סקר חדשות 13: רוב הציבור מתנגד ליוזמות החקיקה של נתניהו

66% מהנשאלים התנגדו לכוונה למנוע את העמדת רה"מ לדין ו-19% הצביעו בעד. 41% ענו כי אם יוכרזו בחירות חדשות, ראש הממשלה אחראי לכך ואילו 27% טענו שליברמן אשם

זמן צפייה: 01:13

מסקר חדשות 13 שנערך אמש (שני), עולה כי 66% מתנגדים לכוונת הממשלה החדשה להעביר בכנסת שורת יוזמות חקיקה שעשויות למנוע את העמדתו לדין של ראש הממשלה בנימין נתניהו. 19% מהנשאלים הצביעו בעד, 11% ענו כי הם לא יודעים, -4% טענו כי לא שמעו על היוזמות. יש לציין, כי במגזר היהודי, בין מצביעי הימין-דתיים יש רוב קטן נגד החקיקות – 44% נגד לעומת 32% בעד.

סקר חדשות 13: חוקי החסינות של נתניהו - בעד או נגד?
סקר חדשות 13: חוקי החסינות של נתניהו - בעד או נגד? | צילום: החדשות 13

בשאלה אם ראש הממשלה לא יצליח להרכיב ממשלה עד יום רביעי, וייתכן שיוכרזו בחירות נוספות בישראל, 41% ענו כי מי שנושא את רוב האחריות לכך הוא נתניהו, ואילו 27% ענו כי אביגדור ליברמן הוא האחראי. 16% ענו כי המפלגות החרדיות אשמות, ו-16% ענו שלא יודעים.

סקר חדשות 13: אם יהיו בחירות חוזרות, מי נושא ברוב האחריות?
סקר חדשות 13: אם יהיו בחירות חוזרות, מי נושא ברוב האחריות? | צילום: החדשות 13

במגזר היהודי, אצל מצביעי הימין-דתיים יש רוב לכך שיו"ר ישראל ביתנו הוא הנושא באחריות, 50% לליברמן ו-26% לנתניהו. יחד עם זאת, בין מצביעי ישראל ביתנו, 53% חושבים שנתניהו האחראי לעומת 13% שחושבים כי ליברמן נושא באחריות.

סקר חדשות 13: אם יהיו בחירות חוזרות, מי נושא ברוב האחריות?
סקר חדשות 13: אם יהיו בחירות חוזרות, מי נושא ברוב האחריות? | צילום: החדשות 13

נתניהו טען שהציבור היה מודע לפני הבחירות לחשדות והתיקים השונים נגדו, ולמרות זאת נתן בו אמון ובחר בו לראשות הממשלה. 61% מהנשאלים ענו כי הם מסכימים עם טענה זו, 31% ענו כי הם לא מסכימים ו-8% מסרו שהם לא יודעים.

סקר חדשות 13: חוקי החסינות של נתניהו - בעד או נגד?
סקר חדשות 13: חוקי החסינות של נתניהו - בעד או נגד? | צילום: החדשות 13

הסקר נערך על ידי פרופ' קמיל פוקס וכלל 710 נשאלים – 610 מהם מהאוכלוסייה היהודית ומאה מהמגזר הלא יהודי. התשאול במגזר היהודי נערך על ידי חברת פרוייקט המדגם בהנהלתו של ד"ר אריאל איילון. התשאול במגזר הלא יהודי נערך על ידי חברת "סטט-נט" בהנהלתו של יוסף מקלודה. טעות הדגימה היא 3.8%.

מוקדם יותר היום הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזורה, כאשר 65 חברי כנסת הצביעו בעד, 45 התנגדו לחוק ושישה נמנעו. זאת, במקביל לפגישתם של נתניהו וליברמן שהסתיימה ללא תוצאות. כמו כן, ראש הממשלה הודיע כי בשעה 20:00 ימסור הצהרה בכנסת, ולפי הערכות הוא יתייחס לאפשרות של הקדמת הבחירות.

לפני ההצבעה התקיים דיון במליאה, במהלכה אמר ח"כ מיקי זוהר, שהגיש את הצעת החוק יחד עם נתניהו, כי "הציבור יודע שאנחנו עלולים להיגרר לתהליך של בחירות שיעלה מיליארדים בלי סיבה אמיתית, לכן נתחיל את הליך החקיקה אבל לא נסיים לפני יום רביעי בשעה 24:00 בלילה".

מיקי זוהר
מיקי זוהר | צילום: החדשות 13

"חוק פיזור הכנסת הוא לא משהו שאנחנו רוצים לקיים, אבל אם וכאשר נראה מצב בו לא נצליח להקים ממשלה עם השותפות הטבעיות, נגמור את החוק עד יום רביעי ונחזיר חזרה לציבור", המשיך. "הסחטנות הפוליטית של המפלגות הקטנות עושה לנו נזק אדיר. לכן כולנו תקווה שליברמן יתעשת, יגיע להסכמות עם הליכוד, ונוכל להקים את הממשלה שהציבור, ששלח אותנו לכנסת, מצפה מאיתנו להקים".

מוקדם יותר אמר ליברמן לחברי סיעתו כי "הדגשתי בעבר כי לא נסכים לשום שינוי, היינו ברורים וחדים. הנרטיב העיקרי של דוברי הליכוד הוא שאנחנו מנהלים מאבק אישי נגד ראש הממשלה, אבל כל בר דעת מבין שמדובר בעמדה עקרונית ולא בשום נקמה, ומזה הליכוד הכי פוחד". עוד הוסיף כי "בליכוד מנסים לייצר נקמה אישית בעזרת מכונת הפרופוגנדה האדירה שלהם. גם עיתון פראבדה בימי סטאלין היה עדין יותר".

בנוגע לתאריך שנידון כמועד אפשרי לקיום הבחירות, אמר יו"ר ישראל ביתנו: "אני חושב ש-27 באוגוסט הוא לא תאריך מוצלח. כולם חוזרים מחופשה. אני מניח שבין ה-20 לספטמבר ל-29 יש מספיק זמן והרבה יותר טבעי לעשות את זה אחרי ה-1 בספטמבר".