים אין כל סמכות. לאחר דין ודברים דרשו הטורקים מספינת המחקר הישראלית לעזוב מיד את המקום ולא להמשיך במחקר, והספינה הישראלית נאלצה להפסיק את הפעילות ולשוט לאזור אחר.

עוד בחדשות 13:

טורקיה: "נעניק כשני מיליון דולרים עבור הסגרת בכיר פתח לשעבר"

משפחה עם עבר נאצי תתרום מיליוני אירו למען ניצולי שואה

אירופה מתקשטת בשוקי חג המולד – והתיירים מגיעים בהמוניהם

Gfdgfdgfdg
ספינה טורקית

תקרית חריגה זו התרחשה על רקע הדרדרות ניכרת ביחסים בין טורקיה, יוון וקפריסין סביב השליטה על מאגרי הגז בים התיכון. בשנה האחרונה שלחה טורקיה ספינות צבאיות וספינות קידוח לבצע חיפושי נפט במים הכלכליים של קפריסין בטענה כי מדובר בשטח ששייך להם.

לפני כמה שבועות טורקיה חתמה עם לוב על הסכם שנוי במחלוקת שמשרטט את גבול המים הכלכליים בין לוב לטורקיה בים התיכון. ההסכם מתעלם מקיומה של קפריסין ומהזכויות הכלכליות של קפריסין ויוון בים התיכון, ולמעשה מעביר חלק גדול מהזכויות האלה לטורקיה.

ההסכם בין טורקיה ללוב עשוי להשפיע מאוד גם על ישראל בגלל תוכניתה להעביר באזורים האלה בים התיכון צינור ממאגרי הגז של ישראל שיעבור במים הכלכליים של קפריסין ויוון ויגיע עד איטליה. ישראל מעוניינת להשתמש בצינור כדי לייצא גז לכל אירופה.

בתחילת השבוע זומן הממונה על שגרירות ישראל באנקרה לשיחת הבהרה עם בכירים טורקים שהעבירו לו את מסר אזהרה בעקבות ההסכם עם לוב. כך על פי בכירים ישראלים. לדבריהם, הטורקים הבהירו כי כל מהלך ישראלי בנוגע לתוואי צינור הגז לאירופה חייב קבל את אישורה של טורקיה – וזאת כיוון שהצינור אמור לעבור במים הכלכליים הטורקים.

בכיר אמר לחדשות 13 כי המהלכים הטורקים האחרונים בנושא מאגרי הגז מאתגרים את יוון, קפריסין, מצרים וגם את ישראל: "הטורקים מנסים להראות שהם בעל הבית וזה דבר מדאיג מאוד".