טראמפ: "לא חזרתי בי מתקיפה באיראן – רק עצרתי אותה בשלב זה"

נשיא ארה"ב התייחס לכך שמנע תגובה צבאית אמריקנית לאחר הפלת המל"ט. פומפאו: כשאיראן תרצה לשוחח, היא תדע ליצור קשר • דיווח: חברת התעופה הלאומית של סעודיה לא תטוס מעל מצרי עומאן והורמוז

זמן צפייה: 02:37

המתיחות במפרץ: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס הלילה (ראשון) לכך שעצר ברגע האחרון תגובה צבאית אמריקנית לאחר הפלת המל"ט באזור דרום איראן, וכתב: "בניגוד לדיווחים, מעולם לא נסוגותי מתקיפה באיראן, רק עצרתי אותה בשלב זה".

בתוך כך, גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למתיחות עם טהראן ואמר: "אנו מוכנים לשוחח עם איראן בעת המתאימה. כשהיא תרצה להחליף את דרכה האלימה בשיחות דיפלומטיות, היא תדע איך ליצור איתנו קשר". בד בבד, רשת הטלוויזיה "אל-ערביה" דיווחה כי חברת התעופה הלאומית של סעודיה שינתה את נתיבי הטיסות שלה, כך שכלי הטיס שברשותה לא יעברו מעל מצרי עומאן והורמוז.

לעוד כתבות בנושא:

טראמפ יטיל סנקציות על איראן בשני: "אופציה צבאית על השולחן"

דקה אחר דקה: כך החליט טראמפ לבטל את התקיפה באיראן

האיפוק של טראמפ מקנה לו לגיטימציה לתקיפה קשה עתידית • פרשנות

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

אתמול, כזכור, טראמפ אמר כי "האופציה הצבאית מול איראן עדיין על השולחן". עוד הוסיף טראמפ במהלך שיחה עם כתבים בבית הלבן לפני המראתו לסדרת התייעצויות בקמפ דיוויד, כי הוא מתכוון להטיל סנקציות נוספות על איראן, על מנת למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני. "בכוונתו להחזיר את איראן להיות גדולה שוב", אמר טראמפ. בנוגע לתקרית הפלת המל"ט אמר הנשיא האמריקני גם כי "הוא מעריך את העובדה שהאיראנים לא הפילו מטוס צבאי מאויש שנשא עליו 38 אנשים בסמוך למל"ט שהופל".

מאוחר יותר הודיע טראמפ כי גל הסנקציות החדש ייכנס לתוקפו מחר. "אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני בחסות ההסכם הגרוע שנחתם עם ממשל אובמה, שיאפשר להם להשיג נשק גרעיני בעוד כמה שנים", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.

שבר מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים | צילום: חדשות 13

אמש, ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי טראמפ אישר מתקפת סייבר על איראן ביום חמישי האחרון, לאחר תקיפת המל"ט. על פי גורמים המעורבים בנושא, מדובר במתקפה שמנעה שימוש במערכות לשיגור טילים. על פי הדיווח, התקיפה נערכה על ידי מפקדת הסייבר האמריקנית, ותוכננה במשך שבועות רבים.

מוקדם יותר הצהיר דובר משרד החוץ האיראני כי טהראן תגיב בנחישות כלפי כל איום ותוקפנות מצד ארצות הברית - כך דווח בסוכנות הידיעות "תסנים". "לא נסכים לשום חדירה לגבולותיה של איראן", נמסר בהודעה מטעם משרד החוץ. דובר צבא איראן מסר כי "כל תקיפה אמריקנית נגד איראן תיענה בפגיעה באינטרסים שלה באזור. איראן לא תפתח במלחמה אך תגיב מיד וביד קשה על כל טעות שיעשה האויב".

כמו כן, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף זימן את נציג איחוד האמירויות הערביות והתלונן בפניו שארצות הברית שיגרה את המל"ט משטח מדינתו. בעקבות האיסור שהוציאה ארצות הברית על טיסה בשמי הרפובליקה האסלאמית, ארגון התעופה האזרחי של איראן הצהיר כי "המרחב האווירי הנשלט בידי איראן במפרץ הפרסי, כמו גם נתיבים נוספים, הם בטוחים לחלוטין".