האלימות בחברה הערבית: ראשי המשותפת ייפגשו עם ארדן והמפכ"ל

לאחר האיומים לביטול הפגישה, יו"ר הסיעה אחמד טיבי הודיע כי היא תתקיים מחר לאחר סיום המחאה שצפויה להגיעה עד משרד רה"מ. "נציג את דרישותינו והצעותינו למיגור הפשיעה ביישובים הערביים"

זמן צפייה: 00:57

יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, אחמד טיבי, הודיע אמש (רביעי) כי ראשי המפלגה ייפגשו היום עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ועם מ"מ המפכ"ל מוטי כהן על מנת לדון באלימות הגוברת במגזר הערבי: "נציג את דרישותינו והצעותינו למיגור הפשיעה ביישובים הערביים", כתב טיבי בטוויטר. הלילה נורה למוות בהא עראר בן ה-36 מג'לג'וליה, והוא הקורבן ה-73 מתחילת השנה במגזר הערבי.

הפגישה תיערך לאחר חידוש המחאה של החברה הערבית, כאשר שיירת מחאה שתצא מהצפון ומהדרום של ערבים ישראלים תגיע למשרד ראש הממשלה בירושלים. ככל הנראה, במהלך ההפגנה כביש 6 ייחסם לתנועה. כל זאת ברקע עימות סוער בינם לבין ארדן, שהגיע לשיאו ביום שני כאשר ארדן אמר בריאיון כי "החברה הערבית היא מאוד אלימה, אלה קודים תרבותיים". בעקבות דבריו, ראשי המשותפת איימו לבטל את הפגישה עם השר ולערוך אותה רק עם המפכ"ל ופיקוד המשטרה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

האלימות בחברה הערבית: "חוסר הביטחון גורם למאבקי כוח פנימיים"

"לא נולדנו כדי למות": רבבות מחו נגד האלימות בחברה הערבית

שברו השמשה באלה וירו אל הרכב: 4 יואשמו ברצח בקלנסווה • תיעוד

כאמור, דבריו של השר לביטחון הפנים ביום שני עוררו זעם בקרב החברה הערבית בכלל והרשימה המשותפת בפרט: "החברה הערבית היא חברה מאוד מאוד, ועוד אלף פעמים מאוד, אלימה. זה קשור לזה שאמא יכולה לתת אישור לבן לרצוח את האחות כי היא יוצאת עם גבר שלא נראה למשפחה. אלה קודים תרבותיים, אני לא אתן לברוח מהדיון הזה". את הדברים אמר ארדן בריאיון ברדיו ירושלים. עוד הוסיף כי "זה קשור לזה שבתרבות שם, על הרבה מאוד סכסוכים שהיו נגמרים בתביעה משפטית, שם היו שולפים סכין או נשק".

מטעם הרשימה המשותפת נמסר אז כי הם "רואים בחומרה את דברי השר ארדן, שמכלילים באופן גזעני נגד הציבור הערבי. לא התרבות היא הבעיה אלא המדיניות. דברי השר ארדן הינם נסיון אומלל להתנער מהאחריות הישירה שלו ושל משרדו על ההזנחה הפושעת בהתייחסות לפשיעה בחברה שלנו ולזרוק את זה על התרבות הערבית".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן
השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן | צילום: החדשות 13

איימן עודה השיב לדבריו של השר לביטחון הפנים, תקף אותו ואמר כי "במקום לקחת אחריות על ביטחונם של כלל אזרחי המדינה, ארדן מעדיף להסתתר מאחורי טענות גזעניות ולזרוק את האחריות על הנרצחים".

"שוב הוא מתחמק מעובדות", המשיך עודה, "מספר הנרצחים בחברה הערבית לפני אירועי אוקטובר 2000 היה זהה לממוצע הארצי. לאחר שהמשטרה הפקירה את הרחובות שלנו לארגוני פשע וכנופיות מספר הנרצחים החל לעלות. שר שרואה בנו אוייבים ומסרב להגן עלינו מארגוני הפשע המשיגים את רוב המוחלט של הנשק מהצבא. ארדן מוכרח להבין שאין מקום לגזענות החשוכה הזאת בשנת 2019. השר מפגין תרבות שלטונית שבטית בלי שמץ של תפיסת אזרחות. אנחנו נמשיך את המאבק לזכות הבסיסית ביותר של כל אזרח - הזכות לחיים וביטחון".