דיווח: טראמפ יאמר לנתניהו וגנץ - הניעו התוכנית תוך 6 שבועות

בכירים אמריקנים אמרו לרויטרס כי לפני ההחלטה אם לפרסם את "תוכנית המאה", נשיא ארצות הברית מעוניין לוודא בפגישה עם ראש הממשלה ויו"ר כחול לבן שהם תומכים ומעוניינים בה

זמן צפייה: 01:18

בכירים אמריקנים אמרו היום (שני) לסוכנות הידיעות רויטרס כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ רוצה לוודא שראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ תומכים ב"תוכנית המאה" לפני שיפרסם אותה - ללא קשר לתוצאות הבחירות. המסר של טראמפ למנהיגים הוא ש"יש לכם שישה שבועות, עד למועד הבחירות, להניע את יישום היוזמה - אם אתם מעוניינים בכך".

"הרעיון הוא למנוע מהיוזמה להפוך לפוליטית, כדי להגיע למצב שבו לא משנה מה קורה בבחירות - שתי המפלגות הגדולות יתמכו בה", הסביר בכיר בממשלו של טראמפ.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

דוח: 45% מהציבור הישראלי מתנגד לכל סיפוח בגדה המערבית

הקרמלין על בקשת החנינה של יששכר: "פוטין יקבל החלטה בקרוב"

ח"כ יזבק ליועמ"ש: "אין בדבריי קריאה לאלימות נגד חיילים"

בני גנץ, דונאלד טראמפ ובנימין נתניהו
בני גנץ, דונאלד טראמפ ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בהמשך היום ייפגשו נתניהו וגנץ עם טראמפ, לקראת פרסומה התוכנית של הנשיא מחר. נתניהו וטראמפ יערכו סדרת פגישות ולאחריהן ייפגש הנשיא עם גנץ באירוע סגור לתקשורת. "פעם אחת בהיסטוריה יש הזדמנות כזאת ואסור להחמיץ אותה", אמר נתניהו טרם המראתו לוושינגטון. "יש לנו היום בבית הלבן את הידיד הגדול ביותר שהיה לנו אי פעם", הוסיף בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות. "מצאתי אוזן קשבת לצרכים הביטחוניים והלאומיים החיוניים ביותר שלנו, שחייבים להיכלל בכל הסדר מדיני".

אתמול בבוקר המריא גנץ לוושינגטון, לאחר שבתחילת השבוע סיפר כי נענה להזמנתו האישית של טראמפ, וציין כי ייפגש איתו באופן אישי - ללא נתניהו. "התוכנית תירשם בדברי הימים כאבן דרך משמעותית", אמר, והוסיף שלא יוותר על דיוני החסינות הצפויים - כך שבכוונתו "לשוב לישראל בתום הפגישה כדי להוביל מקרוב את הדיונים הנוגעים להסרת החסינות של נתניהו".

"אנו נמצאים בשעה גורלית לקביעת דמותה וגבולותיה הביטחוניים והמדיניים של ישראל. אני מתחייב לצמצם למינימום את המחלוקות, אך לפעול כדי שהמתווה יהיה בסיס להתקדמות לעבר הסדר מוסכם מול הפלסטינים ומול מדינות האזור תוך המשך והעמקת השותפות האסטרטגית עם ירדן, מצרים ומדינות נוספות באזור", אמר.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

"אני מוקיר ומעריך את הנכונות יוצאת הדופן של בכיר הבית הלבן לעמוד לצד ישראל ולהתחשב באינטרסים הביטחוניים ארוכי הטווח שלה, מתוך ידידות ומחויבות עמוקה. אני מעריך רבות גם את רצונם לשתף ולהקשיב למה שנאמר בשיחות אלו ונוגע לביטחון ישראל, לאינטרסים של מדינת ישראל ולמעמדה האזורי והבין-לאומי".

יו"ר כחול לבן התייחס גם לכתבי האישום נגד נתניהו ואמר כי "ראש ממשלה שנגדו עומדים שלושה כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים, קיים חשש, לא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו. לכן, אינו יכול להוביל את ישראל, לא למלחמה חלילה ולא להסדרים מדיניים - אם אלו יבשילו".

בתוך כך, גורמים בבית הלבן הבהירו שתוכנית השלום מגיעה כחבילה – אי אפשר לקחת חלקים ממנה, ולכן אם ישראל תרצה לנקוט במהלכי סיפוח אחרי שתקבל את התוכנית היא תוכל לעשות זאת רק אם תיישם את התוכנית כולה, כולל צעדים שהיא פחות אוהבת.

בנימין נתניהו בביקור באלון שבות
בנימין נתניהו בביקור באלון שבות | צילום: רויטרס

גורמים שנחשפו לפרטי התוכנית סיפרו כי היא תתבסס על עיקרון של שתי מדינות – ישראל ומדינה פלסטינית עתידית. כ-80% אחוז משטח הגדה המערבית יוקצו למדינה הפלסטינית העתידית, וכ-20 אחוז לישראל. המדינה הפלסטינית תהיה מפורזת, והאחריות הביטחונית העליונה בכל הגדה תישאר בידי ישראל. הרשות הפלסטינית תצטרך להשתלט מחדש על עזה ולפרז את הרצועה מנשק כתנאי להקמת מדינה פלסטינית.

על פי התוכנית, בקעת הירדן תוגדר כגבול הביטחון המזרחי של ישראל אך אם ישראל תרצה לספח שטח בבקעה היא תצטרך לפצות את הפלסטינים בשטחים סמוך לרצועת עזה. ישראל תצטרך לפצות את הפלסטינים על שטחים שתספח בגדה המערבית באמצעות חילופי שטחים עם אזורים בנגב בגבול עם מצרים בסמוך לרצועת עזה.

ההתנחלויות לא יפונו – אולם עשרות מאחזים, שלפי החוק הישראלי אינם חוקיים ובהם גרים אלפי מתנחלים, כן יפונו. ההתנחלויות המבודדות שמחוץ לגושים הגדולים לא יורחבו והבניה בהן תוקפא. בנוגע לירושלים, ישראל תשלוט ברוב חלקי העיר, אך השכונות הפלסטיניות שמעבר לגדר ההפרדה בירושלים יהפכו לבירה הפלסטינית. הר הבית והמקומות הקדושים יהיו בריבונות ישראל – אך לפלסטינים יהיה חלק בניהולם.

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס