לפני ההחלטה בהאג: "התובעת התחמקה ממפגש עם ארגונים ישראליים"

נשיא הארגון הבינ"ל של משפטנים יהודים סיפר לחדשות 13 כי "במשך כשנה פנינו לתובעת כמה פעמים - ללא תשובה". עם זאת, תיעודים חושפים כי בנסודה נפגשה כמה פעמים עם ארגונים פלסטיניים

זמן צפייה: 02:17

לפני ההחלטה בהאג: התובעת הפלילית של בית הדין הבין-לאומי, האנג פאטו בנסודה, התחמקה מפגישות עם ארגונים ישראליים שרצו להציג בפניה מידע על פשעים לכאורה שביצעה הרשות הפלסטינית - כך פורסם הערב (ראשון) בחדשות 13. עם זאת, תיעודים חושפים כי בנסודה נפגשה כמה פעמים עם ארגונים פלסטיניים, כאשר הפגישה האחרונה הייתה כשבועיים לפני ההחלטה.

אחד הארגונים האזרחיים שניסו להשפיע על התובעת היה הארגון הבין-לאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים. נשיא הארגון, עורך הדין מאיר לינזן, סיפר לחדשות 13 כי "במשך כשנה פנינו לתובעת כמה פעמים - ללא תשובה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשבוע הבא: דיון ראשון בשאלת הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו

פרסום ראשון: מדריך בבית ספר בערד הורחק בחשד שתקף שני תלמידים

הממשלה אישרה תוספת של חמישה מיליון שקלים לעוטף עזה

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

יחד עם נשיא הארגון היה גם עמיתו, עורך הדין דניאל רייזנר, ששימש בעבר ראש המחלקה למשפט בין-לאומי בפרקליטות הצבאית. השניים סיפרו כי הם פנו בדואר האלקטרוני ובטלפון – אך התובעת ואנשיה התחמקו.

לינזן אף הסביר כי אנשי הארגון הכינו מסמכים עם חוות דעת משפטית על כך שלתובעת אין סמכות לחקור את הנושא הישראלי-פלסטיני וכן מסמך על פשעים לכאורה שביצעה הרשות הפלסטינית כחלק מתשלום הקצבאות למחבלים ובני משפחותיהם.

הכניסה לבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
הכניסה לבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

בפגישה שקיימה התבועת עם הנציגים הפלסטינים הוטחה בבנסודה ביקורת חריפה. "היינו המומים מהדוח שלך השנה שכלל את הגרסה המשפטית הישראלית ואת הניסוח המשפטי הישראלי, זה לא מה שציפינו - זה לא היה מאוזן", ראג'י אל-סוראני מנהל המרכז הפלסטיני לזכויות אדם בעזה, בסרטון שמתעד את הפגישה והגיע לידי חדשות 13. לבסוף, הלחץ עשה את שלו - ימים אחדים לאחר הפגישה הזאת, פרסמה התובעת את החלטתה הדרמטית.

מטעמה של בנסודה נמסר כי "למשרד התובעת יש מדיניות של דלת פתוחה ואנשיה נפגשים עם נציגי ממשלות וחברה אזרחית בנושאים שאותם היא בודקת. התובעת וצוותה היו בקשר שגרתי עם הרשויות הישראליות והפלסטיניות ועם נציגים ישראלים ופלסטינים לאורך תהליך הבדיקה המקדמית בעניין המצב בפלסטין. המגעים הללו היו משמעותיים ומועילים עבור עבודת התובעת. כל טענה או רמיזה הפוכה הינה מטעה ובלתי מבוססת. התובעת פועלת באופן עצמאי, אובייקטיבי, הוגן ומקצועי".