דיווח: טראמפ עשוי להציג את "תוכנית המאה" ב"יום הנכבה"

האתר "חליג' און ליין" דיווח מפי מקורות ערביים רמי דרג כי המועד המסתמן להצגת היוזמה האמריקנית הוא 15 במאי, שבו מציינים הפלסטינים את תבוסתם ב-48'

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ קבע כי המועד ה"כמעט סופי" שבו תוצג "תוכנית המאה" הוא ה-15 במאי, בדיוק ב"יום הנכבה", שבו מציינים הפלסטינים את תבוסתם ב-1948 – כך דווח הבוקר (חמישי) באתר החדשות "חליג' און ליין" מפי מקורות ערבים ופלסטינים.

בתחילת מרץ דווח כי שליח ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, קיים שיחות הרגעה עם מנהיגים אוונגליסטים לקראת הצגת תוכנית השלום של דונלד טראמפ - כך אמרו בכירי הקהילה האוונגליסטית ובכירים אמריקנים נוספים לחדשות 13. בין המשתתפים בשיחה נכחו הכומר ג'ון הייגי, שנשא דרשה במהלך טקס חנוכת השגרירות האמריקנית בירושלים בחודש מאי אשתקד.

חלק מהמנהיגים האוונגליסטים שהשתתפו בפגישה הביעו דאגה לגבי תכנית השלום האמריקנית, ובמיוחד נוכח האפשרות שהיא תכלול חלוקה של ירושלים והקמה של בירה פלסטינית במזרח העיר. גורם שהשתתף בשיחה אמר לחדשות 13 כי "גרינבלט לא סיפק פרטים על התכנית, אך רצה לשמוע את הדאגות והקווים האדומים שלנו".

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ
הנשיא האמריקני דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

לדברי הגורם, גרינבלט אמר למנהיגים האוונגליסטים כי תכנית השלום של טראמפ תהיה "הוגנת". כמו כן, ציין כי שני הצדדים יכולים להרוויח מהתכנית אולם גם ישראל וגם הפלסטינים יצטרכו להתפשר כחלק מהתכנית. בבית הלבן סירבו להתייחס לתוכן הדברים, אך לא הכחישו אותם.

ג'ואל רוזנברג, שעומד בראש קרן אוונגליסטית והשתתף בפגישה, סירב למסור פרטים על תכניה. רוזנברג שהינו גם חבר אישי של פנס ושל פומפאו אמר לחדשות 13 כי הדגיש בפני המנהיגים האוונגליסטים שהשתתפו בפגישה כי הנשיא הפלסטיני אבו מאזן לא צפוי לתת תשובה חיובית לתכנית השלום של טראמפ ולכן אין כל חשש לגבי עתידה של ירושלים.

נוסף על כך, ציין רוזנברג כי אמר למנהיגים האוונגליסטים שצריך לתת לטראמפ מרחב תמרון מדיני כדי שתכנית השלום שלו תכלול מרכיבים שיאפשרו למדינות ערב, שרוצות לעשות שלום עם ישראל, להתקדם לכיוון. "אנחנו צריכים לתת למדינות ערב את היכולת לתמוך בתכנית טראמפ", אמר רונזברג. "אם הסעודים, המצרים ואחרים יוכלו להגיד שהתכנית אמינה זה יפתח את הדלת – אחרי שהפלסטינים יגידו לא – לדיון לגבי איך מתקדמים מול ישראל".

ג'ראד קושנר
ג'ראד קושנר | צילום: רויטרס

בפברואר האחרון התייחס ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של טראמפ, ברשת סקיי ניוז בערבית ל"עסקת המאה" ואמר כי "תוכנית השלום האמריקנית מפורטת מאוד ותתמקד בשרטוט של הגבול ובפתרון סוגיות הליבה".

"הסכסוך הישראלי-פלסטיני נוצל במשך שנים לצורך הסתה לקיצוניות", טען קושנר, "במשך שנים ההתנגדות לישראל איחדה את האזור. אבל עכשיו זה משתנה. אנו רואים שאיראן מהווה את האיום הגדול ביותר באזור, והסיוע שלה לטרור הביא לעלייה במספר הפליטים ולצימצום האפשרות הכלכלית". עוד הוסיף היועץ כי "יש היום פיצול גיאוגרפי בין הגדה לרצועה. אנחנו רוצים לראות את הפלסטינים מאוחדים תחת הנהגה אחת. הפלסטינים רוצים ממשלה לא מושחתת שדואגת לאינטרסים שלהם. מנהיגי האזור והעולם דואגים מאוד לעם הפלסטיני".