נתניהו: נפעל יחד בהצלחה; גנץ: החלטתך על רוטציה - אמיצה

כשנה וחצי לאחר פיזור הכנסת ובתום 3 מערכות בחירות - טקס השבעת הממשלה נערך ברגעים אלה • לפיד: "2 רמטכ"לים נכנעו לאדם עם 3 כתבי אישום"

זמן צפייה: 03:48

משביעים ממשלה: השבעת ממשלת ישראל ה-35, ממשלת החירום בראשות בנימין נתניהו ובני גנץ, נערכה היום (ראשון) בכנסת. זאת, חמש שנים לאחר שהושבעה הממשלה האחרונה, שנה וחמישה חודשים לאחר פיזור הכנסת - ובתום שלוש מערכות בחירות ללא הכרעה ברורה.

בפתח הטקס ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים, ופנה ליו"ר כחול לבן בני גנץ: "בני, פעלנו יחד במבצע צוק איתן כרה"מ ורמטכ"ל להגן על אזרחי ישראל במערכה שאין צודקת ממנה. אני משוכנע שנפעל יחד בהצלחה בממשלת האחדות למען המדינה שלנו". במהלך נאומו כמה ח"כים מהאופוזיציה התפרצו לדברי ראש הממשלה וקראו לעברו: "שוחד, מרמה והפרת אמונים", וקריאות נוספות.

עוד התייחס רה"מ לביקורות החריפות על כמות השרים וגודל הממשלה ברקע המשבר הכלכלי, ואמר כי "בתוך שנה אחת מדינת ישראל עברה שלוש מערכות שהעמיקו את הקיטוב בעם וגבו מחיר כבד מקופת המדינה. אם הינו הולכים לבחירות רביעיות העלות הייתה מסתכמת בשני מיליארד שקלים. לעומת זאת, העלות הנוספת של ממשלת האחדות היא 85 מיליון שקלים לשנה. העלות הזו נמוכה לאין שיעור מהעלות של בחירות נוספות. אילו הינו הולכים היום לבחירות רביעיות זה היה הבזבוז האמיתי והמשווע".

לעוד כתבות בנושא:

יואב גלנט ימונה לשר החינוך; גדעון סער לא יהיה חבר בממשלה

חלוקת התיקים: אלי כהן שר המודיעין, גילה גמליאל – הגנת הסביבה

בשל קשיים בחלוקת התיקים: השבעת הממשלה תידחה ליום ראשון

בנימין נתניהו נואם במהלך השבעת הממשלה בכנסת
בנימין נתניהו נואם במהלך השבעת הממשלה בכנסת | צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

נתניהו התייחס גם לאפשרות הסיפוח ואמר כי "הגיע הזמן להחיל בגדה המערבית את החוק הישראלי. צעד זה יקרב את השלום, כי את השלום אפשר לבסס רק על האמת. וכולם פה יודעים שמאות אלפי המתיישבים ביהודה ושומרון ישארו תמיד במקומותיהם - כחלק מכל הסדר קבע לשלום, והגיע הזמן שגם שכנינו הפלסטיניים יכירו בזה". בזמן דבריו חברי הכנסת מהרשימה המשותפת קראו קריאות וח"כ איתן גינזבורג נאלץ לקרוא כמה מהם לסדר. ח"כ יוסף ג'בארין הוצא מהמליאה.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-2020-elections-part' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='נאום גנץ בטקס השבעת הממשלה' kid='1_5t3abhpr' duration='944'']

אחרי נתניהו עלה לנאום יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ, ובפתח דבריו פנה לנתניהו ואמר: "דרך רבה עברנו ביחד ודרך מורכבת ורבה עוד לפנינו. הגיע הזמן לסיים את עידן השיסוי והפילוג. העם אמר את דברו והותיר לנו שתי אפשרויות – אחדות או סוג של מלחמת אחים. בכנות, כל אחד מאיתנו אולי היה מעדיף להרכיב ממשלה אחרת, ואולי גם היה יותר קל מהרבה סיבות ללכת לבחירות נוספות. שנינו בחרנו בהחלטה הקשה והנכונה עבור אזרחי ישראל. יודע שגם לך לא היה קל להגיע לרגע הזה".

"אחרי 11 שנות שלטון כרה"מ קיבלת את דין הבוחר והחלטת לחלוק עם שותפיי ואיתי את הגה השלטון, קבעת תאריך ליום בו נתחלף", המשיך. "זוהי החלטה מנהיגותית, אמיצה, וחשובה".

מליאת הכנסת במהלך השבעת הממשלה
מליאת הכנסת במהלך השבעת הממשלה | צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום
ראש הממשלה החליפי בני גנץ בטקס השבעת הממשלה
ראש הממשלה החליפי בני גנץ בטקס השבעת הממשלה | צילום: ערוץ הכנסת

בהמשך, פנה גנץ גם לשותפיו לשעבר מיש עתיד ותל"ם ואמר: "אני מבקש לפנות היום לא רק לשותפיי העתידיים אלא גם למי שאני רואה עדיין כשותפיי לתפיסות העולם, לממלכתיות ולגישה המרכזית של קבלת האחר. מי שצעדו עמי את צעדיי הראשונים בפוליטיקה, יאיר, בוגי והחברים האחרים הנמצאים כאן באולם. אתם יודעים שרציתי שתהיו חלק מהמסע הזה לאחדות פוליטית בישראל. אני שומע את המתקפות שלכם אבל עדיין מכבד אתכם. עצוב לי שברגעי האמת לא ידעתם לשמר את השותפות ובחרתם לפרק אותנו".

חבר הכנסת מיקי לוי התפרץ לדבריו של גנץ וצעק לעברו: "אל תעשה לנו טובות, בושה וחרפה, אתה מאשים אותנו", והוצא מהאולם.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-2020-elections-1705201337' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='נתניהו מציג את שרי הממשלה החדשה' kid='1_wfqf9wwv' duration='235'']

מיד אחריו, עלה לדוכן הנואמים יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד ותקף בחריפות את הממשלה המוקמת: "הבניין הזה איבד היום סופית את אמונם של אזרחי ישראל. אנשים שונאים פוליטיקאים. שונאים פוליטיקה. לא חושבים שהיא מייצגת ערכים. הם צודקים במיליון אחוז. הפוליטיקה לוקחת את הכסף שלהם, ולא נותנת כלום בתמורה. אין כבר שום קשר בין הפוליטיקה לבין החיים האמיתיים של אנשים אמיתיים".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-2020-elections-part-1705201405' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc=' לפיד בטקס השבעת הממשלה' kid='1_jffpl9uv' duration='845'']

"בחיים האמיתיים של אנשים אמיתיים, אדם עם שלושה כתבי אישום לא יכול להיות סגן מנהל בית ספר, רופא במחלקה פנימית", המשיך, "הוא לא יכול להיות נהג של שר. הוא לא יכול להתקבל לבה"ד 1, להיות קצין בצה"ל. בבניין הזה, שני רמטכ"לים של צה"ל נכנעו היום לאדם עם שלושה כתבי אישום פליליים חמורים. אתם נשבעים היום אמונים, לאדם שעוד שבוע יעמוד למשפט על הפרת אמונים. על שוחד. על מרמה. בחיים האמיתיים אתה לא נותן לילדים שלך לשחק עם בן אדם כזה. פה בבניין הוא ראש הממשלה".

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד בטקס השבעת הממשלה
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד בטקס השבעת הממשלה | צילום: ערוץ הכנסת

"לא יכולה להיות 'ממשלת אחדות בראשות בנימין נתניהו'. אתה לא יכול שנים על גבי שנים לפצל את עם ישראל, לגרום לחצי אחד לשנוא את החצי השני, ואז להכריז על עצמך כראש ממשלת האחדות. אנחנו יודעים בדיוק מה אתם חושבים אחד על השני. אין דבר שאני יכול להגיד פה על הדוכן שיהיה גרוע ואלים ומכוער, כמו הדברים שאמרתם אחד על השני. שאתם עדיין אומרים אחד על השני מאחורי הגב. זה לא יחזיק מעמד כי זה עקום. מה שמורכב עקום, מתפרק מהר".

השבעת הממשלה מתרחשת כעת לאחר שנדחתה מיום חמישי בשל קשיים בחלוקת התיקים, שהסתיימה רק בשעות האחרונות. מוקדם יותר ראש הממשלה נתניהו הכריע בסוגיית תיק החינוך והעניק את התפקיד ליואב גלנט. תפקיד שר החינוך היווה נושא מרכזי סביב חלוקת התיקים במחנה הימין. גלנט יהיה גם חבר בקבינט המדיני בטחוני.

חבר הכנסת איתן גינזבורג מנהל את ישיבת השבעת הממשלה
חבר הכנסת איתן גינזבורג מנהל את ישיבת השבעת הממשלה | צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום
נשיא המדינה ראובן ריבלין יושב ביציע הכנסת במהלך ההשבעה
נשיא המדינה ראובן ריבלין יושב ביציע הכנסת במהלך ההשבעה | צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום

לאחר מכן נבחר יריב לוין ליו"ר הכנסת ה-23, ברוב של 71 קולות. נתניהו הודה ליו"ר היוצא, יולי אדלשטיין: "אני משתתף בהוקרה של כל חברי הבית ליו"ר הכנתס היוצא יולי אדלשטיין, תודה לך מכל הלב". ללוין אמר נתניהו: "ליריב יש הרבה יריבים שתומכים. הם תומכים לא מפני שהם שותפים בהכרח לדעתויך, אלא הם מעריכים את נאמנותך לעקרונות שאתה מאמין בהם, לחריפות שכלך, לדרך הישרה וההגונה, אבל לא התמימה. הדרך הזאת שלך, אני חושב שהיא רחשה הרבה מאוד ידידים לך משני צדי המתרס".