רגע לפני ההשבעה: ארה"ב חתמה עם האמירויות על עסקת ה-F-35

ברקע השבעת ביידן לנשיאות, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הושלם ההסכם למכירת 50 כלי טיס מתקדמים ו-18 רחפנים לאמריתים. הנשיא החדש צפוי לבחון מחדש את העסקה

מטוס F-35
מטוס F-35 | צילום: חדשות 13

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הערב (רביעי) כי ארצות הברית חתמה עם הסכם כלי הטיס עם איחוד האמירויות, ותעביר לה 50 מטוסי F-35 מתקדמים ו-18 רחפנים. זאת ברקע השבעתו של הנשיא החדש ג'ו ביידן שהצהיר כי הוא הולך לבחון את העסקה מחדש.

לפני כחודשיים הודיע שר החוץ האמריקני היוצא מייק פומפאו כי אושרה עסקת הנשק עם איחוד האמירויות. העסקה, בעלות של 23.37 מיליארד דולר, כוללת עד 50 מטוסי F-35, עד 18 כלי טיס בלתי מאוישים המיועדים לתקיפה, וחבילת הגנה אווירית הכוללת חימושי אוויר-אוויר ואוויר קרקע.

נוף מתא הטייס של חמקן F-35 מהדור השני
נוף מתא הטייס של חמקן F-35 מהדור השני | צילום: רויטרס

שבועיים לפני כן דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי הבית הלבן הודיע לקונגרס כי ימכור 50 מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות. זאת, כמה ימים לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ הודיעו כי ישראל לא מתנגדת עוד לעסקת כלי הטיס בין המדינות.

הודעתו של נתניהו היוותה שינוי כיוון, שכן ראש הממשלה טען מעל לכל במה כי הוא מתנגד למהלך שכזה, ואף הכחיש פרסומים בכלי התקשורת על כך שעסקה כזאת תתבצע כחלק מהמהלך הכולל של ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות.

לאחר שנודע דבר המכירה, גורם ביטחוני אמר לחדשות 13 כי "הפיצויים שהשיגה ישראל מארצות הברית הם שדרוגים משמעותיים ליכולות האסטרטגיות שלה". לדבריו, "אנחנו יכולים לישון יותר טוב אחרי ההסכם שהשיג גנץ בוושינגטון".