107 חברי קונגרס דמוקרטים שלחו לטראמפ מכתב התנגדות לעסקת המאה

המחוקקים מהמפלגה שיגרו איגרת בנוגע לעסקה ואמרו כי היא "מכינה את הדרך לכיבוש כולל של הגדה המערבית ותשאיר את הפלסטינים ללא מדינה" • בבירת ירדן הפגינו נגד התוכנית

זמן צפייה: 00:30

תוכנית המאה: 107 חברי קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית בארה"ב שלחו אתמול (חמישי) מכתב לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ובו הביעו את התנגדותם החריפה לעסקת השלום שהציע. "מדובר בתכנית שמכינה את הדרך לכיבוש כולל של הגדה המערבית ותשאיר את הפלסטינים ללא מדינה. התוכנית שלך תפגע בישראלים ובפלסטינים, ותדחוף אותם לעבר קונפליקטים נוספים. אין לה את התמיכה שלנו", כך נכתב באיגרת. במקביל, בעמאן בירת ירדן נערכו הפגנות נגד עסקת השלום. מדובר ביום שישי השני ברציפות בו נערכות ההפגנות במדינה.

"העסקה האולטימטיבית שהצוות שלך ניסח במשך שלוש שנים לא מהווה ניסיון אמיתי להביא שלום מתמשך בין הצדדים בקונפליקט. לכל היותר, הצעתך סוללת את הדרך לכיבוש מתמשך של הגדה המערבית", כך לשון המכתב. "היא מעודדת סיפוח חד צצדי של התנחלויות וגם של בקעת הירדן. בזמן שהצעתך משתמשת במונחים של מעמד מדינתי לפלסטינים, היא מספקת להם הרבה פחות ממדינה ממשית. אוסף של מובלעות מנותקות אחת מהשניה, מוקפות בהתנחלויות ישראליות ותשתיות של התנחלויות שסופחו ע"י ישראל, ועדיין תחת שליטה ישראלית - לא מהוות מדינה. הצעתך מנסה להפוך את פיתרון שתי מדינות אמיתי ללא אפשרי".

לכתבות נוספות בנושא >>

קושנר תוקף: "לאבו מאזן יש אחריות לגל הפיגועים בישראל"

האיחוד האירופי מאיים: "אם ישראל תבצע סיפוח – נגיב למהלך"

הפגנות בעמאן נגד עסקת השלום
הפגנות בעמאן נגד עסקת השלום | צילום: רויטרס

במכתב גם הופנתה ביקורת חריפה על כך שאף מנהיג פלסטיני לא היה שותף להצעה: "אנחנו מודאגים עמוקות שהממשל שלך פיתח הצעה בלי להתייעץ עם הפלסטינים, ושאף מנהיג פלסטיני לא יוכל לקבל אותה באופן סביר. זה יכול לגרום לחידוש האלימות בישראל וסביב הטריטוריות הכבושות, זה יכול לערער את היציבות בירדן, בת ברית חשובה של ארה"ב, ולסכן את הסכמי השלום של ישראל עם מצרים וירדן. זה גם ככל הנראה יעמיק את העוינות כלפי ארה"ב בקרב המזרח התיכון".

כמו כן, חברי הקונגרס התייחסו גם לכתבי האישום של נתניהו ולפלונטר הפוליטי בישראל: "בנוסף לטבעה הבעייתי של ההצעה, התזמון של פרסומה טומן מניעים שלא קשורים לפיתרון הקונפליקט. כשהוא מגיע חודש לפני הבחירות השלישיות בישראל וברקע כתבי האישום של רה"מ בנימין נתניהו, פרסום התוכנית נראה כמו התערבות לא ראויה בבחירות של מדינה זרה".

לבסוף סיכמו והצהירו שלא יתמכו בהצעה: "התוכנית שלך תפגע בישראלים ובפלסטינים, ותדחוף אותם לעבר קונפליקטים נוספים. אין לה את התמיכה שלנו, ועל הממשלה הישראלית לא לקחת אותה כרישיון להפר את החוק הבין-לאומי על ידי סיפוח של הגדה המערבית או חלקים ממנה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: קובי גדעון /לע''מ

הלילה, ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, תקף בחריפות את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, על רקע גל הפיגועים ביממה האחרונה, בשולי דיון בעצרת הכללית של האו"ם. לטענת קושנר, מאדריכלי תכנית השלום של טראמפ, "אבו מאזן קרא לימי זעם אפילו לפני שראה את התכנית".

"מי שרוצה להנהיג את עמו, לא קורא לימי זעם ומעודד לאלימות אם הוא לא מקבל את מה שהוא רוצה", הוסיף קושנר, "אפילו אבו מאזן בעצמו הופתע מהעובדה שתכנית השלום טובה לעם הפלסטיני, אבל הוא התבצר בעמדתו. הטענות שהוא מעלה הן ישנות. המציאות השתנתה וזו אולי ההזדמנות האחרונה לפתור את המצב המורכב".

מוקדם יותר השבוע, שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, אמר כי באיחוד "מודאגים במיוחד מהצהרות ישראל על סיפוח חלקים בגדה המערבית", והוסיף כי "יישום הצעדים לא יעבור ללא תגובה".

כמו כן, הוא התייחס לתוכנית השלום של טראמפ ואמר ש"בעיות לא פתורות חייבות להיפתר דרך משא ומתן בין שני הצדדים", וגם ביקר את התוכנית ואמר שהיא חורגת מההסכמים הבין-לאומיים הקבועים".