האיחוד האירופי הכריז: "לא מכירים בריבונות ישראל בגולן"

ההצהרה פורסמה בשם 28 המדינות שחברות בארגון ו"בהתאם לחוק הבין-לאומי והחלטות מועצת הביטחון באו"ם" • צרפת פועלת לכנס דיון מיוחד במועצת הביטחון של האו"ם

ההכרה בגולן: שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, הודיעה היום (רביעי) כי 28 המדינות החברות באיחוד אינן מכירות בריבונות הישראלית ברמת הגולן. לפי מוגריני, עמדת האיחוד לגבי מעמדה של רמת הגולן לא השתנתה והיא מתבססת על החוק הבין-לאומי והחלטות מועצת הביטחון באו"ם. לאחר מכן פנתה צרפת לחברות מועצת הביטחון והציעה לקיים היום ישיבה פתוחה בנושא ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן.

יו"ר כולנומשה כחלון, הגיב להודעת מדינות האיחוד האירופי על אי הכרתן בריבונות הישראלית ברמת הגולן: "לא נקבל הטפות מוסר מהאנשים שמחזיקים מעל המים את הכלכלה של משטר הטרור האיראני. ישראל לא תהיה בת ערובה של סרבניות השלום ומדינות ציר הרשע".

בתוך כך, סוריה פנתה הלילה למועצת הביטחון של האו"ם בדרישה לקיים דיון דחוף בהחלטה האמריקנית להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן. במכתב שהגיע לידי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, סוריה דרשה לתאם פגישה דחופה כדי "לדון בגולן הסורי הכבוש ובהפרה הבוטה של החלטת מועצת הביטחון, על ידי אחד מחבריה". על פי דיפלומטים שונים, הגורמים הרלוונטיים ידונו בבקשה הסורית.

אתמול הגיב מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, להכרזת נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפם, בהכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן. "מי שמפיץ הרס באזור ובעולם זאת ארה"ב ולא – חזבאללה", אמר בנאום ששודר בערוץ "אל-מנאר" של ארגון הטרור. "טראמפ הטיל מהלומה קשה על מי שמקדם את תהליך השלום באזור. ההכרה בריבונות ישראל היא אירוע מכריע בהיסטוריה הישראלית ובסכסוך עם הפלסטינים. הצעד הבא של לטראמפ יהיה להכיר בריבונות הישראלית בגדה המערבית".

"ביטויי הגינוי לא מועילים כאן, אם למישהו במדינות הערביות נותרה טיפת מצפון או כבוד – יש לבטל את יוזמת השלום הערבית מ-2002 במהלך הפסגה הערבית שתתקיים בטוניס – ולחזור לנקודת ההתחלה", אמר נסראללה והוסיף: "האופציה היחידה שעומדת בפני הסורים להשיב את השליטה על הגולן, האופציה של הלבנונים לחזור לחוות שבעא וגבעות כפר שובא והאופציה היחידה של העם הפלסטיני להשיג את זכויותיו – היא התנגדות, התנגדות, התנגדות".

מוקדם יותר אתמול, התייחס ראש הממשלה נתניהו בנאומו בוועידת איפא"ק להכרזתו של טראמפ. "אתמול טראמפ עשה שוב היסטוריה והכיר רשמית בריבונות הישראלית בגולן", אמר. "מגיעות לו תשואות עצומות על זה. גבעות הגולן הן הכרחיות להגנתנו, והן חלק מההיסטוריה שלנו. יהודים חיו שם אלפי שנים. אנחנו לעולם לא נוותר עליה – היא חלק מישראל"

שלשום, כאמור, חתם טראמפ, על ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן בנוכחות ראש הממשלה נתניהו. זאת, לאחר הצהרה משותפת שמסרו. מוקדם לחתימה, הנשיא טראמפ אמר בהצהרה כי "ארצות הברית מכירה בזכות המוחלטת של ישראל להגן על עצמה, והיום אני מקדם את זה. התקיפה הבוקר ממחישה את הצורך הזה". "כל הסכם שלום עתידי חייב לקחת בחשבון את צורכי הביטחון של ישראל. אנחנו לא רוצים לראות עוד התקפה כמו שקרתה הבוקר – צפונית לתל אביב". כמו כן, טראמפ התייחס לאיראן ואמר: "איראן אינה אותה מדינה שהייתי כשנכנסתי לתפקיד בגלל הסנקציות הקשות שהטלנו עליה".

עלי אכבר וילאתי, יועצו הבכיר של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, הגיב ביום ראשון לכוונתו של טראמפ להכיר בריבונות הישראלית על הגולן, ואמר כי "ההצהרה, שחורגת מההסכמים הדיפלומטיים, הולכת לסבך את המצב במזרח התיכון אפילו יותר מכפי שהוא מסובך כיום. מדובר במהלך שמטרתו לתמוך באופן ישיר בנתניהו לקראת הבחירות הקרובות בישראל".

חמש מדינות אירופיות עם מושבים במועצת הביטחון של האו"ם - בריטניה, צרפת, בלגיה, גרמניה ופולין, דחו את החלטתו של טראמפ והביעו דאגה מכך שלצעד האמריקני יהיו השלכות מרחיקות לכת על המזרח התיכון. המדינות הצהירו כי עמדת אירופה לגבי רמת הגולן לא השתנתה, והאזור נשאר שטח סורי כבוש, בהתאם לחוק הבינלאומי המעוגן בהחלטת האו"ם.