"אם לא יהודק הפיקוח על השקעות מסין - ייתכן עימות עם ארה"ב"

במשרד החוץ הזהירו את שרי הקבינט כי מנגנון הפיקוח שהובא לפתחם חלש מדי, ובעקבות זאת הוחלט לדחות את ההצבעה בנושא. בכיר בבית הלבן לחדשות 13: "מקווים שישראל תנקוט צעדים להרגיע חששותינו"

זמן צפייה: 01:42

משרד החוץ הזהיר את שרי הקבינט המדיני-ביטחוני בישיבה שהתקיימה ב-24 ביולי כי אם ישראל לא תטיל פיקוח הדוק וקשוח על השקעות סיניות בישראל עלול הדבר להביא לעימות עם ממשל טראמפ, כך אמרו לחדשות 13 שני שרים שהשתתפו בישיבה. עמדת משרד החוץ הביאה לדחייתה של הצבעה, שתוכננה להתקיים באותה ישיבה, על הקמת מנגנון לפיקוח על השקעות סיניות בישראל.

סוגיית החדירה הסינית למשק הישראלי היא מוקד המתיחות המרכזי בין ממשל טראמפ לממשלת ישראל בשנתיים האחרונות. הנשיא טראמפ ובכירי ממשלו דרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו כמה פעמים לנקוט צעדים להגבלת ההשקעות הסיניות בישראל. פקידים ישראלים בכירים ציינו כי בחודשים האחרונים האמריקנים החלו לגלות סימני עצבנות ממה שהם תופסים כגרירת רגליים מצד נתניהו בנושא הסיני.

בכירים בבית הלבן אמרו לחדשות 13 כי בפגישה האחרונה בין טראמפ לנתניהו בחודש מרץ הנשיא ביקש מראש הממשלה לנקוט בצעדים להגבלת החדירה הסינית לישראל ואף הזהיר מפגיעה בשיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. לדברי הבכירים בבית הלבן נתניהו אמר לטראמפ שהוא מבין את הרגישות אך "מנסה למצוא מדיניות מאוזנת שלא תפגע ביחסים עם סין ולא תפגע ביחסים עם ארה"ב".

עוד כתבות בנושא >>

בעקבות סנקציות הסחר של טראמפ: גוגל תפסיק לעבוד עם וואווי

האם וואווי אוספת מידע מהטלפונים שלנו – ואיך זה קשור לארה"ב?

מלחמת הסחר ממשיכה: סין תעלה מכסים על סחורה אמריקנית

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

פקידים ישראלים בכירים אמרו כי בסוף יוני במהלך ביקורו של היועץ לביטחון לאומי של טראמפ ג'ון בולטון בישראל הבטיח לו נתניהו כי יעביר בקבינט עד הבחירות ב-17 בספטמבר החלטה על הקמת מנגנון פיקוח על השקעות סיניות בישראל.

בשנה האחרונה מתנהלים דיונים בישראל על הקמת מנגנון פיקוח על השקעות סיניות. מי שמרכז את הדיונים בנושא הוא היועץ לביטחון לאומי בלשכת ראש הממשלה מאיר בן-שבת יחד עם יועצו הכלכלי של נתניהו אבי שמחון. בן-שבת הביא לישיבת הקבינט לפני 10 ימים הצעת החלטה בנוגע להקמת מנגנון פיקוח על השקעות סיניות במטרה לקיים עליה הצבעה.

אנשי משרד החוץ הביעו הסתייגות מהצעת בן-שבת ואמרו כי היא חלשה מדי. לדוגמא היא אינה כוללת פיקוח על השקעות סיניות בתחום ההיי-טק – נושא רגיש מאוד עבור האמריקנים גם כלכלית וגם ביטחונית. נציגי משרד החוץ המליצו לשרים בישיבה כי המנגנון שיוקם יהיה רחב וקשוח ככל האפשר וזאת כדי שיעמוד ברף הציפיות של ממשל טראמפ מישראל. "אם ההחלטה שנקבל לא תספק את האמריקנים הדבר עלול להביא להתנגשות עם ארה"ב", אמרו אנשי משרד החוץ בישיבה.

נתניהו ונשיא סין, שי ג'ינפינג
נתניהו ונשיא סין, שי ג'ינפינג | צילום: רויטרס

מנגד, אנשי משרד האוצר הבהירו מפני פיקוח הדוק מדי, התנגדו להטלת הגבלות על השקעות סיניות בהיי-טק הישראלי והזהירו כי מגבלות כאלה עלולות להביא לפגיעה בחברות ישראליות ואף לגרום להן לנטוש את ישראל לחו"ל.

השרים שהשתתפו בישיבה אמרו כי בעקבות האזהרה של אנשי משרד החוץ הוחלט לא לקיים הצבעה. ראש הממשלה נתניהו הנחה את היועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת לקיים סבב נוסף של דיונים עם משרד האוצר, משרד החוץ ושגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר כדי לוודא שההחלטה שמתקבלת תהיה מאוזנת יותר לכיוון הדרישות האמריקניות.

ביום רביעי תתקיים ישיבה נוספת של הקבינט המדיני-ביטחוני וייתכן שתובא לדיון הצעה מתוקנת. בכיר בבית הלבן אמר לחדשות 13: "אנחנו מקווים שהישראלים ינקטו צעדים כדי להרגיע את החששות שלנו – כולל העברה של החלטה בקבינט בנושא הפיקוח על השקעות סיניות בישראל".

מלשכת רה"מ נמסר: "איננו מתייחסים לדיוני הקבינט. באשר למנגנון ההשקעות - מתקיימים דיונים רציניים שאינם קשורים למועד הבחירות. כשהדיונים ימוצו תתקבל החלטה המאזנת בין צרכי הביטחון של ישראל לבין החשיבות שאנו מייחסים לעידוד השקעות במדינת ישראל ובכלכלתה".