ארה"ב בדקה עם ישראל אם הכשרת ההתנחלויות תביא להתלקחות בעזה

לידי חדשות 13 הגיע מידע אודות הדיונים החשאיים שהובילו לקבלת ההחלטה, בצל החשש האמריקני מהסלמה בשטחים. עוד נודע כי המנוע מאחורי המהלך - שגריר ארה"ב בישראל • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:57

פרסום ראשון: ממשל טראמפ בדק עם ישראל בתחילת השבוע אם פרסום ההודעה על המדיניות האמריקנית החדשה בנושא המעמד המשפטי של ההתנחלויות אתמול (שני) לא עלולה להביא להתלקחות מחודשת ברצועת עזה ולהסלמה ביטחונית בגדה המערבית. פקידים אמריקנים בכירים שהיו מעורבים במגעים ציינו כי ישראל השיבה כי אין חשש כזה ועודדה את הממשל לפרסם את ההחלטה.

לידי חדשות 13 הגיעו הערב פרטים נוספים על מה שהתרחש מאחורי הקלעים סביב ההחלטה האמריקנית. מי שהיה המנוע מאחורי המהלך הוא שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן. פרידמן הוא תומך גדול של מפעל ההתנחלויות בגדה המערבית. הוא ניסה לקדם את שינוי המדיניות האמריקני עוד בתקופת שר החוץ הקודם רקס טילרסון, אך זה דחה את ההצעה. כאשר שר החוץ הנוכחי, מייק פומפאו, נכנס לתפקידו העלה פרידמן את הנושא פעם נוספת וקיבל "אור ירוק".

פקידים אמריקנים בכירים שהיו מעורבים במגעים עם ישראל ציינו כי מה שהניע את פרידמן לקדם את הנושא היה הרצון להפוך את מדיניות קודמו של נשיא ארצות הברית טראמפ בתפקיד, הנשיא אובמה, בנושא ההתנחלויות. זאת, לאחר שבסוף כהונתו, בדצמבר 2016, ארצות הברית נמנעה בהצבעה במועצת הביטחון על החלטה 2334 שקבעה שההתנחלויות בלתי חוקיות. כמו כן, הדבר קרה בעקבות נאום שנשא שר החוץ קרי באותה תקופה ובו טען שההתנחלויות הן הפרה של החוק הבינלאומי.

בכירים בממשל טראמפ ציינו כי הדיונים בתוך משרד החוץ האמריקני בנושא המעמד המשפטי של ההתנחלויות נמשכו כשנה. הוקם צוות שבו לקחו חלק השגריר פרידמן וחמישה עורכי דין מהמחלקה המשפטית של משרד החוץ האמריקני בראשות היועצת המשפטית ג'ניפר ניוסטד, שכיום משמשת כיועצת המשפטית של פייסבוק. במהלך הדיונים התייעצו חברי הצוות עם שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר, היועץ המשפטי של משרד החוץ טל בקר וכן עם בכירים במשרד המשפטים ובמשרד ראש הממשלה.

טראמפ בכנס בחירות בפלורידה
טראמפ בכנס בחירות בפלורידה | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לפני ההצהרה על מעמד ההתנחלויות: שגריר ארה"ב עדכן את גנץ

"חיסול רעיון שתי המדינות": העולם הערבי נגד הצהרת ארה"ב

משמעות הכרזת ארה"ב על ההתנחלויות – בעיקר סמלית • פרשנות

תהליך גיבוש המדיניות החדשה בוצע בעיקר על ידי משרד החוץ האמריקני והבית הלבן עודכן לגבי ההתקדמות. פקידים אמריקנים בכירים ציינו כי הבית הלבן נתן יד חופשית לפומפאו ולצוות של משרד החוץ לגבש את המדיניות החדשה. לפני כחודש הציגו חברי הצוות מסמך משפטי בן ארבעים עמודים לשר החוץ פומפאו. אחרי כמה דיונים החליט פומפאו לפרסם את ההודעה ביום שלישי שעבר אולם בשל ההסלמה בעזה הוחלט לדחות את המהלך בשבוע עד להשבת הרגיעה על כנה.

בתחילת השבוע פנו פרידמן ובכירים אמריקנים נוספים ללשכת ראש הממשלה, עידכנו כי ההודעה על ההתנחלויות צפויה השבוע וביקשו לדעת האם פרסום ההודעה בעיתוי הזה לא עלול לגרום להסלמה ביטחונית – במיוחד ברצועת עזה. הפקידים האמריקנים הבכירים ציינו כי יועצי נתניהו השיבו שאין כל חשש ביטחוני כזה ולכן ניתן לפרסם את ההודעה.

שר החוץ החדש מייק פומפאו
שר החוץ מייק פומפאו | צילום: רויטרס

במקביל, עידכן השגריר פרידמן מראש את יו"ר כחול לבן בני גנץ בהודעה הצפויה. מטרת העידכון היתה לוודא שהמהלך לא מהווה התערבות בתהליכים הפוליטיים הפנימיים בישראל. הבכירים האמריקנים ציינו כי גנץ לא הביע התנגדות. "אם גנץ היה אומר לנו שתוך 24 שעות הוא עומד להקים ממשלה ומבקש שנמתין, לא היינו מפרסמים את ההודעה", אמר בכיר אמריקני. לאחר ההודעה האמריקנית פרסם גנץ הודעה בה בירך על המהלך.

הפקידים האמריקנים הבכירים ציינו כי העיתוי של פרסום ההודעה לא קשור כלל להתפתחויות הפוליטיות בישראל ולא נועד לסייע לנתניהו. "אף פעם אין זמן מושלם ותמיד קורה משהו בישראל", אמר פקיד אמריקני בכיר. "אבל במקרה הזה היה תהליך מסודר, יחד עם המערכת המקצועית, שנמשך זמן ארוך ופשוט הבשיל עכשיו".

בכירים אמריקנים מדגישים כי חרף ההודעה על המדיניות החדשה לא מדובר באור ירוק אמריקני לסיפוח חלקים מהגדה המערבית וגם לא אור ירוק לבנייה בלתי מוגבלת בהתנחלויות. "זה לא בלתי חוקי לעשן, אבל זה לא אומר שזה טוב לעשן", אמר בכיר אמריקני. "זו גם העמדה שלנו לגבי ההתנחלויות".