עסקת המאה הבאה: הבחירות עלולות לעכב את תוכנית טראמפ • פרשנות

האמריקנים לא ירצו להציג את החלק המדיני של התוכנית כל עוד אין ממשלה בי-ם, ועד שזה יקרה, נשיא ארה"ב כבר יעסוק בבחירות במדינתו – כך שהעסקה עשויה להידחות לקדנציה הבאה של טראמפ, אם תהיה

זמן צפייה: 02:46

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אינו מרוצה כלל מההחלטה לפזר את הכנסת בישראל וללכת לבחירות בפעם השנייה תוך שנה. ארצות הברית אומנם הודיעה שהמצב לא ישפיע על הוועידה הכלכלית שתתקיים לקראת סוף חודש יוני בבחריין, אך בכל הנוגע לחלק המדיני של התוכנית, נראה שהאמריקנים לא ירצו להציג אותו לפני הרכבת ממשלה קבועה בישראל.

אולם, עד שתורכב ממשלה בירושלים, ככל הנראה בחודש נובמבר או אולי אף דצמבר, הנשיא טראמפ כבר יהיה עסוק בקמפיין הבחירות שייפתח בארצות הברית. כלומר, תוכנית השלום עלולה להידחות לקדנציה הבאה של טראמפ, אם בכלל ייבחר שוב, או אפילו להיעלם לחלוטין.

כתבות נוספות בחדשות 13:

"עצרתי לתקן את האופניים והמחבל קפץ עליי מהסמטה – פחד מוות"

פריצות, זריקות אבנים וירי: האיום היומיומי על אנשי מושב נבטים

אהרן ברק: "אם הייתי בעליון היום – הייתי שוקל התפטרות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וג'ארד קושנר, יועצו של נשיא ארהב דונלד טראמפ בפגישה בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו וג'ארד קושנר, יועצו של נשיא ארהב דונלד טראמפ בפגישה בישראל | צילום: קובי גדעון/לע''מ

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אמש (חמישי) עם ראש צוות השלום של הבית הלבן, ויועצו הבכיר של הנשיא, ג'ארד קושנר. עמו הגיעו לפגישה גם השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, ונציג הממשל לענייני איראן, בריאן הוק. בתום הפגישה התייחס נתניהו להקדמת הבחירות. "הייתה לנו תקרית קטנה אתמול בלילה", אמר בפגישה שהתקיימה בלשכתו שבירושלים. "זה לא יעצור אותנו. נמשיך לעבוד יחד עם ממשל טראמפ ונמשיך במאמצים לשגשוג ביטחון ושלום".

קושנר הודה אז לנתניהו על הכנסת האורחים, והתייחס להצהרת הנשיא טראמפ על הכרה בריבונות ישראל על רמת הגולן, שניתנה בביקורו האחרון של נתניהו בוושינגטון בחודש מארס האחרון. "זוהי הפעם הראשונה שאני מבקר בישראל מאז הודעת הנשיא. זה נושא שחשוב לביטחון ישראל וקריטי ליחסים בין שתי המדינות", אמר ולאחר מכן פנה לנתניהו: "אני מעריך את מאמציך לקרב ולחזק את הקשר, הקשר בינינו מעולם לא היה חזק יותר. אנחנו מאוד נרגשים לקראת ההזדמנויות לשיתוף פעולה שמחכות לנו בעתיד". קושנר העניק לטראמפ את מפת ישראל המעודכנת של משרד החוץ האמריקני, הכוללת את רמת הגולן, כשלצדה כתב הנשיא את המילה "יפה".

הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ | צילום: חדשות 13

הבכירים האמריקנים הגיעו לישראל על רקע הבחירות החוזרות, מתוך החשש שפיזור הכנסת לא יאפשר לאמריקנים לקדם את השקת תוכנית השלום של טראמפ, שתצא לדרך בוועידה בבחריין בחודש הבא. בטרם ההכרזה על הבחירות החוזרות, התערב ביום שני הנשיא טראמפ באופן פומבי וחריג במשבר הקואליציוני בישראל, ובציוץ בחשבון הטוויטר שלו הביע תמיכה בראש הממשלה נתניהו ואמר כי הוא מקווה שניתן יצליח להקים קואליציה. בהמשך השתמש נתניהו בהצהרות הנשיא האמריקני כדי להפעיל לחצים נוספים על יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.