טראמפ: סרביה הסכימה להעביר את השגרירות שלה לירושלים

הנשיא האמריקני אמר בתדרוך לכתבים בבית הלבן כי לצד העברת השגרירות של מדינת הבלקן לבירה, קוסובו תנרמל את היחסים עם ישראל. רה"מ: "הישג נוסף להכרה בירושלים כבירת ישראל"

זמן צפייה: 00:25

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (שישי) בתדרוך לכתבים בבית הלבן כי סרביה הסכימה להעביר את השגרירות שלה לירושלים, במקביל לנירמול היחסים של קוסובו עם ישראל וכינון יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות - זאת, בתיווך ארצות הברית. יש לציין כי עד כה סרביה התנגדה לכל נירמול יחסים של ישראל עם קוסובו, ואף איימה להוריד את דרג היחסים עם ישראל אם תהליך זה יקרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברים ואמר כי נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' הודיע שהשגרירות תעבור לבירה עד יולי 2021, ושעד אז תפתח בה נציגות. זו מדינה אירופית ראשונה שתפתח שגרירות בירושלים. "אני מבקש להודות לידידי הנשיא טראמפ על תרומתו להישג זה", אמר נתניהו. "נמשיך במאמצים כדי שמדינות נוספות באירופה יעבירו את שגרירותיהן לירושלים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לאחר שהתמוטט במסיבת טבע: נקבע מותו של צעיר בן 19

בפעם הראשונה מזה חודש: ישיבת הממשלה תתקיים ביום שלישי

דיווח: "נתניהו הסכים למכירת F-35 לאמירויות – ואז חזר בו"

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

הנשיא האמריקני בירך בטוויטר על נרמול היחסים בין המדינות, וכתב כי "קוסובו - מדינה בעלת רוב מוסלמי וישראל הסכימו על נרמול היחסים וכינון יחסים דיפלומטיים, כל הכבוד. עוד מדינות איסלאמיות וערביות ילכו בעקבותיהן".

המהלך מגיע ברקע ההסכם שצפוי להיחתם בין איחוד האמירויות לישראל. נוסף על כך, מוקדם יותר השבוע נחתה המשלחת הישראלית באבו דאבי, יחד עם משלחת אמריקנית. הביקור נמשך יומיים וכלל פגישות עבודה של צוותים משותפים במגוון נושאים, לקראת חתימה על הסכמים לשיתוף פעולה בתחומים האזרחיים והכלכליים. לפני העלייה למטוס אמר יועצו של הנשיא האמריקני, ג'ארד קושנר: "העבר לא יכתיב לנו את העתיד - אני מאמין שאפשר להשיג במזרח התיכון שלום ושגשוג".

ג'ארד קושנר, מאיר בן שבת, רוברט אובריאן באבו דאבי, בירת איחוד האמירויות
ג'ארד קושנר, מאיר בן שבת, רוברט אובריאן באבו דאבי, בירת איחוד האמירויות | צילום: רויטרס

עוד אמר קושנר כי "להסכם הזה יש אפשרות לשנות את המצב במזרח התיכון כולו", ציין. "בשלוש שנים וחצי האחרונות עבדתי כדי לשים סוף לעשרות השנים של הקונפליקט. הייתה תחושה רבה של חוסר תקווה, מלחמה וייאוש, שנמשכו שנים רבות. המנהיגים החלו לכתוב את התסריט למזרח תיכון חדש. אנחנו לא צריכים להיות מונעים על ידי העבר".

בתוך כך, העיתון הפלסטיני "אל קודס" דיווח שלשום מפי מקורות יודעי דבר כי צוותי הממשל האמריקני פועלים כדי שטקס חתימת ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות ייערך בתאריך 13 בספטמבר - יום השנה ה-27 לחתימת הסכם אוסלו בבית הלבן. עוד הוסיף המקור כי יועצו של נשיא ארצות הברית ג'ארד קושנר ושר החוץ מייק פומפאו מפעילים לחץ על מנהיגים ערביים בכירים להשתתף בטקס, ולפי הערכות הם יצליחו לשכנע אותם להגיע.